Новини

Закарпатський Ван-Гог Тиводар Чонтварі (Костка) – художник Сонячного Шляху

Повернути славу іменам, її достойним – таку мету поставили перед собою члени нового ужгородського неформального формування UNgANG. Сама організація як така – начебто й не існує. Наразі немає ані будь-яких меморандумів, ані статутів чи протоколів. Просто зібралися докупи небайдужі до Ужгорода. До його історії, його характерного мистецтва, імен його славних діячів, які принесли місту над Ужем славу, любили його усім серцем. Ці небайдужі утворили щось на зразок напівлегальної мистецько-медійної банди – саме як «банда» перекладається з англійської Gang. Ну а що таке Ung – знає кожен, хто народився під горою з фортецею Унг. Ну і UN-gang – як АНТИ-банда. Антивандальна ужгородська банда чи що? Ніхто насправді не знає достеменно, навіть самі UNgANGівці, які наразі не мають окресленого членства, спонтанно зараховують до «своїх» усіх, хто приносить Ужгороду користь, і чинить добро його мешканцям. Своїм гаслом мають «We can fix it!» - «Ми можемо це виправити».


Саме виправленням історичної несправедливості, через яку канули у лету імена багатьох достойних, славних і талановитих,  пов’язані з Ужгородом, пояснюють UNgANGстери свій інтерес до майже забутого імені закарпатського Ван-Гога – Тиводара Костки, який вчився в Ужгородській гімназії, молодість провів у Середньому, а відтак поїхав до Угорщини, змінивши слов’янське прізвище Костка на угорське Чонтварі, там зажив статку, але не зажив прижиттєвої слави. Утім, усе по-порядку.

«Натхнення і сила волі»

Напевно, немає більш в угорському живописі ще однієї такої постаті, про яку лунало б стільки суперечливих думок, як про Тиводара Костку „який пише під імненем Чонтварі”. Цінність його творів то губилася з роками, то його ім’я знову набувало заслуженої слави та відомості. Знову й знову його ім’я огортало забуття, а його яскраві полотна причислялися до курйозів. Але про те, яким довгим був шлях Тиводара Чонтварі до визнання і належної слави, і яким неймовірно плутаним і сповненим пригод чином вдалося вберегти його полотна від знищення, знає тільки дуже вузьке коло спеціалістів.
„Натхнення і сила волі – мої крила” --  цими словами Чонтварі супроводив свою біографію в каталозі до виставки в 1908 році.

З Ужгорода до Епер’єша

Народився Михайло-Тиводар (мав подвійне ім’я) 5 липня 1853 року в місті Кішсебен, Австрія, нині Сабінов, Словаччина у сім’ї доктора Ласло Костки, лікаря та фармацевта. Батько захоплювався мисливством, тому в домі Костків було завжди багато тварин. Були хорти, лисиці, сови, інколи навіть маленькі вовченята.
Із Кішсебені родина Костків переїхала до Середнього і Тиводар та четверо його братів потрапили до Ужгородської гімназії. Тиводар згадує: „Добре пам’ятаю, як в Ужгороді я найбільше любив ігри, подорожі, полювання, плавання, катання на ковзанах, навіть вивчав природу тканин, тому зрозуміло, що мій шкільний атестат був далеко не блискучим. Це стало причиною, що тато віддав мене в Епер’єш навчатися підприємництву.”
Після 3,5 років роботи торговим службовцем, Тиводар якийсь час відвідував лекції на факультеті права і тільки потім вивчив фармакологію. Жага до знань гнала його читати книгу за книгою, однак, опинившись у Сегеді під час тодішньої повені, Тиводар сильно застудився і продовжувати навчання не міг. Лікарі, радячи йому максимум відпочинку, направили його в Татри, як провізора в тамтешню аптеку.
Одного разу, перебуваючи в аптеці, він схопився за олівець і намалював на рецептурному бланку побачену ним з вікна просту сцену – проїжджаючий під вікнами віз, запряжений буйволами. Відтоді  мрія стати художником охопила його.



