15 листопада за ініціативи Громадської ради ІІ скликання при Закарпатській ОДА та за участі представників місцевих органів державної влади і органів місцевого самоврядування, компаній – постачальників (ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз»), науковців та експертів від громадськості відбулося засідання «круглого столу» з питань, пов’язаних з приєднанням споживачів до мереж суб’єктів природних монополій.
Фахове та детальне обговорення проблем, які виникають у споживачів Закарпатської області не тільки в процесі приєднання до мереж суб’єктів природних монополій, викликало гостру дискусію між учасники круглого столу.
Як зазначив голова Громадської ради Федір Харута, актуальність обговорення цього питання викликане крайнім невдоволенням населення краю, оскільки складності приєднання до енергомереж все більше стають гальмуючим фактором покращення побутових умов громадян, а також розвитку малого і середнього бізнесу, який згідно із статистичними даними складає майже 94,6% суб’єктів господарювання області. Ці складності обумовлені непомірно високими фінансовими витратами, організаційними та технічними зусиллями споживачів електроенергії та газу, чим створюють конфліктні ситуації між споживачами та постачальними організаціями, що часом виливається у серйозну соціальну напругу у відносинах громадян з владою. Практика 10-місячного застосування Закону України № 5021-VI «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за приєднання до мереж суб’єктів природних монополій», на виконання якого були прийняті постанови НКРЕ №1695 від 25.12.12 р. (щодо розміру тарифів), №32 від 17.01.13 р. (Правила приєднання), №115 від 12.02.13 р. (Методика розрахунку плати) поряд з незначним спрощенням процедур та строків підключення, виявила суттєві недоліки, особливо щодо розміру тарифів на ці послуги.
Начальник департаменту житлово-комунального господарства, будівництва та інфраструктури Закарпатської ОДА Віктор Лукеча додав, що ситуація з приєднанням споживачів до мереж суб’єктів природних монополій склалась неоднозначна, унормування та більш детального визначення потребують ряд питань над якими працює департамент, в тому числі й поняття «мікрорайон/квартал, вулиця, що підлягає комплексній забудові», яке є у Правилах приєднання електроустановок до електричних мереж, а в Законі відсутнє.
Голова Перечинської райдержадміністрації Петро Грицик, за дорученням Громадської ради та мешканців району, звернув увагу керівництва енергетичних компаній на недопустимість таких дій, як відключення споживачів без попередження, особливо соціальних закладів, та закликав до зваженого підходу в необхідності застосування 100% передоплати за послуги, а також вжиття дійових заходів в питаннях несанкціонованого підключення до електромереж, яке є наслідком складної і коштовної процедури підключення.
Депутат Рахівської районної ради, голова комісії ГР при Закарпатській ОДА Микола Бережанський, якого делегували 268 підприємців та громадян району, зазначив, що тільки завдяки спільним зусиллям громадської ради, влади Рахівщини та керівництва ПАТ «Закарпаттяобленерго» вдалося не допустити акцій непокори населення. Єдиний негазифікований район області із статусом «гірського» потребує негайного врегулювання питань щодо внесення змін в правила користування електричною енергією, затверджених постановою КМ України №28 від 31.07.96 р. в частині надання пільгового режиму в оплаті електричної енергії, а саме: відміни лімітування та попередньої оплати споживання електроенергії суб’єктами підприємницької діяльності будь-якої форми власності в районі, а також роз’яснень щодо процедур компенсації сплачених коштів за надану неякісну електроенергію. Підприємці звернулись до керівництва ПАТ «Закарпаттяобленерго» про припинення відключень через неспроможність споживачів здійснювати авансові платежі до вирішення піднятих питань.
Голова Закарпатського обласного територіального відділу АМКУ Павло Калинич відзначив, що територіальним відділомрозглянуто 6 справ про порушення суб’єктами природних монополій правил економічної конкуренції із застосуванням штрафних санкцій на загальну суму 114 тис. грн.. До того ж, останнім часом простежується негативна тенденція монополізації ринку послуг з розробки проектно-кошторисної документації на підключення та виконання будівельно-монтажних робіт при підключенні до енергомереж. АМКУ буде ретельно відслідковувати ситуацію та, у разі виявлення порушень, вживатиме заходів реагування.
