Рекомендації психолога. Позитивному мисленню можна навчитися

Сподіваємося, у неділю Ви маєте змогу приділити більше часу собі, своїм роздумам. Тому саме у цей день публікуватимемо матеріали нової рубрики – «Рекомендації психолога». Автор – ужгородський психолог Тетяна Попович. Ви також можете поставити питання, на які, можливо, не знаходите відповіді самостійно. Або ж рекомендувати теми, про які Вам цікаво було б почути з професійної точки зору фахового психолога.  


    За статистикою, в середньому за добу в нашій голові зв’являється до 60 тис.думок. Це приблизно 1 думка на секунду. Усвідомивши такі цифри спробую перефразувати відому цитату древньогрецького філософа-медика Гіппократа : «Ми те, що ми їмо» на фразу «Ми те, про що ми думаємо»… Також пригадуються слова відомого поета та філософа Р.У. Емерсона: «Ми стаємо тим, про що думаємо впродовж дня» …

    Дійсно, сила думки є дуже сильною. Вибачте за тавтологію. Вже не секрет, що думки матеріалізуються і впливають на наше життя. Від 1 до 5 % всіх наших думок є такими, що постійно повторюються. Саме вони є найбільш переважаючими і викликають в нас різного виду емоції.

    Коли ж думка постійно повторюється, вона перетворюється на переконання, яке у свою чергу впливає на процес прийняття нами рішень у будь-яких справах. На жаль, більша частина цих переважаючих думок саме негативні за характером.

    Сенс позитивного мислення полягає у психологічному прийомі, при якому в голові формуються думки, слова та образи, що сприяють внутрішньому розвиткові й успіху.
Практично розвивати позитивне мислення не так вже і просто, особливо тим людям, які постійно перебувають в ореолі власного негативізму. Думаю, кожному зустрічалися люди постійно незадоволені чимось (заробітною платою, комунальними платежами, ситуацією у державі, цінами на харчі, рівнем культури навколо, сімейними взаємовідносинами, тощо), або такі, що постійно скаржаться на всіх і вся (у власних проблемах та особистій нереалізованості бачать провину когось іншого, тільки не свою). А скільки людей постійно жаліються на  своє здоров’я, будучи фактично не хворими… Звичайно, в такій ситуації, негативне мислення проникає у свідомість настільки глибоко, що навіть не помічається, а про потребу щось змінити мови взагалі не може і бути.  Проте, варто пам’ятати, що «цьому нехитрому ділу» можна навчитися будь-коли, будь-де і будь-кому. Головне – бажання змінитися.

    «Вчіться обирати собі думки, як вибираєте одяг в шафі кожного дня», - цитата з кіно-фільму «Їж, молись, люби».

    Як же почати думати позитивно?... Саме тут на допомогу приходять т.з. «афірмації». Тобто, усвідомлювані думки, які  людина думає для того, щоб замінити ними вже сформовані та давно діючі негативні переконання. Тут відбувається своєрідне заміщення. Чим сильнішим є наше негативне переконання, тим довшим буде процес утворення позитивної афірмації. Словом, афірмації – це дуже сильний та дієвий спосіб свідомого впливу на власну підсвідомість.

    Якими ж повинні бути афірмації? Запам’ятайте, що дієві афірмації повинні стверджувати про:

  • те, чого  ми хочемо, а не про те чого ми не хочемо;
  • те, що ми хочемо здобути, а не про те, чого ми бажаємо позбутися;
  • досягнення чогось, а не про бажання позбутися чогось.

    Головними характеристиками дієвих афірмацій є:

•    Ствердна форма.

    Афірмації повинні створюватися тільки у ствердній формі (аж ніяк не у питальній), без часток «не», «ні», «не хочу», «не зможу», «ніколи». Справа в тім, що частка «не» ігнорується підсвідомістю і автоматично налаштовує все буття людини на негативний результат. Якщо ж ми прагнемо позитиву, то і афірмації повинні будуватися у позитивному ключі. Чи відчуваєте різницю між думками: «Я ніколи не зможу зайняти керівну посаду на підприємстві, оскільки я надто молодий та недосвідчений» та «Я досягну підвищення, оскільки я старанний та постійно працюю над собою». Або «Я не провалив переговорів», та «Я провів переговори успішно і продуктивно».

