Новини

Закарпатські друковані ЗМІ використовують фемінітиви на 100%. Результати лютневого моніторингу

Упродовж 13-19 лютого було проведено першу в 2023 році хвилю моніторингу обласних медіа – 4 друкованих та 6 онлайн-видань Закарпатської області з метою виявлення рівня їхньої гендерної чутливості. 

У друкованих виданнях оцінювалися всі інформаційні матеріали й зображення, крім оголошень (зокрема й рекламних), порад, рецептів, некрологів, в інтернет-виданнях – щоденні новини й ілюстрації до них. У кожному матеріалі потрібно було відстежити, у яких темах жінки і чоловіки є героїнями / героями (про кого пишуть) й експертками / експертами (хто дає коментарі, висловлює думку з приводу теми публікації), чи послуговуються журналісти фемінітивами на позначення посад жінок, чи вживають стереотипні образи жінок і чоловіків, і чи присутній в медіа сексизм.

Аналізу підлягали матеріали таких друкованих ЗМІ: «Карпатський об’єктив», «Новини Закарпаття», «РІО», «Ужгород», де загальна кількість проаналізованих матеріалів склала 102 публікації. Із онлайн-видань: «Голос Карпат», «Закарпаття онлайн», «Zaholovok.com.ua», «Mukachevo.net», «Uzhgorod.net.ua», «Про Захід»,  загальна кількість проаналізованих матеріалів яких 852. Під час моніторингу досліджувалися також публікації, які висвітлювали воєнну тематику, зверталась увага на новини, які так чи інакше подавали інформацію про події, людей, пов’язаних з війною у всіх сферах життя. 

                                                                                     Друковані ЗМІ

Майже у чверті публікацій друковані ЗМІ зачіпали тему війни, її впливу на життя людей, ВПО. Йшлося як про зустрічі президента В.Зеленського із європейськими лідерами, Рамштайн-9, так і про продовження воєнного стану, поховання героїв, історії жінок, які виїхали чи залишилися в Україні після 24.02.2023. У 21% публікацій про війну експертками виступили жінки, 17% матеріалів жінки фігурували як героїні.

фото

Загалом відсоток експерток у журналістських матеріалах друкованих ЗМІ за цей період склав 18%. Варто зауважити, що жінки надавали експертну оцінку в інформаційних матеріалах на різну тематику, здебільшого їхні цитати присутні (на 100%) у публікаціях на тему освіти та науки, медицини та соцзахисту. Проте взагалі не фігурують жінки в якості експерток у таких напрямках, як спорт, економіка/бізнес, екологія/довкілля, культура/релігія, волонтерство. Найменше використовувалися цитати жінок у матеріалах на політичну тематику – всього 16% та війна/армія – 17%.  На рівні 25% подавалися експертні думки жінок у матеріалах на тему кримінал/НС, тільки у 20% публікацій на медичну тематику. Варто зазначити, що у матеріалах кожної з газет використовуються цитати експерток, проте у різних галузях. Наприклад, у газеті «РІО» - це медицина та соцзахист, у газетах «Ужгород» та «Карпатський об’єктив» - політика, соцзахист, війна («Карпатський об’єктив»), у газеті «Новини Закарпаття» - освіта/культура, медицина, «Ужгород» - чоловічої експертної думки у публікаціях майже удвічі більше. У половині видань жінки-експертки складають удвічі меншу кількість, у газеті «Ужгород» це відношення 2:3, а видання «Карпатський об’єктив» навпаки використовує жіночу експертну думку удвічі частіше, ніж чоловічу.

Кількість героїнь майже удвічі більша- 41%. Героїнями публікацій жінки найчастіше були у тематиці екологія та довкілля- 100%, освіта та наука -71%, розваги/дозвілля- 67%. Тільки 3% жінок стали героїнями у політичних публікаціях і тільки 14% у публікаціях про війну та армію. У матеріалах на іншу тематику про жінок йдеться на рівні 20-40%. Це такі теми як культура/релігія -21%,  соцзахист- 33%, спорт -23%, кримінал -41%. У публікаціях на тему економіка/бізнес, медицина, волонтерство про жінок не йдеться взагалі. 

фото

У всіх виданнях жінки як героїні фігурують у кілька разів рідше, ніж чоловіки.  У газеті «РІО» -- удвічі, в інших – у три та більше разів.  Найменший відсоток героїнь – у матеріалах газети «Ужгород» ( 15 %), найбільший у газеті «РІО» - 33%.  Значний відсоток матеріалів - прес-релізи органів місцевого самоврядування, інших адміністративних установ, в яких взагалі не використовуються означено-особові речення й відсутні таким чином герої та героїні, експерти та експертки.  

Щодо фемінітивів, то їх у текстах друкованих видань досить значна кількість. Газети використовують 100% фемінітив, уникаючи маскулінітивів взагалі (слів на позначення професій, посад, діяльності жінок у чоловічому роді). 

