
Про це Zaholovok.com.ua розповів Василь Лемак, доктор юридичних наук, професор.
"Є один інтерес і одна точка зору – вимоги українського закону.
Ситуація в Мукачеві має бути оцінена з однієї точки зору – з огляду на дотримання законодавства України. Спочатку про факти. Факти суперечливі, але точно ми можемо казати про наступне: 1) група озброєних людей, які зовні виглядають як підрозділ збройного формування, вчинили низку дій, в тому числі застосування вогнепальної зброї у Мукачеві; 2) вбито і поранено людей, в тому числі співробітників міліції; 3) вчинено напад на працівників міліції; ще раз – не просто зроблено опір, вчинено напад з використанням кулемета і гранатомета. Це факти.
Які факти ми не знаємо: 1) хто давав наказ підрозділу збройного формування висуватися у мирне місто, яка мета такої операції? 2) що це за підрозділ, хто його командири? 3) до складу якого збройного формування України він належать?
Тепер про правові оцінки. Для цього треба читати закони України – насамперед Кримінальний кодекс, закон «Про міліцію». Що можна попередньо стверджувати? 1) замах на убивство, незаконне застосування зброї в центрі міста. Це очевидно. Неважливо, хто і на кого працює; 2) застосування сили міліцією – яка ціль такого застосування, наскільки були підстави і наскільки застосування сили державним правоохоронним органом було «пропорційним». У цьому будуть розбиратися. Підстави очевидні - стаття 15 закону «Про міліцію» прямо вказує, що працівник міліції має право застосовувати зброю для «відбиття нападу», а також для «затримання особи, яку застали при вчиненні тяжкого злочину і яка намагається втекти».
У ситуації (за того набору фактів, який відомий) чи був у міліції шанс не втрутитися? Не було такого шансу. Було очевидне і зухвале правопорушення. Озброєні особи, замах на убивство людини в центрі міста. Чи зобов’язана була міліція спробувати затримати правопорушників? Звісно. Результатом цього стали справжні військові дії. Прокуратура комплексно дала кваліфікацію діянням, їх сукупності – терористичний акт (ч.3 ст. 258 КК України - терористичний акт, тобто застосування зброї, вчинення вибуху, підпалу чи інших дій, які створювали небезпеку для життя чи здоров'я людини або заподіяння значної майнової шкоди чи настання інших тяжких наслідків, що призвели до загибелі людини та ст. 255 КК України - створення злочинної організації).
Іще одне необхідно вказати. Не можна вимоги щодо розкриття одних правопорушень називати «причинами» інших, набагато серйозніших правопорушень. У суспільства є претензії (за демократії вони завжди присутні) до публічної влади з багатьох питань, але вони не є підставою для організації злочинів, зокрема, убивств людей, нападу на правоохоронців. З іншого боку, відчувається, що суспільство очікує радикальних кроків влади в напрямі реформ і в напрямі наведення порядку. Це стосується і контрабанди".