У виступі голови правління РВ УСПП у Закарпатській області, голови Закарпатської обласної асоціації будівельників Олексія Кіндрата прозвучав ряд слушних пропозицій, які б суттєво вплинули на нейтралізацію можливих негативних наслідків в сфері забезпечення енергоресурсами населення. Він запропонував укласти Угоди про співпрацю і об’єднання зусиль Громадської ради, ОДА, РП УСПП та суб’єктів природних монополій в напрямку покращення бізнес-середовища в області та підписати Меморандум про спільну відповідальність за економічний розвиток регіону. У контексті цієї співпраці, задля зменшення залежності населення від природних монополій потрібно створити всі можливості та умови для розвитку здорової конкуренції шляхом розвитку альтернативних джерел енергопостачання (сонячна електроенергія, гідроенергетика, вітрова і таке інше.), досягти консолідованої відповідальності з боку компаній постачальників: за низьку якість послуг, несвоєчасне технічне обслуговування, несанкціоновані відключення та понесені внаслідок цього споживачами збитки, відповідно з боку користувачів – штрафні санкції за несвоєчасні розрахунки за послуги. Для зняття напруги серед населення доречним було б оприлюднення формування ціни за відповідні енергетичні показники (кошторис затрат на вироблення, продаж, рентабельність) та оприлюднення інформації, яка стосується приєднання споживачів до мереж енергопостачання. Також НКРЕ, як регулятору ринку, потрібно в методології розрахунків передбачити можливість застосування стимулюючих тарифів для бізнесу та населення, а ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» при розробці та виконанні інвестиційних програм на 2014 і подальші роки передбачити збільшення фінансування розвитку енергомереж за рахунок власного прибутку.
Заступник голови ГР при Закарпатській ОДА, член ГР при АМКУ Олег Лукша висловив переконання в тому, що неякісна законодавча база і відсутність попереднього експертного обговорення нормативних змін призвели до однозначно очікуваних негативних наслідків в суспільстві. Енергетична система країни повинна випереджати розвиток народного господарства, а не навпаки. А у нас склалася ситуація, що не має аналогів у жодній іншій країні: де ще комерційна організація стала б створювати клієнтам непереборні труднощі для отримання товарів / послуг ? Тому потрібно всім прикласти максимум зусиль до якнайшвидшого внесення змін в нормативну базу. Від нашої наполегливості залежатиме ситуація в економіці регіону та добробут громадян.
Конструктивним був виступ представника Експертного центру ГР при Закарпатській ОДА, адвоката Володимира Логойди, який ґрунтовно окреслив необхідні конкретні кроки, які потрібно зробити на шляху врегулювання ситуації, а саме: виконати вимогу закону щодо оприлюднення енергопостачальниками інформацію про технічні можливості приєднання в мережі Інтернет, звернутись до НКРЕ щодо внесення до нормативної бази змін, які б надали можливість поступового відшкодування споживачу частини внесеної плати за приєднання електроустановок споживача у розмірі витрат з будівництва та/або реконструкції електромереж (капітальних витрат), надання відстрочки або розстрочки до 3 років при внесенні плати за приєднання для окремих категорій споживачів та надання пільг при приєднанні споживачів з числа соціально вразливих верств населення, бюджетних установ та інших неприбуткових організацій, ввести обмеження граничного розміру плати за нестандартне приєднання споживачів 5 розмірами мінімальної заробітної плати для споживачів комунально-побутового сектору, включаючи вартість розробки проектно-кошторисної документації. Також, потрібно шляхом поглибленого аудиту енергопостачальних компаній розібратися, чи створені за рахунок споживача при приєднанні до мереж основні засоби вдруге не впливають на ціну газу та електроенергії для споживачів через врахування амортизаційних відрахувань на зазначені основні засоби в структурі тарифу на передачу енергії мережами постачальників.
Голова комісії ГР при Закарпатській ОДА з питань благодійництва і меценатства, депутат Ужгородської міської ради Ярослав Шафарь слушно звернув увагу присутніх, що розгляд питання безоплатного використання приватними компаніями монополістами земельних ділянок під мережі, це питання часу. Потрібен партнерський та зважений підхід особливо у взаємопов’язаних соціальних питаннях.