Найбільше фемінітивів зафіксовано у публікаціях газети «Карпатський об’єктив», найнижчий показник – у видання «Новини Закарпаття» (57%). 

Відповідно до цих даних найбільш гендерночутливе видання: «Карпатський об’єктив» (Індекс – 63%). Найменш гендерночутливе – «Новини Закарпаття (47%).

фото

                                                                                         Онлайн-медіа

Тенденції використання неозначено-особових речень, передруків прес-релізів, оголошення, анонси подій, – типові для обласних онлайн-медіа. Це, зокрема, зумовлює незначну кількість власних матеріалів, розлогих публікацій, де б фігурували експерти й експертки. І в такій ситуації важко виділити як героїнь, так і героїв, бо вони просто відсутні. 

Це стосується і новин, пов’язаних з війною. Зауважимо, що відсоток інформації про війну становить 26% від усього об’єму новин, що майже ідентично до даних друкованих ЗМІ. Подібно до друкованих  ЗМІ онлайн видання використовують у таких новинах експертну думку жінок -20% (21% у друкованих), проте частка героїнь значно менша і становить всього 4% від загальної кількості новин про війну. Стосовно тематики, то значний відсоток таких публікацій в онлайн ЗМІ – інформація про результативність роботи ЗСУ, втрати героїв, поховання, ситуація з врученням повісток, а також ледь не щоденна фіксація ухилянтів, яких ловлять на кордонах Закарпаття з іншими державами. 

фото

Загалом за період моніторингу кількість експерток і героїнь в онлайн виданнях була майже однаковою: 27% і 23 % відповідно.  Варто зазначити, що онайлн ЗМІ частіше використовують думку жінок у своїх публікаціях, ніж друковані (18%). Що стосується жінок, які є героїнями новин, то їх удвічі менше, ніж у друкованих виданнях (41%). 

За цей період моніторингу експертна думка жінок використовувалася у всіх сферах крім медицини  та публікацій про екологію та довкілля. Найчастіше жінки коментували такі теми як освіта та наука- 100%, культура/релігія- 88%. Високий відсоток експертності жінок на рівні 67% у публікаціях на тему економіки та бізнесу, а також соцзахисту. Однаково з чоловіками використано думки жінок у матеріалах про волонтерство та благодійність. Найменше жінки коментували тему політики – 8%, війни- 15%, спорту-17%. Найчастіше експертки фігурували у публікаціях видання «Закарпаття.онлайн» -50% та Uzhgorod.net.ua -43%/ , проте і цей показник невисокий (34%). Видання «Голос Карпат» подавало думку жінок в інформаційних матеріалах найменше – всього 16%. 

Найчастіше героїнями новинних заміток жінки за цей період були у матеріалах на тему освіти та науки (78%) та волонтерства/благодійності (67%). У публікаціях на тему соціального захисту (56%), а також екології та довкілля (50%) представлення жінок та чоловіків майже рівномірне.  Суттєву перевагу чоловіків зафіксовано у матеріалах на політичну тематику (92%), бізнесу (100%) та війни (97%). У публікаціях на тему культури/релігії на рівні 47% і повністю відсутні у новинах на медичну тематику.

Варто зазначити, що в онлайн-виданнях активно використовуються фемінітиви. Їхня кількість у майже всіх виданнях становить понад 80%, дещо нижчі показники у видання «Про Захід»-67%.  Кількість маскулінітив (слів на позначення посад, професій тощо жінок у чоловічому роді) незначна, але трапляється. Найбільше фемінітивів зафіксовано у виданнях «Mukachevo.net» (96%) та «Zaholovok.com.ua» (93%). Високі показники  у виданні «Uzhgorod.net.ua» (90%). 

фото

Загалом, було зафіксовано такі фемінітиви: директорка,спеціалістка, поетка, кавер-вокалістка ,власниця івент-агенції, речниця, художниця, ведуча,  директорка ТОВ «Закарпаттяенергозбут» , бойова медикиня ,начальниця управління, сновбордистка, віцечемпіонка, призерка  та інші. Щодо маскулінітив, то траплялися такі: cтарший вихователь, начальник служби, керівник, координатор програми  та інші.

Згідно з цими даними, «Uzhgorod.net.ua» є гендернонайчутливішим інтернет-виданням квітня (Індекс гендерної чутливості – 55%) дуже близькими до нього є видання «Закарпаття.онлайн» (54%).  Найнижчий показник – у «Про Захід» (40%) та «Mukachevo.net» (40%).

Індекс гендерної чутливості закарпатських медіа у лютому 2023 року склав 50%. Це – друга позиція серед медіа 24 областей України. Ознайомитися з результатами моніторингу медіа 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

фото

Експертка з моніторингу – Ірина Бреза

__________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України


 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.