Новини

Санкції Заходу довели російський авторинок до «серцевого нападу»

Хоча значення матеріальних невдач блідне в порівнянні з людською втратою від війни, світовий автомобільний сектор починає відчувати глобальні побічні ефекти російського військового вторгнення в Україну. 

Санкції Заходу, девальвація рубля та масовий вихід іноземних концернів довели російський авторинок до «серцевого нападу». За даними Асоціації європейського бізнесу у березні 2022 року продажі нових легкових автомобілів на росії впали на 62,9%.

На момент написання статті близько 500 західних компаній публічно оголосили про рішення вийти з росії після її вторгнення в Україну. Численні світові автовиробники призупинили імпорт. Серед виробників, які найбільш постраждали, є Groupe Renault, BMW, Jaguar Land Rover, Stellantis і Volkswagen Group. Багато з них розірвали зв’язки з партнерами на росії, яка є восьмим за величиною автомобільним ринком у світі. Минулого року в країні було продано близько 1 666 780 автомобілів – більше, ніж у Канаді, Франції чи Великобританії. 

BMW, Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Toyota і Volkswagen Group призупинили місцеві операції, незважаючи на погрози міністерства промисловості і торгівлі росії націоналізувати підприємства, які мають намір назавжди покинути росію.

Масове закриття автомобільних заводів у країні викликало потрясіння в логістичній галузі. Нинішня криза обіцяє знищити приблизно 70% нового парку автомобілів, який оцінювався в 1,53 млн одиниць у 2021 році.

За березень дилери та автосалони на росії продали 55 129 нових автомобілів, тоді як у березні 2021 року продажі склали майже 150 000 одиниць (див. рис.1). Фронтальне падіння торкнулося 40 з 42 брендів, а прибуток був одним із найгірших за всю історію. Менше автомобілів було продано на росії тільки у березні 2020 року, коли автосалони були закриті через загальнонаціональний карантин.

динаміка продажу авто

Рис. 1 Динаміка продажу автомобілів на росії, 04.2021-03.2022 рр.

За інформацією видання Bloomberg, найбільший автомобільний дилер росії Rolf продав у березні 2022 р. на 60% менше автомобілів, ніж роком раніше. За його прогнозами, до кінця року російський ринок скоротиться до масштабів іспанського, хоча населення там втричі менше, ніж на росії.

Продажі Автовазу впали на 64%, Kia і Hyundai – на 68%. Renault, останній великий іноземний концерн, який оголосив про вихід з російського ринку, зафіксував зниження на 65%; Toyota, яка зупинила завод у Санкт-Петербурзі – на 69%, Škoda – на 71%. Рекордсменом з обвалу став Lexus, продажі якого впали на 91%.

Шоковані інфляцією та стрімким ростом відсотків за банківськими кредитами (а майже кожен другий автомобіль був куплений в кредит), російські споживачі знову затягують паски, скорочуючи витрати до предметів першої необхідності. 

Такі вітчизняні моделі автомобілів, як «Лада», що належить АвтоВАЗу теоретично, могли б отримати вигоду від відсутності іноземної конкуренції. Але санкції обірвали ланцюжки поставок, що призвело до серйозного дефіциту деталей. Компанія перенесла літні канікули для всієї компанії на квітень і оголосила, що з червня переходить на 4-денний робочий тиждень на три місяці, щоб спробувати зберегти робочі місця понад 40 000 співробітників. Компанія каже, що також розробляє нові версії кількох моделей Lada, щоб менше залежати від імпортних деталей. Ми з Вами є свідками того, що не одноразово їх слова не співпадають з діями….тому, менше з тим…

Наприкінці року автомобільний ринок відкотиться до показників 15-річної давнини, прогнозує Автостат. Європейські та японські моделі теоретично могли б замінити виробники з Індії та Китаю, які, однак, піднімають ціни навіть швидше, ніж автогіганти. 

