Розвиток регіонів та співпраця між ними як запорука національної стійкості та єдності – одна із сьогоднішніх тем панелей на форумі Re:Open Zakarpattia, зібрала представників сусідніх до Закарпаття областей. Вони поділилися думками з приводу процесу децентралізації та комунікації між регіонами.
Андрій Карауш, голова Рівненської обласної ради: «Коли ми формували громади, у нас було багато виключень. Якісь з них трішки неспроможні, але вони дуже хочуть мати окрему громаду, або голова громади дуже потрібний. В результаті проста система економіки доводить, що це було помилкове рішення. Зараз ми можемо спокійно повернутися до маленьких громад, які неспроможні, які проїдають податки, як зароблені в громадах, які сплачені із зарплат бюджетників і працівників установ громади. Це коло, яке не додає ефективності громаді, не формує конкурентну спроможність і бажання розвивати інвестиції.
На прикладі Рівненщини – половина громад не мають плану. Не те, що стратегічного плану – а що робити нині, завтра. Якщо накласти ці два виклики – громади повинні зрозуміти, що сильна Європа – це сильні громади, сильні регіони, а сильні регіони – сильна держава. Розвиток регіонів – домашнє завдання голів громад і голови облради. Маємо знайти гібридну модель. У воєнний період потрібно знайти гібридну модель, але з ключовим питанням – спроможні, продуктивні громади – і громади з вектором європейської інтеграції».
Сергій Бостан, директор Департаменту соціально-економічного розвитку та стратегічного планування Чернівецької міської ради: «Децентралізація – це одна з найбільш успішних реформ в історії нашої держави. Якщо громада створює робочі місця, відкриває підприємства, працює економіка, відповідно платяться податки, які залишаються в громаді. І це була одна з основних основ даної реформи - фіскальна і бюджетна децентралізація, яка дала поштовх до інших переваг - секторальних реформ і тп. Це комплексна реформа, яка мала охоплювати всі сфери. Громади показали власну спроможність після повномасштабного вторгнення. Вони самостійно приймали ВПО, релоковували підприємства, займаються реабілітацією військовослужбовців, працюють з іншими регіонами та на міжнародному рівні.
Якщо ми говоримо про прикордонні регіони чи західну України, тилові області, то тут є елементи транскордонного співробітництва, єврорегіональної співпраці і багато інших можливостей, яких, до речі, немає в інших регіонів. Потрібно продовжувати децентралізацію, бо це справді та реформа, яка робить нашу країну сильною, спроможною, починаючи з базового рівня і рухаючись до верху».
Соломія Бобровська, народна депутатка України IX скликання, в.о голови Одеської ОДА в 2016-2017 рр.: ЯЯ би говорила про децентралізацію чи централізацію. Тому що одна історія, коли ми дивимося на громади і голів адміністрацій заходу України чи центру, і зовсім інша історія, коли ми дивимося на довоєнний період і воєнний сходу і півдня – там де переважає патерналізм. Там доволі інший ракурс, проблематики, розрив, між тим, з чим стикаються громади заходу і згрубша центр.
Як приклад, наведу історію поведінки голів громад і адміністрацій: що робили голови громад під час окупації, де пішов фронт одразу. Контакт голів ОДА з головами громад був відсутній, так само не було зрозуміло, де ділися голови адміністрацій. Тепер відкрито купу кримінальних справ на голів громад, які полишалися зі своїми громадами. Ті люди, які залишалися, пішли допомагати людям, були на місцях і не встигли виїхати, яких часто брали в заручники або були в ситуаціях, коли, наприклад, давали бензин окупантам, щоб потрапити на ферму погодувати тварин або відвезти допомогу людям – різні були ситуації – тепер ці люди мають кримінальні справи за державну зраду і колабораціонізм
Тому це дуже болючі речі, і коли ми говоримо про схід і південь – це одна історія, коли про захід – інша.
Під час невоєнного стану, я вважаю, що громади із головами адміністрацій, там де є протистояння різні політичні табори, це має бути. Жорстка, справедлива політична бійня за те, хто сильніший, і якщо громада спроможна фінансово, в першу чергу, виривати для себе можливість рухатися далі, якщо гальмує голова адміністрації. Але одна історія – це Закарпаття і захід, інша – це коли ти виходиш з базових нестиковочних речей, коли державна безпека не стоїть в пріоритеті.
Так, ми не можемо прописати різні правила для різних територій країни, але ми можемо посилити правоохоронні структури і судову гілку влади, от звідси починається все те, що коли не бачить берегів, ані військова адміністрація, там ще обласна.
Я за те, щоб ми йшли до децентралізації з правом вето, префектури, куди ми йшли, я за те, що коли ми вже пройшли певний рівень децентралізації, бачимо які громади треба укрупнювати, і на першому етапі децентралізації зрозуміли, які громади неспроможні, власне треба перезапускати всю цю історію чистову».
Re:Open Zakarpattia ініційований та проводиться ГО «Інститут Центральноєвропейської Стратегії» у партнерстві з представниками громадянського суспільства, органами державної влади та місцевого самоврядування, бізнесом та міжнародними партнерами.