В Харківському художньому музеї відкрилась виставка «Поза ідеологією». До масштабної експозиції увійшли твори радянських художників з колекції Тетяни та Бориса Гриньових.
Виставка складається з чотирьох розділів: «Середовище», «(Не)радянська людина», «Художній протест», «Пошуки національної ідентичності» та представляє творчість 38 художників, які не вписувались у радянський контекст офіційного мистецтва. Поміж відомих в українському мистецтві митців й імена Павла Бедзіра та Лізи Кремницької. Так, творчість закарпатських нонконформістів представлена двома роботами: «Вихідний день» Кремницької (1970-ті рр.) та «З життя дерев» Бедзіра (1990 р.).
«Сьогодні очевидно, що радянське мистецтво було не лише засобом пропаганди комуністичної ідеології, але і водночас територією художнього спротиву, можливістю для художників втекти від нав’язливих образів сучасної їм дійсності. Так зване «офіційне мистецтво» співіснувало з неофіційним/андеграундним, і дуже часто ці художні практики були настільки близькі, що будь-які спроби сьогодні розділити їх виглядають штучно та непереконливо. Єдиний шлях розібратися у природі цього складного культурного феномену – послідовне та грунтовне вивчення творчого спадку визначних українських художників ХХ століття, обставин їх життя та творчості», – зазначають куратори виставки.
До групи кураторів Ольги Балашової та Іллі Заболотного увійшла й молода мистецтвознавець, уродженка Закарпаття Галина Глеба – студентка IV курсу кафедри «Історії мистецтв» НАОМА. Для майбутнього арт-менеджера це перший досвід подібної практики.
Оксана Гаврош
Довідка Zaholovok.com.ua
Борис Гриньов – український вчений матеріалознавець, академік НАН України, доктор технічних наук, професор. ДиректорДержавного фонду фундаментальних досліджень України, науковий керівник Інституту сцинтиляційних матеріалів НАН України.
Одне з головних захоплень Бориса Вікторовича Гриньова – колекціонування творів українського мистецтва. Сьогодні його колекція одна з 15 відомих колекцій «Сучасного мистецтва України», найбільш опрацьована та висвітлена у мистецтвознавчій літературі.