Новини

Закарпатські гіперлокальні медіа – лідери щодо вживання фемінітивів

Упродовж 7-13 лютого 2022 р. стартувала друга хвиля моніторингу гіперлокальних медіа – 5 друкованих та 5 онлайн-видань Закарпатської області з метою виявлення рівня їхньої гендерної чутливості. Вперше такий моніторинг відбувся у 2020 році. 


У друкованих виданнях оцінювалися всі інформаційні матеріали й зображення, крім оголошень (зокрема й рекламних), порад, рецептів, некрологів, в інтернет-виданнях – щоденні новини й ілюстрації до них. У кожному матеріалі потрібно було відстежити, у яких темах жінки і чоловіки є героїнями / героями (про кого пишуть) й експертками / експертами (хто дає коментарі, висловлює думку з приводу теми публікації), чи послуговуються журналісти фемінітивами на позначення посад жінок, чи вживають стереотипні образи жінок і чоловіків, і чи присутній в медіа сексизм.

Аналізу підлягали матеріали таких друкованих ЗМІ: «Вісник Хустщини», «Регіональні новини», «Дружба», «Панорама Мукачева», «Нове життя», де загальна кількість проаналізованих матеріалів склала 66 публікацій. Із онлайн-видань – «Beregovo todey», «PMG», «Район. Свалява», «Тячів NEWS», «Хуст-інфо», загальна кількість проаналізованих матеріалів яких 270.

                                                                                  Друковані ЗМІ

Як показав моніторинг, кількість жінок як експерток у журналістських матеріалах друкованих ЗМІ за цей період невисока і складає четверту частину (24%) від загальної кількості експертів, так і експерток. Найвищий відсоток залучення жінок у матеріалах на тему медицини -100% і культури та релігії -75%. Не міняється ситуація щодо кількості жінок як експерток у матеріалах політичного спрямування – їх всього 6%.

фото

Героїнями публікацій жінки були також у чверті випадків. Найчастіше жінки фігурували у матеріалах на теми культури - 68% та освіти -61%, у 40% є героїнями матеріалів на тему «благодійність та волонтерство». У політичних публікаціях тільки 15% жінки є героїнями. Проте, це утричі більше, ніж кількість жінок, які коментували події у матеріалах на політичну тематику. У матеріалах про бізнес та економіку, медицину, екологію, соцзахист, спорт, розваги є виключно чоловіки. Тільки одна жінка згадана у публікаціях на тему війни та армії у порівнянні до 79 чоловіків.

фото

Варто зазначити, що жінки є героїнями не у всіх виданнях. Найбільше їх у виданні «Дружба», здебільшого у матеріалах на тему «освіти та науки». При такому представництві вони складають майже 45 %. У цій же газеті найбільша кількість жінок-експерток – майже 37%. На відміну від матеріалів он-лайн видань, у друкованих ЗМІ присутні публікації публіцистичних жанрів, а також сторінки, присвячені поетичному доробку жінок (наприклад, у газеті «Вісник Хустщини»). 

Щодо фемінітивів, то їх у текстах всі видання використовуються максимально – 87%. Маскулінітиви (слова на позначення професій, посад, діяльності жінок у чоловічому роді) використовують тільки два видання – «Регіональна новини» та «Дружба» у незначній кількості.  «Дружба» при цьому використовує найбільшу кількість фемінітивів. Проте у відсотковому значенні 100% фемінітивами послуговуються газети "Нове життя", "Панорама Мукачева".  Найнижчий показник  у виданні «Вісник Хустщини» - 0%. 

Найчастіше у чоловічому роді фігурували такі: вчитель, колишній керівник, заступник міністра оборони України, командувач медичних сил Збройних сил, бригадний генерал, викладач тощо; у жіночому роді –  вчителька, директорка, депутатка, майстриня, співачка, кухарка та інші. 

                                                                                    Онлайн-медіа

Використання неозначено-особових речень, передруків прес-релізів, оголошення, анонси подій характерні для онлайн ЗМІ на локальному рівні. Це, зокрема, зумовлює незначну кількість власних матеріалів, розлогих публікацій, де б фігурували чоловіки та жінки. 

Кількість експерток та героїнь в публікаціях онлайн-медіа майже удвічі більша, ніж у друкованих ЗМІ. І складає 40% і 44% відповідно (у друкованих 24% і 25%).  Найчастіше жінки коментували події/ситуації в матеріалах про освіту/науку та волонтерство і благодійність – по 100%, стільки ж експерток – у публікаціях розділу «інше». Частіше, ніж чоловіки, жінки висловлювали свою експертну думку у публікаціях напрямку «культура і релігія» (60%), а також «медицина і охорона здоров’я» (66%). У 74% випадків політичну тему в новинах коментують чоловіки.  Експертки у політичних матеріалах присутні лише трьох виданнях – «PMG», «Район. Свалява», «Тячів NEWS».  Експерток  у новинах про бізнес, соціальну політику, спорт, екологію/довкілля, кримінал загалом не зафіксовано. Треба зазначити, що чоловіки як  експерти також відсутні у розділах освіти та науки, соціальної політики, волонтерства та екології. Найчастіше вони коментують політичні новини та події місцевого політикуму – 74%.  

фото

Найчастіше героїнями новинних заміток жінки за цей період були у матеріалах на тему волонтерство та благодійність (100%), культура/релігія (73%). У публікаціях на медичну тематику чоловіків та жінок порівну. У решті тематичних матеріалів їх відсоток дуже низький у порівнянні з чоловіками. Зокрема, у політичних публікаціях героїнь 14%, кримінальних новинах – 29%, про спорт – 18%. У темах про бізнес, соціальну політику, освіту/науку, медицину, екологію та довкілля про жінок взагалі не йшлося. Найбільший % експерток та героїнь, майже у однакових кількостях (близько 40-44%) у трьох виданнях: «PMG», «Район Свалява» та «Тячів NEWS».

фото

В онлайн-виданнях  фемінітиви у десять разів частіше, ніж маскулінітиви. Загалом видання подавали фемінітиви у 93% випадків. Найбільше фемінітивів зафіксовано у виданні «PMG» та «Район Свалява», найменше – у «Хуст-інфо». Відсутні фемінітиви у виданні «Beregovo todаy». Варто зазначити, що тільки видання «Тячів NEWS» подавало у матеріалах і маскулінітиви. Решта видань маскулінітив уникало.

Загалом, було зафіксовано такі фемінітиви: речниця Нацполіції Закарпаття, фельдшерка, лікарка, начальниця відділу зв'язків з громадськістю, регіональна координаторка тощо.  Щодо маскулінітив, то траплялися такі:  директор КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги, головний спеціаліст відділу освіти, керівник Закарпатського ОУЛМГ

Загалом закарпатські видання посідають першу сходинку серед інших видань 24 областей України за кількістю вживання фемінітивів – 90%. Ознайомитися з загальними даними моніторингу видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.

Експертка з моніторингу – Ірина Бреза

__________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews


 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.