Доторкнутися до Мігая Мункачі

Після цього він їде до Риму, потім у Париж, де зустрічається з відомим угорським художником Мігаєм Мункачі. А потім повертається на батьківщину, і протягом чотирнадцяти років працює в аптеці, прагнучи домогтися матеріальної незалежності. Зібравши невеликий капітал, їде вчитися живопису спочатку в Мюнхен, потім до Академії живопису в Дюссельдорфі, де директор поставив Костку до відома, що він знає вже більше, ніж студенти академії, і навчатися в них Тиводару не потрібно. Тож чоловік подався до Парижу, але ту манеру живопису, яку викладали в паризькій академії, Костка відкинув і подався на пошуки вільного стилю. Він називав її „академічною мішурою”
В 1895 році їде в подорож по Італії, щоб малювати пейзажі. Його надихала природа, пейзажі. Подорожував також по Греції, Північній Африці і Близькому Сходу. Особливо вражав художника кедр, його величність і могутність. У 1900 змінив своє прізвище Костка на псевдонім Чонтварі. Вже в 1907 і в 1910 відбулися його персональні виставки в Парижі, але вони не принесли йому визнання. Не отримали його картини визнання і в Угорщині, та й автор мав репутацію божевільного через дивакувату поведінку, аскетичний спосіб життя та схильність при спілкуванні впадати в пророчий тон.

Ван-Гог і схожа доля сучасника Чонтварі

У 1910 р. період творення закінчився. Напади хвороби ставали все більш тяжкими. Малював він тепер вкрай рідко, лише ескізи своїх сюрреалістичних видінь. В останні роки він писав книги: памфлет «Енергія і мистецтво, помилки цивілізованої людини» і дослідження «Геній. Хто може, і хто не може бути генієм ». За життя художник не продав жодної своєї картини. Остання головна картина «Поїздка по берегу» була написана в Неаполі в 1909.
20 червня 1919 Тиводар Чонтварі помер, як пишуть, від артриту. Родичі, проконсультувалися з фахівцями, ті запевнили їх у повній художній неспроможності Тиводара як художника, і незабаром картини були виставлені на аукціон не як твори мистецтва, а як звичайні шматки полотен. Випадковий колекціонер, Гедеон Герлоч,  скупив всі картини оптом за мізерну суму, чим задовольнив недалекоглядних племінників і зберіг спадок великого Чонтварі протягом багатьох десятиліть. Сьогодні основні роботи художника зберігаються в музеї міста Печ (Угорщина).

Ужгородці їдуть у Печ

Щоб дізнатися більше про славного земляка, представники UNgANG звернулися до Генерального консульства Угорщини  в Ужгороді і були прийняті Генеральним консулом паном Йожефом Бачкаї. Пан консул виявив велике зацікавлення у підтримці проекту і запропонував спільну поїздку до угорського міста Печ, у музеї якого сам нещодавно побував і зінтересом розглядав колекцію картин Чонтварі. Найімовірніше, поїздка відбудеться цієї осені. До неї готуються науковці, мистецтвознавці, художники, а також скульптор Михайло Колодко, який і став натхненником проекту «повернення забутих імен ужгородцям» загалом й відродженням пам’яті Чонтварі. Також до Печу збирається кондитер і шоколадьє Валентин Штефаньо, який має намір створити тістечко на честь знаного художника. У планах Валентина створити також – цукерки, що стануть продуктом «Csontvary Spiritual Drops» - «Духовними пігулками Чонтварі». Цей продукт стане частиною вже запущеного групою UNgANG у роботу  проекту «Csontvary Spiritual Content»



Csontvary Spiritual Content

Отож, поки готується науково-мистецькознавча експедиція у Печ, UNgANGстери не сидять без діла. Відомий в Ужгороді художник і актор Марсель Онисько створив графічний концепт проекту, скульптор Михайло Колодко – виносив ідею і тепер у розробці і навть на першому етапі реалізації проект «Csontvary Spiritual Content». Цей проект – створення лімітованої серії товарів, які б «сприяли вашому духовному розвитку». Наразі закуплено слоїки та створено  етикетки для «пігулок від депресії» «Csontvary Spiritual Drops», вже випущено скриньки з вугіллям для малювання «Csontvary Spiritual Chalks», кондитер Валентин Штефаньо працює над смаком тістечка «Csontvary Spiritual Cake», у розробці інші товари проекту. Надруковано просвітницьку міні-афішку з портретом художника, яку, до речі, можна побачити у віконці ужгородського ліхтаря-вказівника – вона там займає місце туристичного терміналу, який ужгородська міськрада зволікає забезпечити електроенергією. На афіші – напис: "Ти станеш найкращим у світі художником сонячного шляху, кращим за Рафаеля!".



