Більшість політичних партій та кандидатів-мажоритарників продовжують доносити інформацію про себе та свої політичні цілі в обласних муніципальних та комерційних виданнях Закарпатської області у вигляді відвертої «джинси» або ж публікаціями із ознаками прихованої політичної реклами.
Про це свідчить аналіз ОПОРИ друкованих видань Закарпаття, що вийшли в останні два тижні. При цьому зафіксовані факти, коли однакові матеріали в одних газетах подані як авторський матеріал редакції, в інших – вони позначені як «політична реклама», - пише ГМ ОПОРА.
Серед партій, які промаркували свої матеріали як політичну агітацію, – «Об’єднання «Самопоміч», «Громадянська позиція (Анатолій Гриценко)», ВО «Свобода».
Серед кандидатів-мажоритарників, які промаркували свої матеріали як політичну агітацію – Олександр Ледида (самовисування), Олександр Довгош («Народний Фронт»).
Кандидат Сергій Слободанюк («Справедливість») матеріал, що вийшов одночасно у кількох газетах Закарпаття, лише в одному виданні означив його як політичну рекламу.
Кандидат Роберт Горват («Блок Петра Порошенка») лише в одному виданні означив публікацію про себе як «політична реклама».
Зафіксовані публікації матеріалів, які містять ознаки антиагітації щодо конкретних політичних сил. Такі матеріали подані як авторські публікації редакцій. Водночас те, що такі матеріали з’явилися одночасно у кількох виданнях, свідчить про їх «замовне» походження.
Серед лідерів згадування у публікаціях із ознаками джинси та прихованої реклами – «Народний Фронт», «Блок Петра Порошенка», «Радикальна партія Олега Ляшка», «Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна».
Трохи менше згадувань у матеріалах із ознаками джинси та прихованої реклами є у партій ВО «Свобода», "ЗАСТУП", «Громадянська позиція (Анатолій Гриценко)».
Згадування лише один раз у матеріалах з ознаками джинси зафіксовано про ВО «Батьківщина», «Опозиційний блок» та Національну Демократичну партію України.
ОПОРА нагадує: Закон України «Про вибори народних депутатів України» трактує поняття передвиборної агітації не лише прямий заклик голосувати чи не голосувати за конкретного суб’єкта виборчого процесу, а й, згідно з частиною 1 статті 68 Закону, – «здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».
Однією з форм такої агітації, згідно із Законом, є «оприлюднення в друкованих та аудіовізуальних (електронних) засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв'ю, нарисів, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інших публікацій та повідомлень».
Згідно із вимогою частини 17 статті 74 Закону, «усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі».
Згідно з вимогою частини 7 статті 74 Закону, «Засобам масової інформації, їх посадовим таслужбовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог частин п'ятої та десятої статті 72 і частин другої та сьомої статті 73 цього Закону, забороняється агітувати голосувати за або не голосувати за партії, кандидатів у депутати чи поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених законом, а так само поширювати будь-яку інформацію з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного суб'єкта виборчого процесу».
Пропонуємо детальний аналіз публікацій щодо тематики передвиборчої кампанії, що вийшли в обласних друкованих виданнях Закарпаття.
«Блок Петра Порошенка». У газеті "РІО" (№ 41 від 11 жовтня) розміщена публікація «Час єднатися навколо реформ» – детальна розповідь про програму реформ, «Стратегію-2020» Президента України. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
Стаття із подібним інформаційним посилом вийшла і у газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня), газеті «Закарпатська Правда» (№ 43 від 11 жовтня) та муніципальній газеті «Ужгород» (№ 42 від 18 жовтня). На шпальтах цих видань згадані матеріали також не мають позначки «політична реклама».
У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розміщений матеріал «Час єднатися!» із детальною розповіддю про кандидатів від «Блоку Петра Порошенка» у суто позитивному контексті. Публікація містить явні ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
Також подібна стаття із аналогічним інформаційним посилом без позначки «політична реклама» опублікована у газеті «Закарпатська правда» (№ 45 від 18 жовтня).
ВО «Батьківщина». У газеті "РІО" (№ 41 від 11 жовтня) розміщена публікація «Люди про Тимошенко: Тільки сильний політик може повернути мир!» із суто позитивними згадками про діяльність Ю.Тимошенко. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка політичної агітації відсутня.
«Громадянська позиція (Анатолій Гриценко)». У газеті РІО (№ 42 від 18 жовтня) розміщене інтерв’ю з А.Гриценком з посланням на газету «Експрес» – «Або влада зробить висновки, або Майдан повернеться». У матеріалі йдеться про погляди А.Гриценка на суспільно-політичну ситуацію та критику влади. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
Така ж публікація із однаковою назвою розмішена і у газеті «Закарпатська правда» (№ 45 від 18 жовтня). На шпальті цього видання вона промаркована як «політична реклама».