Присутні на круглому столі керівники ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» Артем Мартинюк та Віталій Шатило в ході дискусії з позиції фахівців давали роз’яснення, відповіді на запитання та вносили пропозиції, до прикладу: передачі функцій з визначення типу підключення (стандартне / нестандартне) від обласних енергопостачальних компаній державним органам або спеціальним комісіям при органах місцевого самоврядування.
Заступник прокурора Закарпатської області Михайло Хиля відзначив, що прокуратура не вправі втручатися в договірні відносини постачальників енергії із споживачами, разом з тим, триматиме ситуацію на контролі, оскільки неправомірні дії постачальних компаній у ряді випадків можуть мати кримінально-правову складову або навпаки, викликати дії у відповідь, які можуть мати ознаки кримінально-караних (таких, як блокування транспортних комунікацій населенням тощо).
Завідувач сектору НКРЕ у Закарпатській області Олександр Малюга та начальник інспекції Держенергонагляду в Закарпатській областіВолодимир Олійникнаголосили на тому, що вказані державні органи в межах своєї компетенції робили і будуть робити все для здійснення дієвого контролю за діяльністю ліцензіатів.
Заступник голови Громадської ради при Закапатській ОДА, Президент Корпорації «Трансбуд» Володимир Цебренко звернув увагу присутніх на необхідність узгодження як інтересів енергопостачальних компаній щодо пошуку джерел фінансування ремонту, реконструкції та будівництва мереж, так і споживачів, які не повинні за свій рахунок покривати збитки від безгосподарної та неефективної експлуатації мереж. Зауважив, що перекладання монополістами всіх проблем і збитків виключно на плечі споживачів може створити ситуацію, за якої громадськість буде змушена поставити перед владою питання щодо негативних наслідків таких соціально-значимих компаній, як ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» і доцільність їх націоналізації.
Відтак учасники круглого столу розробили попередній текст резолюції з пропозиціями стосовно того, як можна вирішити згадані проблеми. Цей документ буде доопрацьований наступного тижня, а потім – відправлений до Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів, Верховної Ради, НКРЕ, а також громадських рад інших регіонів країни
Підсумовуючи, голова Громадської ради Федір Харута подякував присутнім за можливість в рамках конструктивної дискусії детально обговорити проблему та шляхи її врегулювання, вислухавши точки зору як енергопостачальних компаній, так і їх клієнтів, експертів та органів державної влади.
На фото: Депутат Рахівської районної ради, голова комісії Громадскьої ради при Закарпатській ОДА з питань розвитку міжрегіональних зв’язків, співпраці з громадськими радами при РДА, МВК та депутатським корпусом Закарпатської області Микола Бережанський, делегований 268-а підприємцями, відзвітувався перед рахівчанами.
РЕЗОЛЮЦІЯ
учасників круглого столу Громадської Ради при Закарпатській обласній державній адміністрації з питань, пов’язаних з приєднанням споживачів до мереж суб’єктів природних монополій
м. Ужгород 15 листопада 2013 р.
Учасники круглого столу - члени Президії Громадської ради ІІ скликання при Закарпатській обласній державній адміністрації, представники місцевих органів державної влади і органів місцевого самоврядування, компаній – постачальників (ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз»), науковці та експерти від громадськості, з метою подолання та нейтралізації можливих негативних наслідків в сфері забезпечення енергоресурсами населення та суб’єктів господарювання Закарпатської області, відпрацювання в рамках консультацій з громадськістю пропозицій щодо вдосконалення чинної нормативно-правової бази та правозастосовчої практики в питаннях, які виникають у споживачів Закарпатської області в процесі приєднання до мереж суб’єктів природних монополій,
УХВАЛИЛИ :
- 1. Звернутися до Робочої групи з підготовки проектів нормативно-правових актів щодо внесення змін до Правил приєднання електроустановок до електричних мереж та Методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж, утвореної наказом НКРЕ №602 від 30.10.13 р., з пропозицією розглянути і врахувати при підготовці вказаних проектів :
ü можливість поступового відшкодування споживачу (наприклад, у вигляді знижки до рахунків на сплату електроенергії) частини внесеної плати за приєднання електроустановок споживача у розмірі витрат з будівництва та/або реконструкції електромереж (капітальних витрат), з одночасним унормуванням того, що побудовані або реконструйовані за рахунок плати за приєднання мережі належать на праві власності обласним енергопостачальним компаніям.
