Передвиборчий процес-2014 у Закарпатті видається цікавим: він має кілька особливостей, які активно обговорюють ті, хто обиратиме наступну Верховну Раду.
Це, зокрема, балотування трьох братів Балог, які нібито мали йти від Блоку Петра Порошенка, але нині зареєстровані як самовисуванці, пише BBC.
Крім того, багато галасу наробила незвична "крейдова компанія" одного з кандидатів.
Позаштатний кореспондент BBC Україна розповідає про особливості передвиборчих перегонів у регіоні, де в мажоритарних округах балотується 75 кандидатів. Більшість із них (27) проходить по округу №68 з центром в Ужгороді.
Троє братів і кузен
Першим приводом для здивування, до якого, утім, закарпатці були готові, є балотування трьох братів Балог.
Серед них - двоє нинішніх парламентарів, Віктор і Павло Балоги, а також їхній третій брат, чинний голова Закарпатської обласної ради Іван Балога. До них за одним з округів долучився і їхній двоюрідний брат Василь Петьовка.
Виглядає, що Балоги планують зайти у парламент повним складом, а тому заручилися підтримкою президентської партії, про що на її з’їзді заявив Юрій Луценко.
Утім, на виник скандал, який, схоже, похитнув дружбу Порошенка з Балогами. Ідеться про анонсовану на 5 жовтня в Ужгороді зустріч з виборцями, на яку, серед інших, начебто мав прибути журналіст і кандидат від Блоку Петра Порошенка Мустафа Найєм.
Та, як виявилося, самого пана Найєма про цю зустріч не поінформували, а він на цей день мав інші плани – зустріч у Броварах.
Тож, як відповів сам пан Найєм на закономірні питання закарпатців про його відсутність: "… за всієї поваги, вас бездарно підставили. По-перше, я вперше чую, що мав бути в Ужгороді. … По-друге, у мене не було і немає в графіку будь-яких поїздок в Ужгород. По-третє, брати Балоги не висуваються від БПП".
Остання новина наробила багато галасу в області. Адже заяву пана Луценка, який зачитав прізвище Балог, чули всі.
Цю ситуацію Віктор Балога прокоментував одному з місцевих видань: "Наша команда прийняла рішення балотуватися до парламенту як самовисуванці ще задовго до партійних з’їздів. Особисто я зареєструвався у ЦВК ще 9 вересня, а з’їзди проходили 15-го. Нам не потрібні жодні партійні бренди. І без них на минулих виборах ми перемагали Януковича.
Тим не менше, президентська партія прийняла рішення нас підтримати. Але, з огляду на те, як цю підтримку на з’їзді Блоку Петра Порошенка подав Юрій Луценко, ми вирішили від неї відмовитися. Тому в ЦВК ми зареєстровані як самовисуванці.
Що стосується кандидата в депутати Мустафи Найєма, то можу сказати, що він і близько не має стосунку до тих процесів, які проходять в партії".
Троє Ковачів
Також на Закарпатті обговорюють балотування Олександра Ледиди - екс-губернатора і керівника місцевих "регіоналів", якого усунули з посади в результаті особливої "закарпатської революції" - тихої, без штурму ОДА і силових сценаріїв.
Балотується на новий термін і чинний депутат парламенту - регіонал Василь Ковач.
У його окрузі зареєстровано ще троє кандидатів із популярним на Закарпатті прізвищем Ковач. Цей хід аналітики називають технологією конкурентів Ковача, створеною, щоб спантеличити виборця. Хоча самі Ковачі, серед яких - оператор місцевої автозаправки, кажуть, що йдуть на вибори самостійно.
Балотується до ВР і тричі екс-мер Ужгорода Сергій Ратушняк. Він був депутатом парламенту кілька скликань тому, і прославився тим, що за каденцію змінив кілька партій та фракцій.
Пан Ратушняк також відомий випадами щодо Арсенія Яценюка.
Широко обговорюється виборча кампанія "ударівця", керівника місцевого супермаркету Роберта Горвата, якому, попри прогресивність його поглядів та сприяння волонтерам, які допомагають українській армії, дорікають занадто масованою і дорогою агітаційною кампанією. Бордів і сітілайтів з обличчям кандидата на окрузі аж надмір.
"Крейдовий магнат"
Та, ймовірно, найцікавішою у технічному сенсі є агітаційна кампанія активіста ужгородського Майдану Юрія Світлика. Його агітаційна продукція виготовлена переважно вручну, без допомоги поліграфії.
Він не має білбордів, реклами на ТБ. Але став відомим за одну ніч навіть тим, хто раніше не чув його прізвища.
У ніч із 4 на 5 вересня агітатори Юрія Світлика нанесли крейдою понад 150 великих написів із прізвищем свого кандидата на асфальті та тротуарах. Уранці весь Ужгород прокинувся з написами "Світлик" під ногами.
Того ж дня кандидата назвали "крейдовим магнатом", а в інтернеті з’явилися жарти про те, що виборча кампанія Світлика коштуватиме йому два ящики крейди і контейнер морозива активістам.
Як розповів BBC Україна Василь Маняк, довірена особа Юрія Світлика, ця агітаційна акція показала, що кандидат має багато прихильників серед молоді (усю ніч не менш ніж 50 активістів працювали у місті).
Пан Маняк каже, що будучи людиною "з народу", кандидат не має коштів на дорогу агітацію і знайомиться з виборцями за допомогою крейди, рукописних плакатів і щоденних зустрічей на головній площі міста.