«Народний Фронт». У газеті "РІО" (№ 41 від 11 жовтня) розміщене інтерв’ю з координатором виборчого штабу на Закарпатті Валерієм Лунченком. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня. На цій же сторінці розміщений детальний матеріал про те, як Прем’єр-міністр України А. Яценюк підписав з Румунією угоду про Малий прикордонний рух.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 31 від 10 жовтня) розміщено матеріал про зустріч Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій із Прем’єр-міністром України А. Яценюком та головою ВРУ О. Турчиновим. Згадується у матеріалі – «Церква і Українська Держава: від конфронтації через порозуміння – до партнерства», – й про те, що А. Яценюк та О. Турчинов очолюють список кандидатів до парламенту «Народного Фронту». Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті «Новини Закарпаття» (№ 112-113 від 11 жовтня) розміщена публікація із детальною розповіддю про зустріч Прем’єр-міністра А. Яценюка із освітянами. У матеріалі згадується і назва партії «Народний Фронт».
Подібна стаття із аналогічним інформаційним посилом з’явилася і у газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня). Тут є згадка, що А. Яценюк та Л. Гриневич очолюють список «Народного Фронту».
Така поява у двох газетах подібних матеріалів із суто позитивними месиджами про А. Яценюка та згадка керованої ним партії може свідчити, що вони з’явилися у газетах на замовлення як прихована реклама.
У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розміщений матеріал «Головне питання для виборця», в якому детально описано, що в результаті виборів українці обирають Прем’єр-міністра і що найкращий для країни варіант – саме уряд А. Яценюка. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня. Подібний матеріал із аналогічним інформаційним посилом без позначки політичної агітації розміщений у газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня).
У газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня) розміщений також матеріал під виглядом аналітичної публікації. У ньому – інформаційний месидж, що «Народний Фронт» – партія, яку відверто не сприймає В. Путін через їх проукраїнську позицію. Водночас у статті натякається, що для Путіна П. Порошенко прийнятний варіант і його можна обдурити на різних переговорах, подібних до мінських.
Також у статті критикуються кандидати від «Блоку Петра Порошенка». На цій же шпальті – уже згадана іміджева публікація про позитив перебування А. Яценюка на посаді Прем’єр-міністра і що на виборах українці вирішують, чи бути йому на цій посаді. Згадані матеріали містять ознаки прихованої агітації. Водночас відповідної позначки на шпальті газети немає.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) розміщена публікація «З корупцією боротиметься антикорупційне бюро». У публікації прямо закликається голосувати за «Народний Фронт». Водночас позначка політичної агітації біля матеріалу відсутня.
«Об’єднання «Самопоміч». У газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня) розміщене інтерв’ю з представником партії, кандидатом у її виборчому списку Андрієм Садовим. На шпальті, де воно розміщено, вказано, що матеріали на сторінці – «політична реклама».
ВО «Свобода». У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) розміщена стаття «На чий «млинок» ллє воду Починок?» – про протистояння між партією та газетою «Експрес». Наголошується, що газета не спростувала недостовірну інформацію, факт недостовірності інформації встановлено судом. У цьому випадку стаття подана як матеріал редакції, позначки «політична реклама» немає.
Аналогічна стаття із такою ж назвою вийшла у газеті «Закарпатська правда» (№45 від 18 жовтня). У цьому виданні матеріал означений як «політична реклама».
«Радикальна партія Олега Ляшка». У газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня) розміщена розлога стаття кандидата за списком цієї партії Юрія Чижмаря про проблеми села та олігархів. Публікація «Село скаже, як олігарха зв’яже» містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 31 від 10 жовтня) розміщена публікація авторства учасника АТО Ігоря Мосійчука. Згадується про те, як лідер Радикальної партії продав автомобіль і на виручені кошти спрямував на потреби батальйонів в АТО; подаються думки відносно ситуацію в армії. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розміщена публікація кандидата від «Радикальної партії Олега Ляшка» Андрія Лозового про погляди щодо розвитку освіти. Публікація «Розумний мовчить, або Що сказати про українську освіту?» містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня) розміщена публікація кандидата від «Радикальної партії Олега Ляшка» Сергія Рибалки про погляди щодо подолання корупції. Стаття «Разом із виборцями – здолаємо» містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) розміщена стаття радника з економічних питань Олега Ляшка Віктора Галасюка про погляди щодо пенсійної системи. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
«Опозиційний блок». У газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня) інформаційне повідомлення про те, що ця партія у парламенті скасує пенсійну реформу і підвищить пенсії. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
«Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна». У газеті "РІО" (№ 41 від 11 жовтня) розміщений матеріал «Кожен голос – важливий», в якому детально розповідається про ініціативу партії проводити інформаційних проект щодо юридичних можливостей голосувати переселенцям та надання їм у цьому питанні правової допомоги. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 31 від 10 жовтня) розміщений матеріал-прес-служби обласної партійної організації щодо поглядів лідера партії на проблеми корупції. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка політичної агітації відсутня.