«Художником сонячного шляху»

Ця фраза, яка стала стрижнем усієї творчості художника, прийшла йому як видіння. Ось епізод з його життя: Спекотного дня, 13 жовтня 1880 року, - коли йому було 27 років (це було в Татрах, коли він намалював першу картину) - він зазнав містичного бачення. Тиводар почув голос, що промовляв «Ти станеш найкращим у світі художником сонячного шляху, кращим за Рафаеля!». «Сонячним шляхом» Костка називав техніку пленерів – малювання при природному  освітленні. Саме після цих пророчих слів він став вчитися живопису.
Мабуть нам належить ще багато дізнатися про дивовижного нашого земляка, який як і Ван-Гог не продав за життя жодної картини, але став таким самим великим майстром, як і душевно хворий автор «Соняшників». Бо ця публікація – лише початок.

Олександр Попович – спеціально для zaholovok.com.ua
(Ця публікація разом з фотодобіркою та відеорозповіддю – є частиною проекту групи UNgANG з повернення імені Тиводара Костки-Чонтварі ужгородцям)
Радимо вам переглянути відеорозповідь Михайла Колодка про Тиводара Чонтварі (вона триває майже 10 хвилин, але неможливо припинити її дивитися і слухати), а також переглянути добірку робіт художника у розділі «фоторепортаж».



P.S. Ось що пише про Чонтварі мистецтвознавець Юрій Косаговський:
«Чонтварі входить в десятку найбільших геніїв всіх часів разом з Леонардо ... Матіссом Ван-Гогом Врубелем і т.д. Це приголомшливою сили художник самобутність його унікальна. Це ні на що не схоже це Мусоргський в живопису. А якщо і схоже на професійне мистецтво - то це мистецтво так потім пластично спотворене, що стає насмішкою над професіоналізмом. Втім як і у Ван-Гога або Матісса або Врубеля або Леонардо або у Рембрандта або у Анрі Руссо ... Ель Греко. Або у Кандинського або Ге або у Ци-Бай-Ши ... Будь-які розмови про професіоналізм залишаються на дні калюжі, а глядач підноситься в небесні сфери пізнання таємниць людської душі та світу.
… Краще навіть використовувати не назву "примітивіст" для такого роду художників, а "живопис чистих сердець"».

Я (не перевірено)

Первое:
Художника звали Csontvári Kosztka Tivadar т.е. Чонтвари Костка Тивадар!!! В статье пишется, будто он отбросил свою славянскую фамилию - НЕ ПРАВДА!!! Да, и "знаток" Михайло Колодко так о нем пишет. Пусть немножко почитает еще о художнике.
Второе:
Пишете, что родился он в "в місті Кішсебен, Австрія" - НЕ ПРАВДА!!!
Познакомтесь глубже с историей: точное и правильное название государства АВСТРО-ВЕНГЕРСКАЯ МОНАРХИЯ.
Третье:
Каким он закарпатцем был? Родился не тут, работал не тут, умер не тут. Провел здесь лишь пару лет в детстве.
Вы хотите перетворить его в украинца??? Не старайтесь, не получится!

чт, 16/08/2012 - 11:52 Постійне посилання
Ол. Попович

У відповідь до від Я (не перевірено)

Заспокойтеся будь ласка. :) Ніхто не перетворює Чонтварі на українця.
Найбільш дивне у всьому цьому те, що частина людей звинувачує Колодка у тому, що він "лиє воду на угорський млин". Тепер "намалювалися" люди, які звинувачують його, що він "перетворює угорця на українця". Нагадує відому притчу про старого, малого і віслюка: у якій комбінації не сядь - люди обговорять і розкритикують. Зробіть щось у своєму житті варте уваги і подаруйте людям. І не бійтеся підписатися власним іменем - у нас тут вільна країна. :))))
Всього найкращого.

