Через війну кількість військових та цивільних в Україні, які отримали травми кінцівок у результаті бойових дій тільки зростатиме. І отримання водійських прав на авто з ручним управлінням буде ставати актуальнішим. Для отримання прав на авто такі українці повинні пройти 2-3 місячне навчання в одному із спеціалізованих центрів Львова чи Києва, бо наразі на Закарпатті жодна із 53 офіційних автошколах не має можливості навчати водінню людей з інвалідністю. На Закарпатті вирішили зрушити питання забезпечення умов для пересування інвалідів. Про це йшлося на засіданні в Ужгородському прес-клубі.
Крім того тільки на Закарпатті на черзі на отримання авто стоїть понад 1200 осіб з інвалідністю (неофіційно таких осіб у 6-8 разів більше), яким це життєво необхідно. Але державна програма вже 10 років не виділяє авто на цю категорію людей. Про це розповів Денис Сухотін, голова Закарпатського обласного товариства осіб з інвалідністю. «Йдеться про якість життя людей, про їх мобільність. А черга на авто не рухається протягом десятків років, питання ввезення гуманітарного авто теж ускладнене, - каже Денис Сухотін. – Ми вийшли з ініціативою подати петицію щодо внесення змін до Податкового кодексу щодо розмитнення авто для людей з інвалідністю».
Олександр Лизанець, голова Закарпатського обласного осередку Української федерації спорту інвалідів пояснив: щоб навчитися водити авто інваліду необхідно поїхати у Львів у спецшколу, оскільки на Закарпатті таких закладів немає. «Три місяці вчитися, щоб отримати права, витрачати кошти на проживання та харчування у Львові. Для навчання необхідний спеціальний транспорт, потрібний ручне управління. Також потрібні викладачі. Я хочу, щоб ця школа була в Ужгороді та Мукачеві», - додав Олександр Лизанець.
Власта Рейпаші, голова ГО «Волонтери Закарпаття» звернула увагу, що багато бійців, які втратили кінцівки через війну повинні навчитися водити транспорт з ручним управлінням (гальмо та зчеплення у такому авто виведені на передню панель). «У нас нещодавно була така практика. Військовий закупив транспорт, переобладнав на ручне управління вчився самотужки, - розповідає Власта Рейпаші. – Травмованих дедалі буде більше. Це не лише ті, хто поранений і в зоні бойових дій».
«У нас війна і людей, які постраждали, стає деталі більше. Ампутації є не лише верхніх але й нижніх кінцівок, а також травми спинного мозку і голови. Також є і були діти з інвалідністю, яким теж треба кудись переміщувалися, - каже Катерина Зінов’єва, лікар фізичної та реабілітаційної медицини. – А якщо ампутовані дві руки, а таких буде немало, і без ніг. Як вести нормальний спосіб життя?» Те, що такі люди є інвалідами, не повинно перекреслити все їхнє життя, а також їхніх близьких, зазначає лікарка.
Павло Білецький, голова Закарпатського осередку громадської спілки «Доступне авто» зауважив, що діюча постанова Кабміну, яка регламентує забезпечення автомобілями саме людей з інвалідністю, ускладнена вимогами органів соцзахисту, які на тому чи іншому етапі надають дозвіл митниці. «Людина мусить оббивати пороги, доводячи що він інвалід. Має стати на облік, потім авто має бути подароване. Опісля авто гуманітарною допомогою має визнати міністерство тощо, - каже Павло Білецький. - Якщо говорити про законодавчі ініціативи, є законопроект №7466 про розмитнення в «Дії». Але ціна досить висока». За словами Павла Білецького, готується також законопроект №7498, яким пропонують ввести нульове розмитнення для учасників бойових дій та для осіб, авто яких було знищено. Варто було б додати у перелік і категорію людей з інвалідністю.
Ініціативна група зареєструвала петицію, підтримати ідею можна за лінком https://petition.president.gov.ua/petition/156396