Аналогічна публікація без позначки «політична реклама» з’явилася у газеті «Новини Закарпаття» (№ 112-113 від 11 жовтня).
У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) розміщено інформаційне повідомлення з поглядами С.Тігіпка на суспільно-політичну ситуацію та прямими закликами голосувати за цю партію. Водночас позначка агітації відсутня.
У муніципальній газеті «Новини Закарпаття» (№ 115-116 від 18 жовтня) розміщено розлоге інтерв’ю на цілу шпальту із головою партії С.Тігіпком, у якому є явні ознаки політичної агітації. Опублікований матеріал може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка політичної агітації відсутня.
"ЗАСТУП". У газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня) розміщено інтерв’ю з одним із лідерів партії Олександрою Шереметьєвою. У газеті «Неділя» (№41 від 17 жовтня) розміщено інтерв’ю з одним із лідерів партії Володимиром Хоменком. У цьому ж номері видання розміщено розлогий матеріал про погляди лідерів партії щодо створення у селах кооперативів. Усі згадані публікації містять ознаки агітації, оскільки їх вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації всюди відсутня.
Національна Демократична партія України. У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розміщено розлогий матеріал про погляди та плани в політичній роботі лідера партії Олени Чинки. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
Олександр Довгош («Народний Фронт», одномандатний виборчий округ № 68). У газеті «Закарпатська Правда» (№ 43 від 11 жовтня) розміщено інтерв’ю із кандидатом. Матеріал позначений як «політична агітація».
У газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня) розміщена стаття про О. Довгоша, у якій прямо закликається голосувати за цього кандидата. Водночас позначки «політична реклама» біля даного матеріалу немає.
Роберт Горват («Блок Петра Порошенка», одномандатний виборчий округ № 68). У муніципальній газеті «Новини Закарпаття» (№ 112-113 від 11 жовтня) розміщено інформаційне повідомлення «Роберт Горват» не зрадить», де розповідається про підтримку кандидата командою Петра Порошенка. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретну політичну силу. Водночас позначка агітації відсутня.
В іншій публікації у цьому ж номері видання інформується про підтримку Р. Горвата міністром освіти і науки Сергієм Квітом та про законопроекти Р. Горвата. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретного кандидата. Водночас позначка агітації відсутня.
У газеті РІО (№ 42 від 18 жовтня) розміщено інтерв’ю з Робертом Горватом. На шпальті, де воно розміщено, вказано, що матеріали на сторінці – «політична реклама».
Віктор Щадей (самовисування, одномандатний виборчий округ № 68). Друкує матеріали передвиборчої агітації на двох шпальтах муніципальних газет «Ужгород» (№ 41 від 11 жовтня та № 42 від 18 жовтня) та «Новини Закарпаття» (№ 112-113 від 11 жовтня та № 115-116 від 18 жовтня). При цьому у газеті «Ужгород» дані матеріали позначені як «політична реклама», у газеті «Новини Закарпаття» така позначка відсутня.
Сергій Ратушняк (самовисування, одномандатний виборчий округ № 68). У газеті "РІО" (№ 41 від 11 жовтня) розміщено публікацію «30 кроків до порятунку України». Матеріали містить явні ознаки агітації, однак він не означений як «політична реклама».
У газеті РІО (№ 42 від 18 жовтня) розміщено публікацію під виглядом аналітичної – аналіз «політичного експерта Федора Земана» щодо кандидатур на одномандатному виборчому окрузі №68. Публікація містить ознаки прихованої агітації, оскільки у ній прямого говориться, що найкращим кандидатом серед усіх є Сергія Ратушняк.
Олександр Ледида (самовисування, одномандатний виборчий округ № 68). У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 31 від 10 жовтня) розміщено розлоге інтерв’ю із кандидатом. Матеріал позначений як «політична агітація».
Аналогічне інтерв’ю вийшло у газеті «Закарпатська правда» (№ 43 від 11 жовтня). Матеріал також позначений як «політична реклама».
У газеті «Закарпатська правда» (№ 45 від 18 жовтня) розміщено звернення О. Ледиди до виборців. Матеріал позначений як «політична реклама».
Василь Ковач (самовисування, одномандатний виборчий округ № 68). У газеті «Неділя» (№ 40 від 10 жовтня) вийшла ціла шпальта без позначки «політична реклама» з іміджевими матеріалами про кандидата. У матеріалах розповідається про «благодійну допомогу» кандидата.
