Новини

В Ужгороді відкрили електрозарядний хаб для подорожуючих, подібні станції запрацювали вже в Словаччині та Угорщині

  На в’їзді до Ужгорода відкрився електрозарядний хаб GREEN ENERGY HUB – перший в регіоні спеціалізований інфраструктурний об’єкт обслуговування подорожуючих на електромобілі. Хаб презентувала ГО «Фабрика інвестиційних проектів»  у рамках транскордонного проекту «GREEN WHEELS: еко транспорт майбутнього – сьогодні!», подібні станції відкрито у Словаччині та Угорщині. 


 Загальною метою проекту є створення належних умов для транскордонної мобільності людей та товарів екологічно чистим транспортом шляхом розвитку доступної публічної інфраструктури обслуговування та промоції електромобілів у прикордонних регіонах України (Закарпатська область), Угорщини та Словаччини. За задумом, розвиваючи інфраструктуру обслуговування та пропагуючи електромобілі, проект досягає більш інтенсивного і безпечного транскордонного руху автомобілів, обладнаних електричним двигуном.  

Подібні станції відкрили вже в сусідніх Словаччині та Угорщині

«Це проект транскордонного співробітництва, фінансований ЄС у рамках Програми транскордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна 2014-2020,- розповів Євгеній Лукша, координатор проєкту проєкту «GREEN WHEELS – еко транспорт майбутнього – сьогодні!». - Він тривав кілька років, впродовж цього часу ми повністю будували хаб. Основна його функція -- надавати послуги заряджання електромобілів через зарядні станції, встановлені на паркувальному майданчику. Одночасно можуть заряджатися 7 автомобілів. За задумом цей електрозарядний хаб не тільки покликаний надавати послугу заряджання електромобілів.  Для власників машини надається додатковий сервіс. Мета хабу - не стільки притягнути електромобілі до міста, скільки, навпаки, перехопити транзитний потік електромобілів, який рухається в бік кордонів, знизивши тиск на транспортну систему Ужгорода. Щоб водії не шукали зарядні станції по місту, а отримували потрібні послуги на в’їзді у місто. А потім прямували на кордон із Словаччиною чи Угорщиною».

Євген Лукша

За словами Євгенія, в Ужгороді приблизно 50 зарядних станцій. Переважно водії заряджаються вома через нижчу вартість електроенергії, проте тривалість такої зарядки буде довшою. У місті зареєстровано трохи більше 1000 елеткрокарів, по всій області таких 1837. Проте є потенціал ля зростання, каже експерт, адже динаміка показує: щомісяця в області парк електрокарів збільшується на 150 автівок. Загалом по Україні станом на кінець жовтня 2023 р. статистика показує 75,257 електромобілів, щомісяця реєструється приблизно 5-6 тисяч нових авто з електричним двигуном. Серед міст-лідерів- Київ, Львів, Івано-Франківськ.

У Словаччині коштом проекту встановлено 7 зарядних станцій змінного струму середньої потужності та одна станція швидкого заряджання (у містах Требішов, Міхаловце, Собранце, Гуменне, Вельке Капушани, Спішське Подградіє). Про це розповів Любослав Завацкі, менеджер проекту в Словаччині, Керівник Центру Першого Контакту -  Міхаловце.

Любослав Завацкі зліва та Євген Лукша

  «Коли ми у 2017 році розпочинали розмову про співпрацю у подібному проекті, то ми намагалися об'єднати прикордонні регіони України і Словаччини, - каже Любослав Завацкі. - Сам проект був схвалений погоджений до фінансування в 2020 році. Його реалізація дала нам можливість розвивати у прикордонних регіонах Словаччини мережі електрозарядних станцій. У Словаччині трохи інша ситуація із зарядними станціями, ніж в Україні. На кінець вересня 2023 р. у країні таких 1700. У Михайлівцях – 7, (у порівнянні з Ужгородом, де 50), враховуючи поставлені за рахунок проєкту. Але ми бачимо там, де ми їх встановлюємо, відзначається активний розвиток туризму. Вірю, що незабаром водї на елетрокарах будуть вільно пересуватися між транскордонними регіонами України, Словаччини та Угорщини».  

Угорські партнери встановили 4 станції у містах Кішварда, Нірбатор, Шаторальяуйгей, Вашарошнамень.  Андраш Ракоці, менеджер проекту в Угорщині, керівник ГО Асоціація «КІУТ» зауважив, що коли починали готувати проєкт, потужність електромобіля була максимум 100 км проїзду після зарядки. «Зараз електрокари вже можуть проїжджати до 500 км, щоженно зростає кількість електромобілів у наших країнах, - каже Андраш Ракоці. – Із 4-ьох встановлених нами станцій, найбільш використовується у місті Вашарошнамень, де найбільший щорічний рух туристів -350000 осіб».

Андраш Ракоці

Зарядні станції проекту встановлені також у місті Ужгороді на локаціях біля популярної кав’ярні на Слов’янській набережній  і готелю-ресторану в напрямку міжнародного пункту пропуску Ужгород - Вішнє Нємєцке. Днями планується монтаж ще одної зарядної станції у м. Берегово.

GREEN ENERGY HUB окрім послуги заряджання електромобілів, виконуватиме роль коворкінгу для громадських організацій і бізнесу, що працюють у сфері енергозбереження, просування відновних джерел енергії та дружнього до довкілля транспорту. 

Учасники презентації

Загальною метою проекту є створення належних умов для транскордонної мобільності людей та товарів екологічно чистим транспортом шляхом розвитку доступної публічної інфраструктури обслуговування та промоції електромобілів у прикордонних регіонах України (Закарпатська область), Угорщини та Словаччини. Партнери проєкту: ГО «Фабрика інвестиційних проектів», м. Ужгород, неприбуткова організація «Центр Першого Контакту – Міхаловце»,  неприбуткова організація «Асоціація «КІУТ», м. Захонь.

 Фото: А. Семенюк

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.