•    Теперішній час.

    Позитивні вислови повинні звучати в теперішньому часі. Частки «скоро», «завтра», «в майбутньому», «я буду» автоматично сприймаються підсвідомістю як такі, що є нездійсненними. Якщо, при побудові афірмацій, ми стверджуємо про те, що «…щось будемо мати…» наша підсвідомість не активізується взагалі. Оскільки вона сприймає те, що «ми будемо мати» у майбутньому і аж ніяк не у теперішньому. Афірмації потрібно будувати у ракурсі теперішнього часу, який щойно відбувся. В такому випадку, наша свідомість запустить всі можливі механізми для реалізації того, про що йде мова. Варто використовувати частки «я є», «зараз», «сьогодні», «тепер». Чи відчуваєте різницю між позиціями: «Завтра в мене буде хороший день» та «У мене хороший, продуктивний день». Або «Все, з понеділка «сідаю» на дієту!», та «Я у відмінній фізичній формі, оскільки постійно піклуюся про себе».

•    Конкретність та чіткість.

    Афірмації повинні звучати якомога конкретно, оскільки тільки чіткі, конкретні думки можуть викликати якомога сильніші індивідуальні емоції. Чим сильніші емоції викликає дана афірмація, тим скоріше підсвідомість почне «працювати» над процесом заміщення негативної установки. Дуже довгі, переобтяжені афірмації вимагають затрачання великої кількості часу та сил для їх проговорювання. Тому варто обмежитися 4 - 6 словами та одним реченням. Не забувайте, при можливості, прикрашати афірмації словами, що підсилюють силу емоцій. Дієвими є ті афірмації, які викликаю у нас цілий спектр позитивних відчуттів. Наприклад: «Я працюю над власною справою», та «Я легко, з великою наснагою працюю над власним бізнесом». Або «Я роблю зарядку», та «Я з великим задоволенням роблю зарядку!». Використовуйте слова: легко і просто, із задоволенням, із захопленням, неперевершено (ний), з радістю, жваво (вий), швидко (вий), комфортно (ний), тощо. Емоції, які викличуть афірмації, прикрашені подібним способом, запустять максимальну кількість механізмів якомога швидшої  реалізації вашого задуму. Старайтесь сформулювати таку афірмацію, яка вже після першого повторення викличе у Вас якомога більше позитивних відчуттів.

•    Особистісний підхід.

    Афірмації повинні торкатися тільки нас самих та наших справ. Позитивні думки, що стосуються когось іншого працювати не будуть. Якщо ж існує сильне бажання допомогти комусь іншому, подумайте які Ваші особисті зміни можуть допомогти цій людині. Слід запам’ятати, що за допомогою афірмацій ми не можемо когось примусити зробити щось. Наприклад: «Люди люблять мене та поважають», «Начальник підвищить мене», «Чоловік організує мені гарний відпочинок». Навіть дуже позитивні наші мисленнєві посилання не можуть змінити іншу людину. Тому чи варто взагалі витрачати на це наш час?...


Чому афірмації можуть не працювати?

    Дуже часто ми допускаємося помилок у побудові афірмацій, і вони автоматично стають нездійсненними. Наприклад, використання слова «можу». «Я можу очолити свій відділ». Наша свідомість знає, що «ми можемо», але так і не починає реалізовувати нашу ціль, оскільки знає, що ми «можемо…» у майбутньому, але не зараз.  Вислів «Я можу це зробити» не покладає відповідальності на свого автора, на відміну від слів: «Я це зроблю». Наступною помилкою може стати оформлення афірмацій у майбутньому часі та не регулярне їх повторення. А також ситуація, в якій афірмація викликає у нас сильний супротив і йде у повний розріз із нашими установками. В такому випадку нам знадобиться велике терпіння, час та сила волі, щоб зламати стіну стереотипів та установок, які сформувалися за роки нашого життя у нас самих.