У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) вийшла аналогічна шпальта із іміджевими матеріалами про кандидата без позначки «політична реклама». Тут – розповіді про спортивні змагання і «благодійну допомогу» кандидата.
Також у цьому номері видання – «подяка» батьків ясельної групи дитсадка за матеріальну допомогу, виділену на придбання ліжок, а також детальне інформаційне повідомлення про зустріч В.Ковача із сільськими бібліотекарями.
Сергій Слободанюк («Справедливість», одномандатний виборчий округ № 68). У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) вийшла стаття «Зупинити війну та подолати бідність» про погляди та плани дій С.Слободанюка. Матеріал написаний за результатами прес-конференції кандидата. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретного кандидата. Водночас позначка агітації відсутня.
Подібна стаття із аналогічними посилами опублікована у газеті «Закарпатська правда» (№ 45 від 18 жовтня). Також аналогічна стаття із таким ж інформаційними посилами опублікована у муніципальній газеті «Новини Закарпаття» (№ 115-116 від 18 жовтня). Ці публікації також розміщені без позначки «політична реклама».
Аналогічна публікація про С.Слободанюка вийшла і у муніципальній газеті «Ужгород» (№ 42 від 18 жовтня). Тут на шпальті даний матеріал означений як «політична реклама».
Маріанна Чундак (самовисування, одномандатний виборчий округ № 70). У газеті РІО (№ 42 від 18 жовтня) розміщена публікація голови Закарпатського відділення Спілки адвокатів України Петра Немеша, в якій він розповідає про суто позитивні ділові і особисті якості молодого адвоката Маріанни Чундак. У матеріалі згадується, що М.Чундак є кандидатом у народні депутати. Публікація містить ознаки агітації, оскільки її вміст може спонукати виборця голосувати за конкретного кандидата. Водночас позначка агітації відсутня.
Ірина Гармасій (ВО «Свобода», одномандатний виборчий округ № 70). У муніципальній газеті «Новина Закарпаття» (№ 115-116 від 18 жовтня) опубліковано інтерв’ю із кандидатом І.Гармасій, у якому є прямі висловлювання політичної агітації. Зміст інтерв’ю може спонукати виборця голосувати за конкретного кандидата. Водночас позначка агітації відсутня.
Василь Дем`янчук («Народний Фронт», одномандатний виборчий округ № 72). У газеті «Срібна Земля-Фест» (№ 32 від 17 жовтня) розміщено інтерв’ю з В.Дем`янчуком, у якому розміщені агітаційні висловлювання, зокрема – згадка політичної сили та плани роботи на посаді депутата ВРУ. Позначка «політична реклама» біля матеріалу відсутня.
Також у ЗМІ розміщені кілька матеріалів з ознаками «антиагітації» щодо певних політичних сил.
«Народний Фронт». У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розміщена стаття «Чи виправдав Яценюк довіру Майдану?» про те, що партія на чолі з А.Яценюком не подолає 5-відсотковий бар’єр, розставлено акценти на суцільних негативах роботи А.Яценюка як Прем’єр-міністра України; негативні тенденції щодо формування виборчих списків партії.
У газеті "РІО" (№ 42 від 18 жовтня) розміщена стаття «Псевдонародний фронт», в якій інформація про діяльність партії та її лідера А. Яценюка згадується у суто негативному контексті.
Одночасна поява публікації у двох різних виданнях публікацій із подібною тематикою та інформаційним посилом може свідчити про замовлену антиагітацію щодо «Народного Фронту».
«Громадянська позиція (Анатолій Грищенко)». У газеті «Неділя» (№ 41 від 17 жовтня) розлога стаття «Анатолій Гриценко і питання стоматології», де подані інформаційні месиджі про лідера цієї партії із негативним вмістом щодо часів його керівництва Міноборони. Зокрема, детально наголошується про відчуження Дніпропетровського військового госпіталю, виведення з балансу Міноборони 15 об’єктів Балаклавської бухти у Криму.
Аналогічна стаття із такою ж назвою розміщена у газеті «Закарпатська правда» (№ 45 від 18 жовтня). Одночасна поява публікації у двох різних виданнях може свідчити про замовлену антиагітацію щодо цієї політичної сили.
P.S. У минулому повідомленні ОПОРИ з оглядом публікацій політичної тематики у закарпатських ЗМІ було вказано, що матеріал із ознаками агітації кандидата Олександра Довгоша («Народний фронт», одномандатний виборчий округ № 68) розміщений у газеті «Закарпатська правда» без позначки «політична реклама».
Повідомляємо, що насправді біля цього матеріалу була позначка «політична реклама», відтак порушень вимог законодавства не допущено. ОПОРА просить вибачення у редакції «Закарпатська правда» та кандидата у депутати Олександра Довгоша за допущену неточність у повідомлені.