Військові дії росії сильно б’ють по логістиці готових транспортних засобів. Більшість компаній ще не оговталися від пандемії Covid-19 і з певним оптимізмом чекали 2022 року, сподіваючись погасити борги та покращити фінансовий стан. Тому, дуже скоро, різке зростання операційних витрат у 2021 році і навіть у 2022 році, ймовірно, змусить малі компанії припинити свою діяльність. Перехід на перевезення генеральних вантажів більше не є варіантом, оскільки падіння трафіку вплинуло на всі типи вантажівок. Деякі перевізники з парком до 50 автовозів почали розпродавати свої автопарки для погашення боргів (кредитних та лізингових зобов’язань), у тому числі накопичених минулого року.

У той час як російські логістичні постачальники конкурують за звуження внутрішніх потоків, імпортно-експортна логістика в портах майже повністю мертва. Три найбільші в світі компанії з контейнерного перевезення – APM- Maersk, MSC (Mediterranean Shipping Company) і CMA CGM – заявили, що припиняють поставки до росії другорядних поставок (тобто обмежуються медичними та гуманітарними поставками). 

На даний момент всі поставки готової техніки в росію з більшості країн-експортерів припинені. Деякі партії готових транспортних засобів, які прямували на росію, були призупинені в транзитних портах та відправлені назад на підставі рішень виробників. Ніхто не може передбачити, коли ці послуги відновляться або безпосередньо в російські порти, або в інші альтернативні порти для подальшої доставки на росію. Росія не має власного флоту суден для комерційного перевезення готової техніки та іншого рухомого обладнання. Теоретично в нинішніх умовах ми не можемо виключати можливість появи нових гравців на ринку, які заповнять цю нішу, замінивши європейських та азіатських перевізників. Проте можливість появи нових перевізників на росії стала менш імовірною 6 квітня, коли ЄС оголосив про новий, п’ятий раунд санкцій проти росії, який включав заборону російським судам заходити в порти ЄС.

І що має росія? А має вона замкнуте коло!


Постачальники запчастин також масово розірвали зв’язки з росією, і ця ситуація може підштовхнути навіть кілька компаній, що залишилися, припинити локальні операції.

Транснаціональна корпорація Stellantis (бренди її - Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks, Vauxhall та інші) закрила свій завод «PSMA Rus» у калузі, росія. Його генеральний директор Карлос Таварес, назвавши дефіцит компонентів основною причиною такого рішення.

Компанія Bosch згорнула свою діяльність на росії на тлі ознак того, що її частини могли використовуватися в «нецивільних» цілях в порушення її політики. Компанія припинила поставки комплектуючих для вантажівок російським клієнтам, поки не буде проведено розслідування того, як вони розгортаються. Компанія зіткнулася з проблемами після того, як міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба заявив, що Україна виявила деталі Bosch у російських військових автомобілях, які вторглися в країну. Bosch каже, що планує повністю призупинити виробництво на всіх своїх російських заводах.

Очевидним є той факт, що росія докладає чимало зусиль для зміцнення економічних зв’язків з кількома союзниками, що залишилися. Виступаючи на прес-конференції 27 березня, міністр промисловості і торгівлі Росії Денис Мантуров заявив, що росії знадобиться від трьох до шести місяців, щоб відновити свою логістичну структуру, перенаправивши ланцюги поставок у країни, які хочуть зберегти торговельні відносини з росією.

З початку війни в Україні росія все більше покладала надії на китайський бізнес, що мав би замінити західні компанії, які вирішили вийти з Росії.  Наприклад, китайський автовиробник Geely заявив Financial Times, що розглядає своє майбутнє в Росії. 

Усі види логістики з Китаю на росію залишаються доступними, включаючи океанський і залізничний через Владивосток і пряме залізничне сполучення між Китаєм і росією іншими маршрутами. Попит високий, але пропозиція послуг порушена. «Сильна турбулентність очікує логістику з Китаю через підвищений попит і відсутність безкоштовних контейнерів», – каже Дмитро Аржаних, співзасновник компанії Service Logistics Company, додаючи, що багато судноплавних ліній не приймають бронювання, в тому числі з Китаю. Доставка поїздами вже припинена, оскільки вантажоприймальні станції в Москві надзвичайно перевантажені. Варіант авіаперевезення є проблематичним, оскільки тарифи зростають.

Отож і на цьому фронті на росію чекає феєричне ФІАСКО! 

марина король

Марина КОРОЛЬ,  доктор економічних наук, заступник декана з наукової роботи факультету міжнародних економічних відносин УжНУ

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.