чт, 16/08/2012 - 13:07 Постійне посилання
Я (не перевірено)

У відповідь до від Ол. Попович

Вы не искривляйте то, что я написал! Я про Колодко писал только то, что даже и он упоминает художника как Тиводар Чонтвари, а не Чонтвари Костка Тивадар.
Это Вы в своей статье пишете: "закарпатського Ван-Гога – Тиводара Костки". Он никогда не был и не будет закарпатским!
Дальше пишете, что родился "в місті Кішсебен, Австрія". Вы с историей Европы ХІХ-ХХ века знакомы? Знаете про Австро-Венгерскую Монархию??? Кажется, нет!
Следующее: вот ваши слова - "молодість провів у Середньому, а відтак поїхав до Угорщини". Середне в то время находилось в каком государстве? Подскажу: в Австро-Венгерской Монархии. Как оттуда можно поехать в "Угорщину"? Такого государства тогда не существовало.
Дальше: "змінивши слов’янське прізвище Костка на угорське Чонтварі". Правильнее: изменил СЛОВАЦКУЮ фамилию, но употреблял их обеих.
Критика моя направлена ВАМ!!!
С неуважением,
Палко Юлий

чт, 16/08/2012 - 15:35 Постійне посилання
Ол. Попович

У відповідь до від Я (не перевірено)

Якщо цих, довільно витрактуваних вами фактів достатньо для того, щоб незнайомій людині написати "с неуважением" - то мені вас щиро шкода. Я гадаю ви дуже нещасна у житті людина. на цьому дозволю собі припинити з вами будь-яку дискусію. Ваша неосвіченість і невихованість, примітвність мислення і дріб’язковість виводить вас із кола людей, з якими я звик спілкуватися. На все добре, Палко Юлій. Споживайте більше вітамінів і старайтеся помічати у житті позитив.
:)

чт, 16/08/2012 - 16:32 Постійне посилання
Паніка (не перевірено)

Тяжко уявити до чого може призвести у майбутньому бурхлива фантазія Колодка та "Компанії". Істерія навколо Чонтварі -- яскравий тому приклад. Чи не варто закарпатцям "розкручувати" дійсно своїх художників,ім'я і творчість яких заслуговують на увагу поціновувачів за межами Ужгороду. Хіба Адальберт Ерделі не заслуговує бути "брендом" мистецького Закарпаття? Чи він менше зробив для Ужгороду ніж Чонтварі чи Швейк?

По суті це спекуляція ім'ям відомого художника! Пігулки, тістечка, повітря з духом художника -- не ті засоби, які приваблять туристів до міста. Профанація чистої ваги!

До автора статті. не "мистецькознавча експедиція", а мистецтвознавча! але яка експедиція, така і наука...(

чт, 16/08/2012 - 15:51 Постійне посилання
бывший ужгородец (не перевірено)

Уважаемые читатели и писатели! Не впутывайте Колодко, хорошего скульптора, в идейно-исторические споры. Человек идет на поводу у сомнительных личностей, с налетом мании величия. Прчитайте статью, вместо репродукций картин художника, чтобы хоть чем-то заинтересовать читателя, фотографии готовых "значков" и Колодко, это без претензий к нему, а к автору. Уважаемый Александр, Ваше болезненное желание оставить свой след в истории Удгорода помаленьку начинает городу вредить.

пт, 17/08/2012 - 17:46 Постійне посилання
Оля (не перевірено)

У відповідь до від бывший ужгородец (не перевірено)

Що ви причепилися до автора. Видається, що це навпаки у Вас "болезненное желание" залишити свої пакості в інтернеті. А стаття хороша, цікава, Колодко -свідома людина, і сам знає, з ким спілкууватися.

пт, 17/08/2012 - 19:34 Постійне посилання
Ол. Попович

У відповідь до від бывший ужгородец (не перевірено)

Так, вибачте, "бывший ужгородец", відтепер я щоразу питатиму у Вас дозволу, як захочу щось зробити. :)
А щодо Ужгорода - ви, судячи з вашого ніку, покинули його. Облаштовуйте своє життя ТАМ. А нам дозвольте в Ужгороді жити так, як ми бажаємо. Звідси нам видніше.
І ще. Ви, ймовірно, мене з кимось плутаєте. ))

сб, 18/08/2012 - 20:00 Постійне посилання
Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.