
У п’ятницю, 12 вересня, з Ужгорода євроколією вирушив перший прямий пасажирський рейс до Братислави, а також до Будапешта і Відня. Роботи над колією європейського стандарту розпочалися навесні 2024 року. Відкрив її 5 вересня 2025 року президент України Володимир Зеленський. Тоді ж в Укрзалізниці анонсували продаж квитків на міжнародні потяги Ужгород-Братислава та Ужгород-Будапешт-Відень. Чому будували євроколію, як відбувається прикордонний контроль та які проєкти планують втілити надалі – розкриваємо деталі.
Чому будівництво євроколії важливе
«Це була амбітна ціль для Укрзалізниці», − сказав керівник філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» Олег Головащенко. За його словами, насамперед компанія хотіла створити з міста Ужгород великий європейський хаб для комфортних подорожей.
«Перевага цього маршруту − це, звичайно, залізничне сполучення без зміни ширини колії, без зміни рейок. Тобто ми виграємо час на технічних операціях та на проходженні митного контролю», − поділився Олег Головащенко.

Поточна мета будівництва євроколії «Ужгород-Чоп», зазначає він, − збільшення пасажиропотоку, з'єднання з європейськими країнами і розвиток нових напрямків.
Олег Головащенко також додає, нові напрямки євроколією вже популярні − на перший прямий рейс викупили 84% від усіх місць. Зростання попиту прогнозують і надалі: розраховують, що маршрути матимуть попит серед студентів, родин, яких роз’єднала війна, а також будуть зручними для бізнес-сфери.
«Наступна амбітна ціль для нас − продовження євроколії до міста Львова», − додав Олег Головащенко. Також вже триває обговорення запуску прямого залізничного сполучення з Ужгорода до Чехії.

Як пояснив заступник директора пасажирської компанії «Укрзалізниця» Володимир Любка, колія збудована з розгалуженням на станції Чоп. Також на станції Ужгород зроблена колія, яка підходить до першого перону, й має розгалуження для обгону поїздів і окремий тупик для відстою пасажирських поїздів, що забезпечить можливість нарощення кількості поїздів. Водночас завдяки євроколії з’явилися три нові ділянки, де можуть курсувати поїзди через кордон Загонь-Чоп: це маршрути Будапешт-Берегово, Будапешт-Мукачево і зараз з’явився маршрут Відень-Будапешт-Ужгород.
Як здійснюється митний та прикордонний контроль
Усі вагони, які прямують до Будапешта, Відня чи Братислави прибувають до Чопа одним складом потягу. Для пасажирів, які сідають на потяг в Ужгороді, прикордонний і митний контроль відбуватиметься одразу у поїзді, коли він прибуде на станцію Чоп. Разом з тим, пасажири, які сідатимуть на цей же рейс у Чопі, проходитимуть контроль у митному залі на чопському вокзалі. Про це у коментарі zaholovok.com.ua повідомила речниця Чопського прикордонного загону Олена Трачук.
«Прикордонний контроль буде здійснюватися у максимально стислі строки і, якщо не буде ніяких додаткових питань чи проблем у пасажирів потягу, він триватиме до години», − розповідає вона.
У перевірці буде задіяна велика кількість прикордонників, щоб оформлення здійснювалось одночасно, як на словацькій напрям, так і на угорський. Однак, запевняє Олена Трачук, наразі чисельності персоналу для забезпечення швидкого проходження паспортного контролю вистачає.

Виклики та перспективи
Наразі на прямих маршрутах Ужгород-Братислава та Ужгород-Будапешт-Відень курсує по два та чотири вагони відповідно. Олег Головащенко розповів, що вже тривають перемовини зі словацькою та угорською сторонами, щоб збільшити кількість вагонів до чотирьох та шести.
«Поки що йдеться про їхні вагони, оскільки це все-таки заїзд їхнім рухомим складом. В подальшому, звичайно, плануємо працювати, отримувати вагони для вузької колії і працювати також нашими вагонами», − пояснив він.
Окрім цього, розвиватимуть залізничний вузол в Ужгороді: в Укрзалізниці вже планують оновити графік поїздів для зручних пересадок, а також збільшити кількість працівників.
«Пікові сезони, пікові дати будуть проблемними, тому що з тією кількістю поїздів та вагонів, які ми маємо, ми не можемо перевезти всіх охочих, − зазначив Олег Головащенко. – Якщо в нас їде вагон на Відень, то три доби ми його не бачимо: нам потрібно шукати йому заміну. Тому, звичайно, попит шалений, і він буде збільшуватись».

За словами Володимира Любки, для розвантаження руху через кордон станцією Чоп та збільшення кількості пасажирських поїздів у майбутньому планують продовжити євроколію з Ужгорода до станції Палло біля кордону зі Словаччиною.
«Коридор через Чієрну-над-Тисою переповнений поїздами – як вантажними, так і пасажирськими. І там є обмеження щодо митного і прикордонного контролю: вони на кожен поїзд попросили для контролю по півтори години. Це затримує поїзди, тому ми зараз не маємо можливості додати поїзди зі Словаччини через Чоп», − розповів він.
Водночас Володимир Любка зазначив, що чеський перевізник RegioJet влітку додав ще один вагон до рейсу «Чоп-Прага, однак цього все одно недостатньо.
«Якщо ми до 2029-2030 року побудуємо євроколію на схід до Львова, то ми зможемо з’єднати колію між Ужгородом, Чопом і Львовом, а також поєднати Львів із Польщею. Також є плани з’єднати євроколією Львів і Чернівці. Тоді ми створимо два коридори, які поєднуватимуть усі кордони з країнами ЄС, які у нас є», − додав Володимир Любка.

Раніше zaholovok.com.ua повідомляв, що будівництво 22 км євроколії «Чоп-Ужгород» розпочалось навесні 2024 року. Її почали будувати навесні 2024 року й офіційно запустили в роботу 5 вересня 2025-го. Кошторис – 1,3 млрд гривень, з них 50% - європейські кошти, 50% - кредит. Подивитися як виглядає євроколія можна у відео за покликанням. Про графік та ціни на квитки тут.
У перспективі Укрзалізниця планує розширити маршрутну мережу до Швейцарії та Німеччини.
Ірина Бреза, Валерія Рубаняк спеціально для zaholovok.com.ua