    Декому може спасти на думку, що тепер кожен лежачи на дивані може зайнятися т.з. «позитивним мисленням» і уявляти себе у власному будинку на Лазурному березі, або володарем «Ferarri», а пристаркуваті «кралі» будуть запевняти що з кожним днем стають молодшими. При всій імовірній «універсальності» афірмацій, не слід плутати поняття «позитивного мислення» з «нереалістичним оптимізмом». Всі афірмації повинні бути максимально приближеними до нашого реального життя, повинні відповідати  умовам та часовим рамкам у межах яких ми проживаємо. Тільки за таких умов позитивне мислення буде працювати.

Мрія чи ціль

    І напевно одним із найважливіших нюансів методики позитивного мислення, є вміння розмежовувати мрію, про яку мрієш та ціль, до якої йдеш.  Будувати позитивні мисленнєві афірмації у вигляді мрії: "Я мрію співати у рок-гурті та перемогти на «М-ТV music awords" є мало результативно. Ця афірмація сама по собі непогана, проте не налаштовує на активну дію, а пропонує пасивно уявляти її. Якщо ж ми кладемо перед собою ціль стати рок-музикантом, то активізуємо всі можливі шляхи реалізації даного посилу: вивчаємо нотну грамоту, цікавимося рок-стилем в музиці, купуємо музичний інструмент, приймаємо участь в муз.фестивалях, тощо  В такий момент ми стаємо своєрідним локатором і збираємо всю потрібну нам інформацію та обираємо потрібні нам можливості.

    І на останок, приклади кількох дієвих афірмацій Луізи Хей, відомої письменниці, автора 15-ти бестселерів мотивуючої літератури:

•    Я заслуговую в житті найкращого.
•    Все, що я потребую, я отримую. Зараз я дозволяю собі заробляти хороші гроші.
•    Джерело мудрості доступне мені. Все, що мені потрібно знати, відкриється для мене тоді, коли потрібно. І я прийму правильне рішення.
•    Я роблю те, що мені подобається.
•    Я можу проявляти всі свої творчі здібності.
•    Мій вибір – рух вперед. Я відкритий всьому новому. Я обираю шлях пізнання та духовного розвитку.
•    Я люблю і поважаю себе.
•    Я люблю своє тіло.
•    Всі мої органи працюють відмінно.
•    Я завжди працюю з тими, хто поважає мене та добре платить.

    Цей невеличкий перелік можливих афірмацій ми можемо використовувати у повсякденному житті. Проте, найкраще – сформулювати список своїх власних позитивних думок, що будуть відповідати нашим індивідуальним потребах та бажанням.

    Пам’ятайте, що кожному під силу розібратися у своїх головних потребах, сформулювати афірмації в позитивному ключі та почати процес реалізації своїх задумів, головне, як ми вже зазначали,  – бажання змінюватися.  



Рекомендовано прочитати:

1.    Луиза Л. Хей. Исцеляющая сила мысли.
2.    Синельников В.В. Исцеляющие мысли (серебро, золото).
3.    Позитивні думки від Габріель Гарсія Маркеса
4.    Мультфільм Pixar про позитивне мислення
5.    «Ешь, молись, люби» кіно-фільм режисера Райяна Мерфі, в гол.ролі Джулія Робертс, 2010.

При підготовці матеріалу автор користувався наступними сайтами: ysnex.ru/affirmation.php,  psyh.ru, itstechnology.ru, positive-spirit.ru.

Автор рубрики - ужгородський психолог Тетяна Попович.

Loading...
Зображення користувача Гість.

Дуже вдячна Вам, Тетяно, за цю статтю. Я цікавилась темою позитивного мислення і афірмаціями. І саме Ваше пояснення легко сприйнялось і є найбільш зрозуміле мені. Я нарешті понаписувала собі декілька афірмацій і відчуваю впевненість у їх користі. Дякую.

Зображення користувача Попович Тетяна.

Дякую Вам за схвальний відгук та коментар.

Зображення користувача Наталія Цехош.

Чудова стаття. Дякую.

Зображення користувача Попович Тетяна.

Дякую.

Додати новий коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде показаний.
CAPTCHA
Питання для відсіювання автоматичного коментування.
Введіть відповідь на питання