Новини

Як креативно поширювати знання. В Ужгороді запустили «УніверсиTED»

«УніверсиTED» - освітній проєкт під такою назвою розпочав цього карантинного літа Ужгородський національний університет. Лекції викладачів подані у якісному відеоформаті з елементами анімації, тривають у середньому 8-9 хв і захоплюють як за змістом, так і за формою. Розраховані насамперед на тих, хто прагне розширити свої знання та краще орієнтуватися в сучасному світі.  Наша редакція «зависла» на кількох перших університеtedських виступах. Чесно скажемо: додивилися до кінця і дізналися чимало цікавих фактів. У спікерів не тільки високий професійний рівень із своєї спеціалізації, але хороша, так би мовити, акторська підготовка.

Назва проєкту відразу зачіпає грою слів. Відома у світі абревіатура TED – американської організації, яка славиться насамперед своїми лекціями,  органічно вписується в університетську ідею: запрошуємо найкращих, поширюємо знання, змінюємо світ на краще.

«УніверсиTED» – ноухау УжНУ, яке проте має свій прототип. Детальніше розповідає Ігор Король, проректор з науково-педагогічної роботи  ДВНЗ «Ужгородський національний університет»: «Почалося все два роки тому, коли ми запустили Літній університет при УжНУ. Проєкт був дуже цікавий і популярний, ми отримали багато хороших відгуків. Учасники- учні старших класів. І якщо у перший рік їх було 30 (26 з них стали, до речі, студентами УжНУ), то вдруге Літній університет зібрав вже 60 старшокласників. Ми максимально приділяли увагу нашим слухачам, це були десятки зустрічей з цікавими людьми, відвідини лабораторій та наукових центрів УжНУ, екскурсії. Діти не тільки дізнавалися багато цікавого, але й вчилися спілкуватися, вільно висловлювати свої думки, не переживали, що їх викличуть до дошки. Літній університет став дуже популярним. Коли проходила акредитація вишу, експерти з інших університетів просили поділитися досвідом з ними. Цього року теж планували його проводити. Але пандемія внесла корективи. Ми пробували перевести проєкт в онлайн формат, але зрозуміли, що перевага такої освітньої програми  у живому спілкуванні. Сподіваємося, що наступного року ми знову продовжимо Літній університет. Натомість, у цьому році, ми запустили зовсім новий проєкт -- «УніверсиTED».  

Як ненудно організувати онлайн-лекції

У Центрі гуманітарно-виховної роботи, профорієнтації та працевлаштування УжНУ діляться враженнями про розробку концепції «УніверсиTED». Зрозумівши, що живе спілкування замінити онлайн форматом важко, акцент зробили на компактних виступах викладачів, додавши до візуалізації елементи анімації. «У нас виникла ідея, щоб кожен факультет представив себе за допомогою нетипових лекцій, тренінгів, чогось такого, що у нас раніше не було. Є така організація у США, яка займається розповсюдженням ідей та планів, які повинні змінити світ. Ми вирішили запустити рубрику  «УніверсиTED». Мета --  поділитися знаннями. У нас в УжНУ настільки класні лектори, настільки цікаві люди, які живуть своєю роботою. Хотілося б, щоб вони мали змогу поділитися інформацією не тільки із студентами», - каже Роксолана Блажівська, начальниця відділу сприяння працевлаштуванню та профорієнтації.

Умовою участі для кожного з факультетів було, за словами Ігоря Короля,  щоб лекції були цікаві та максимально успішні.  Загалом планується 20 випусків (вже вийшло 11), з 18-ти факультетів, природничо-гуманітарного коледжу та Українсько-угорського навчально-наукового інституту, які діють при УжНУ.

«Кожен з факультетів запропонував тему, яка буде цікава широкому колу, – додає Марія Яцьків, начальниця центру профорієнтації, гуманітарно-виховної роботи та працевлаштування УжНУ. -- Наприклад, факультет Міжнародних економічних відносин розповідав про «10 кроків до створення успішної презентації», викладач Українсько-угорського навчально-наукового інституту підготував цікаву лекцію «Інстаграм, Твітер, Фейсбук чи може книга?», медики говорили про те, «Чи готові ви врятувати життя» (надання першої медичної допомоги)  тощо.  Це теми, які завжди є актуальними і  спрямовані на широку аудиторію: від 14 до 70 років і вище».

Тонкощі зйомок і несподіванки для лекторів

Ініціатори проєкту запевняють: багато цікавого і корисного почерпнули і для себе. Здавалося б 13 хв відео- це довго, але змонтовані виступи так вміло, що не відпускають глядача, який звик до перегляду картинки за пару секунд. 

«Ми просили кожного лектора, щоб орієнтувався у виступі до 10 хв, але це важко розрахувати, - пояснює Роксолана Блажівська. -  У процесі зйомок і монтажу ми бачимо, скільки насправді триває ролик. Кожен відеовиступ подається у стилі блогу, з окремим тематичним фоном, анімаційними перебивками, під кожну тему готувався необхідний інвентар. Зйомки і монтаж здійснювала відома організація «Наша файта». Вони консультували, з якого ракурсу краще знімати, які вставки, перебивки додавати у відео. Взагалі сам знімальний процес тривав з 2 по 22 липня. Тепер триває продовження монтажу. Хлопці, крім того, випускники нашого УжНУ, знають всі тонкощі. З ними було легко спілкуватися, вони про все знали і розуміли з півслова».

«З кожного боку професіонали своєї справи. Успішні лектори вміють подати матеріал, а «Наша файта» вміє все це професійно зняти  і оформити, - доповнює Ігор Король. – Готові відеоролики розміщуються на youtube канал «UZHNU TODAY», який ми запустили одночасно з новим проєктом. Назва «УніверсиTED»  дуже добре відображає зміст цих виступів. Це не класичні лекції, це спілкування з викладачами, яке надає нових знань, ідей. Це приклад того, що УжНУ  щоразу динамічно змінюється у кращий бік». 

Викладачі УжНУ підхопили ідею з азартом. Дехто друкував тематичні банери для фону, хтось приносив з дому необхідні предмети для зйомок. Над постановкою вдалого кадру працювали всі. Докладали парт та лавок, якщо треба було досягнути певної висоти, розкладали муляжі та інший інвентар. До початку зйомок, згадують дівчата, було все продумано. Але часто вже перед камерою поважні лектори, які вільно дають собі раду з аудиторією, розгублювалися. Це був для багатьох новий досвід, адже з глядачем, якого не бачиш по той бік екрану, спілкуватися непросто.

Василь Беликанич, старший викладач кафедри історії Угорщини та євроінтеграції Українсько-угорського навчально-наукового інституту ділиться враженнями від участі в «УніверсиTED»: «Такого проєкту я ніде не зустрічав, настільки все креативно! Починаючи від гри слів у назві, до команди з чудовими дизайнерами та монтажем.  Чесно кажучи, на початку не мав чіткого уявлення, з якою темою виступати. Якби вибрав якусь загальну академічну, вона б провалилася  повністю. Обрав про книги і соцмережі, виходячи з моїх хобі та зацікавлень, а також  зважаючи на те, як активно  відроджується українська культура.  Участь у проєкті була для мене корисною та захопливою».  

Ідея «УніверсиTEDу» після завершення відеолекцій, кажуть ініціатори, буде реалізуватися далі. Але вже в іншому форматі. Обіцяють придумати щось незвичайно креативне.  І обов’язково з метою – змінювати світ на краще завдяки знанням.

 Підготувала Ірина Бреза, спеціально для Zaholovok.com.ua

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.