В Ужгородському прес-клубі оголосили результати опитування та анкетування підприємців, які здійснював прес-клуб упродовж серпня-вересня в Ужгороді та інших містах Закарпаття за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (СІРЕ). У результаті визначено ТОП-5 пріоритетів для розвитку місцевого бізнесу. Прокоментували результати дослідження Ірина Бреза, голова Ужгородського прес-клубу, Аня Семенюк, редакторка видання Ужгородського перс-клубу Zaholovok.com.ua та Мар’яна Колодій, соціологиня, директора Закарпатського обласного центру гендерної освіти при УжНУ.
Опитування підприємців здійснювалося у рамках адвокасі-кампанії з визначення пріоритетів для розвитку малого і середнього бізнесу у краї. «Тему досліджували різними методами, - розповіла Ірина Бреза. – Проводили інтерв’ю з представниками малого та середнього бізнесу Ужгорода та Мукачева, як у формі особистих зустрічей, так і телефонного опитування (20%). У співпраці із Закарпатський центром ґендерної освіти було розроблено анкету, яку соціологи з центру використовували також для проведення фокус-груп. Частина отриманої інформації була використана для журналістських публікацій, коментарі підприємців лягли в основу журналістських матеріалів».
Ще одна з форм опитування, яка використовувалася, он-лайн анкетування. Про неї детальніше розповіла Аня Семенюк: «Зокрема, на питання «Які чинники заважають ефективній роботі Вашого бізнесу» 25% назвало відсутність місцевих програм підтримки підприємництва під час кризових періодів», 20%- відсутність доступного кредитування, 15%- недосконалість податкової системи та податкове навантаження. Підприємці також звертали увагу на недорозвинену інфраструктуру (10%) та інші». Згідно з он-лайн анкетуванням, 50% опитаних представляли сферу надання послуг, 18 % -виробництво, 20%- оптову торгівлю, 12% -роздрібну торгівлю. Подібні показники фіксувалися і за результатами анкетування. Для проведення інтерв’ю були обрані різні галузі для якнайширшого представлення інтересів підприємців.
Мар’яна Колодій приєдналася до пресконференції через скайп зв’язок і детальніше зупинилася на результатах, отриманих за рахунок заповнених анкет та проведення фокус-груп.
«Що стосуються з приводу оцінок минулого 2019 та бізнес-клімату в Україні, 17% оцінюють бізнес як такий, що значно погіршися, 23% що певним чином погіршився. 47% - залишився незмінним та 11% -певним чином покращився.Щодо бізнес-клімату -2020, опитуванні висловилися так: 0% вважає, що ситуація покращилася, 2%- лишилася незмінною, 21% переконані, що бізнес-клімат значно погіршився, 31%-певним чином погіршився, сподіваються , що за результатами року ситуація залишиться незмінною -44%.—прокоментувала Мар’яна Колодій. - За оцінками підприємців їхня діяльність поточному році також змінилася: 64% відчувають значний спад у підприємництві, певні труднощі мають 22%. Залишаються на існуючому рівні 10%, а 3% відчувають певне зростання, значного зростання немає ні в кого. Якщо сукупно порахувати, то 86% говорять про те, що мають спад в доходах. Цікавими були також відповіді підприємців, коли попросили їх прорангувати напрями покращення розвитку підприємництва в Україні. З найбільш частих відповідей: зменшення ставки ЄСВ, дерегуляція в напрямі здешевлення ведення бізнесу тощо. Бути підприємцем сьогодні – це розкіш. Потрібні знання, розуміння складної податкової системи».
У результаті, використовуючи отриманий матеріал, експерти визначили 5 ТОП-пріоритетів для розвитку малого та середнього бізнесу. Це такі:
- Зменшення податкового навантаження, запровадження пільгових періодів для оподаткування
- Ефективні місцеві програми для підтримки дрібних підприємців у період криз;
- Доступне кредитування, співпраця місцевої влади та банків для вироблення конкретних кредитних програм у регіоні.
- Розвиток місцевої інфраструктури (особливо актуально для бізнесу надання послуг громадського харчування, туристичних послуг).
- Чіткі та прозорі правила ведення бізнесу, встановленні місцевою владою.
«Адвокасі-кампанія здійснюється за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (СІРЕ). Окремі думки, висловлені в публікаціях (під час заходу), відображають особисту позицію авторів і можуть не збігатися з поглядами Уряду США та Центру міжнародного приватного підприємництва (СІРЕ)».