У Закарпатській області масово з’явилася зовнішня політична реклама без вихідних даних. А в Ужгороді невідомі пошкодили білборди політичних сил «Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна» та Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина».
На стенді «Сильної України» невідомі написали «Виродок продав Україну», на стенді «Батьківщини» – «Не дай знову прийти запроданцям», - пише ГМ "ОПОРА".
У коментарі ОПОРІ керівник передвиборного штабу «Партії Сергія Тігіпка «Сильна Україна» Михайло Попович сказав – не подаватиме заяви до міліції через інцидент, оскільки він не вартий його уваги. Однак додав: «Вважаю це за неподобство. Такі методи роботи – далеко не проєвропейські. Не такими методами треба боротися на виборах».
Про те, що борд пописаний фарбою, у штабі «Батьківщини» дізналися від представника ОПОРИ. «Після подій Майдану писати, що у «Батьківщини» – запроданці, як мінімум некоректно, – прокоментував інцидент кандидат у депутати за списком цієї політичної Іван Колодій. – Усі бачать наші списки як партійні, так й імена мажоритарників – де там запроданці, я не знаю. Я факт псування білборду пов’язую із політичними силами вчорашнього дня – це все, на що вони здатні. Думаю, ми подамо скаргу до правоохоронних органів».
Прикметно, що обидва пошкоджені білборди розміщені без вихідних даних. ОПОРА констатує: це – грубе порушення вимог Закону України «Про вибори народних депутатів України», оскільки інформація про замовника та тираж продукції обов’язково повинні бути вказані на зовнішній рекламі та іншій друкованій рекламній продукції кандидатів.
В обласному штабі ВО «Батьківщина» факт відсутності вихідних даних пояснили тим, що на момент розміщення зовнішньої реклами партія ще не була зареєстрована у ЦВК як суб’єкт виборчого процесу. Відповідно, борди на момент встановлення не могли бути агітацією.
Керівник обласного штабу «Партії Сергія Тігіпка «Сильна Україна» Михайло Попович відмовився коментувати ситуацію з білбордами без вихідних даних, аргументуючи це тим, що «друк і розклеювання зовнішньої агітації відбувається централізовано, на підставі укладених договорів з власниками рекламних площ, тому за коментарями треба звертатися або в центральний офіс партії, або до власників біл-бордів».
Також в Ужгороді зафіксовані сіті-лайти із зображенням кандидата по одномандатному виборчому округу №68 Ніколетти Сабов. Цікаво, що на одних стендах є інформація з вихідними даними, на інших – ні.
Кандидат по цьому ж округу від «Блоку Петра Порошенка» Роберт Горват розмістив білборди із згадкою свого імені, при цьому напис на білборді вказує на торговий комплекс «Дастор» та інформує, що комплексу уже 8 років. У свою чергу керівником «Дастора» є Роберт Горват, втім інформації про це на зовнішній рекламі немає.
Станом на 26 вересня на сайті ЦВК не було інформації про реєстрацію Роберта Горвата як кандидата у народні депутати. Втім він публічно заявив, що балотуватиметься по одномандатному виборчому окрузі №68, інформація про це стала відомою і в ході всеукраїнського з’їзду партії «Блок Петра Порошенка».
Тож спостерігачі ОПОРИ трактують подібну рекламу імені Роберта Горвата як передчасну агітацію та намагання обійти вимоги законодавства щодо обов’язкового розміщення на друкованій рекламній продукції вихідних даних. Станом на 27 вересня в Ужгороді зафіксовані білборди із зображенням Роберта Горвата уже як кандидата у депутати від партії «Блок Петра Порошенка». На такій зовнішній рекламі є інформація про вихідні дані.
Також в обласному центрі Закарпаття на парканах та асфальті невідомі зробили написи із символікою партії «5.10». А на трасі «Мукачево-Рогатин» на межі Мукачівського та Іршавського районів невідомі зробили такий напис на білборді ВО «Батьківщина».
Також у різних містах та районах Закарпаття, зокрема – Мукачівському та Берегівському, днями з’явилися без вихідних даних білборди із рекламою «Блоку Петра Порошенка» та Опозиційного Блоку.
Згідно з частиною 1 статті 68 Закону України «Про вибори народних депутатів України», «передвиборча агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборча агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».
У частині другій цієї ж статті передбачається, що агітація може здійснюватися у формі «розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами».
Частина 7 статті 69 Закону України «Про вибори народних депутатів України» вимагає: «Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск».