
Такі висновки зробив Міждержавний авіакомітет (МАК) на підставі розшифровки свідчень бортового самописця, повідомляє КоммерсантЪ.
"Висновки Міждержавного авіакомітету про причини недільної катастрофи Boeing 737 авіакомпанії "Татарстан" виявилися шокуючими. Пілот, як випливає з розшифровки свідчень бортового самописця, відключивши автопілот, сам відправив літак у піке", - вказується в повідомленні.
Учасники розслідування пояснили, що приземлення в аеропорту столиці Татарстану, обладнаному сучасною системою курсо-глісадної посадки, не становило великої складності для екіпажу. Проте "стандартний захід відповідно до встановленої схеми", як повідомляє МАК, не вдався.
Отримавши дозвіл, один із пілотів, враховуючи, що політ проходив у автоматичному режимі, запустив програму відходу на друге коло. Проте, зазначається у звіті МАК, "задіяний в процесі заходу на посадку один з двох автопілотів було відключено, і подальший політ здійснювався в ручному режимі". Це означає екстрене втручання в управління літаком напарника пілота. Його дії спочатку відповідали запланованому маневру. Проте при підйомі ніс задрався вгору до граничного для Boeing 737-500 кута тангажу в 25°. Під таким нахилом зріс лобовий опір машини, порушився режим роботи її двигунів, що використовують зустрічний потік повітря, і швидкість літака почала небезпечно падати.
Втрата швидкості з 150 до 125 вузлів (приблизно з 280 до 230 км/год) загрожувала швидким звалюванням Boeing у штопор, тому що льотчик, який узяв на себе управління, вирішив набрати її звичним способом - опусканням носа машини донизу. Спочатку йому це вдалося. Але далі замість наказаного інструкціями у таких випадках горизонтального польоту або незначного зниження, пілот ввів літак в "інтенсивне пікірування з кутом тангажу, що досяг до кінця запису параметричного самописця мінус 75°", пояснюють фахівці. Кінець запису співпав за часом і з кінцем польоту.
Експерти також повідомили, що інтенсивне пікірування Boeing тривало 20 секунд — весь цей час лайнер на максимальному режимі роботи двигунів мчався до землі з 700-метрової висоти і буквально встромлявся в поверхню на швидкості більш як 450 км/год.
Удару такої сили не витримали навіть бортові самописці, запаковані в спеціальні броньовані контейнери, що не згорають. Один з них — мовний виявити доки так і не вдалося. У руїнах знайшли лише уламки контейнера, в якому зберігався магнітофон.
Повною мірою пояснити дії пілота авіаексперти не змогли. На їх думку, поки з упевненістю можна говорити лише про слабку професійну підготовку. Командир Boeing Рустем Саліхов і його напарник Віктор Гуцул більшу частину життя пропрацювали штурманом і бортінженером відповідно, а льотчиками стали усього кілька років тому. Наразі фахівці вивчають медичні карти загиблих льотчиків і результати психологічних тестів, які вони регулярно проходили.
18 листопада розслідування катастрофи Boeing 737авіакомпанії «Татарстан», що спричинило загибель 50 осіб, перемістилося з Казані до Москви. Кримінальну справу передали у провадження центрального апарату СКР, а бортові самописці — на розшифровку до лабораторії Міждержавного авіакомітету. При цьому учасники розслідування, традиційно розглядаючи декілька версій катастрофи, віддають перевагу людському чиннику.