ü можливість надання відстрочки або розстрочки до 3 років у внесенні плати за приєднання для окремих категорій споживачів та надання пільг при приєднанні споживачів з числа соціально вразливих верств населення (багатодітні сім’ї, сім’ї з неповнолітніми дітьми без одного з батьків, з прийомними дітьми, дітьми-інвалідами тощо), бюджетних установ та інших неприбуткових організацій, споживачів населених пунктів, що мають статус гірських.
ü необхідність більш детального визначення поняття «мікрорайон / квартал, вулиця, що підлягає комплексній забудові» у Правилах приєднання електроустановок до електричних мереж;
ü можливість передачі функцій з визначення типу підключення (стандартне / нестандартне) від обласних енергопостачальних компаній державним органам або спеціальним комісіям при органах місцевого самоврядування.
- Рекомендувати НКРЕ, ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» при встановленні та погодженні розміру тарифів на стандартне підключення на 2014 рік винайти можливість їх зниження, а також розглянути питання здешевлення проектно-кошторисної документації, що розробляється зазначеними компаніями за рахунок споживачів при їх приєднанні.
- Звернути увагу територіальних підрозділів НКРЕ, Держенергонагляду, АМКУ, а також ПАТ «Закарпаттяобленерго» на неприпустимість визначення нестандартного типу приєднання споживачів до енергомереж у випадках, коли є технічна можливість підключення споживачів першого ступеня потужності, місце приєднання яких знаходиться в межах 300 м (по прямій лінії) до точки забезпечення потужності. У разі виявлення подібних випадків рекомендувати зазначеним державним органам ініціювати питання про притягнення винних осіб до встановленої законом відповідальності, з направленням (за потреби) матеріалів до органів прокуратури для реагування.
- Просити Кабінет Міністрів України та НКРЕ розглянути можливість державного регулювання тарифів на нестандартне приєднання споживачів шляхом обмеження граничного розміру плати за приєднання 5 розмірами мінімальної заробітної плати для споживачів комунально-побутового сектору (включно з вартістю розробки проектно-кошторисної документації).
- Рекомендувати ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» при розробці та виконанні інвестиційних програм на 2014 і подальші роки передбачити збільшення фінансування розвитку енергомереж за рахунок власного прибутку, з метою зменшення витрат споживачів на приєднання до енергомереж.
- Звернути увагу ПАТ «Закарпаттяобленерго» на необхідність безвідкладного виконання вимог ст.172, 24 Закону України «Про електроенергетику» в частині оприлюднення інформації, яка стосується приєднання споживачів до мереж енергопостачання.
- Рекомендувати територіальному підрозділу Держенергонагляду посилити контроль за виконанням інвестиційних програм вказаних суб’єктів природних монополій та обгрунтованістю технічних умов на приєднання споживачів до енергомереж.
- Звернутися до НКРЕ, ПАТ «Закарпаттяобленерго», ПАТ «Закарпатгаз» щодо необхідності відмови від практики 100% попередньої оплати за електроенергію і газ для суб’єктів підприємницької діяльності і переходу на систему 50% попередньої оплати з остаточним розрахунком по факту поставки у відповідності до ч.7 ст.276 ГК України.
- Звернутися до голови Закарпатської обласної державної адміністрації з пропозицією клопотати перед НКРЕ щодо включення представників обласної державної адміністрації до складу Робочої групи, вказаної у п.1 цієї Резолюції, а також направити представника Закарпатської обласної державної адміністрації для участі 16.12.13 р. у круглому столі НКРЕ на тему : «Питання, пов’язані з приєднанням електроустановок до електричних мереж».
Учасники круглого столу переконані, що запропоновані заходи внесуть суттєвий вклад в засади рівноправного прозорого партнерства влади і бізнесу, сприятимуть пошуку взаємоприйнятних компромісів з найважливіших питань життєдіяльності населення та держави в цілому.