Новини

На Закарпатті для ромських дітей проводять спеціальні заняття для підготовки до школи

Хлопчик у ромській школі

У Середньому, що на Ужгородщині, для дітей, які живуть у ромському поселенні, проводять спеціальні заняття для підготовки до школи. Уроки націлені на те, щоб дошкільнята могли адаптуватися до навчального процесу, навчилися тримати увагу та отримали базові навички, які допоможуть у перший рік навчання у середній школі. Програма підготовки дітей до школи триває три місяці та складає 108 навчальних годин. Заняття були розроблені та втілюють у рамках міжнародного проекту та у співпраці із партнерами з Угорщини та Румунії. Досвід, який зараз має Середнє, надалі можуть використовувати й інші громади. 


Проект для розвитку рівноправної, доступної та культурно різноманітної системи міжкультурної освіти реалізовують Асоціація міжгромадського розвитку повіту Сату-Маре (Румунія) у співпраці із Закарпатським обласним благодійним фондом «Едельвейс» та Березьким багатоцільовим самоврядним об’єднанням територіальних громад (Угорщина) у рамках проєкту «На шляху до інклюзивної міжкультурної освітньої системи в транскордонному регіоні» INCLUSIV.EDU.

навчання у школі

 

Людмила Горгош, начальниця відділу освіти Середнянської селищної ради каже, що завдяки заняттям ромські діти набагато краще і швидше адаптовуються до навчального процесу у школі: «Часто дітки, які не підготовлені до школи, важко призвичаюються до навчального процесу, це забирає багато часу, адаптаційний період затягується. А ці дітки, які відвідують такі підготовчі заняття, вони вже вміють сидіти за столиком, сидіти за партою, вміють тримати увагу, вміють слухати вихователя. Отже, будуть сприймати вчителя у школі. Тому це все є підготовка, без якої навчати в школі важко, адже в школі вже йде більш складний матеріал, дітки мають бути готові до сприймання такого матеріалу», – каже Людмила Горгош. 

Хлопчик розмальовує парасольку

 

Вчитель Роберт Целінко, який безпосередньо займається із ромськими дітьми дошкільного віку, каже, що найбільше дітям подобаються рухливі ігри або творчі завдання. Однак наразі у процесі підготовки до школи найбільша складність для них – погане знання української мови. 

«Оскільки дітки дуже маленькі, вони з ромської громади і часто не вміють розмовляти українською. У нас йде підготовка до школи, тому ми стараємося, щоб вони більше починали розуміти українську мову. Також вивчаємо кольори, тварини, як влаштована природа, руханки різні проводимо, спортивні заняття, також ігри з дітьми. Тим самим допомагаємо їм розвиватися і готуємо їх до першого класу, до середньої школи», – каже Роберт Целінко.  

 

Найбільше дітям подобаються спортивні руханки і також ліплення з паперу. «От так, як вони зараз працюють, ця практика дуже їм подобається, коли вони різними кольорами ліплять якусь певну фігуру, у нашому випадку зараз це парасолька», – додає вчитель.  

Віталій Адам, пастор церкви села Середнє каже:  «Це дуже круто, хочу подякувати тим людям, які намагались прийти і працювати з нашими дітьми. Це дуже добре, дуже цінно. Ми дуже дякуємо Господу і також тим людям. Ці заняття дуже допомагають діткам розвиватися, коли вони приходять до школи, то їм там вже легше дається навчальний процес». 

ромська дівчинка

 

Як розповідає Ярослав Сивохоп, голова правління Закарпатської обласної благодійної асоціації «Рівний –  рівному», навчальна програма для діток триває протягом трьох місяців. «Це програма тривалістю 108 годин, це дуже гарні, змістовні, розвиваючі заняття, мета яких підготувати цих діток до навчання у першому класі. Це дуже важливо, щоб діти могли себе гарно інтегрувати у заклади загальної середньої освіти і навчатися на рівні з іншими дітками, які мали дошкільну підготовку, бо відвідували садочки. Цим проектом в першу чергу охоплені ті дітки, які з різних причин не мають можливості відвідувати і заклади дошкільної освіти.  Фактично це була основна мета цього проекту – дати можливість дітям гарно адаптуватися до умов. Проект дуже дієвий, заняття справді приносять результат. Навчально-методичний комплекс, який був створений, працює добре і сподіваюся, що він буде поширений на інші громади, де є потреба у цьому», – каже Ярослав Сивохоп. 

ромський хлопчик

Ольга Пінке, керівниця БО «Товариство «Обітниця» працює у школі в Середньому вже 15 років. Каже, що одна зі складнощів, з якими стикаються педагоги, коли в школу приходять найменші дітки – це мовний бар’єр. 

«Тому ми починаємо спочатку з того, щоби дитина розуміла мене, а я розуміла дитину. Ну, а потім – все інше. Моторика рук, ігри для маленьких дітей. Для старших, яким вже дев’ять років, але вони не вміють читати, писати, ми починаємо з основ. Досить багато часу це займає, але дітки потрохи починають читати, починають писати», – каже Ольга Пінке. 

Ольга Пінке

 

Клас, у якому займаються дві групи дітей, прикрашений різними поробками, усі прикраси виготовляли діти. Освітній центр також забезпечує їх харчуванням: «Перший етап –  спочатку накормити, потім навчити дитину. Сита дитина може вчитися і вона готова до навчання. Маємо баню, обов'язково купаємо діточок. І стараємося їх вивозити в місто, показувати їм, що окрім цього всього, де вони знаходяться, є ще й інше життя», – ділиться педагогиня.  

Хлопчик за ліпленням з паперу

 

Володимир Химинець, керівник Закарпатського обласного благодійного фонду «Едельвейс» зазначає: «Наш проект інклюзивної освіти має протяжність 12 місяців, він закінчується у січні 2026 року. Зараз ми завершуємо один із заходів проекту. Це – підготовка ромських дітей до школи. Я дуже задоволений тим, що у нас вдалося реалізувати цю частину проекту завдяки нашим партнерам, які підготували дві групи дітей, хлопчиків і дівчат по 15 дітей у класі до навчання в школі. Підготовка до школи тривала три місяці». 

За словами Володимира Химинця, проект реалізується спільно з партнерами з Угорщини і Румунії. Здебільшого заходи проекту реалізуються на території Ужгородської міської громади, але тут вирішили залучити й інші громади.

команда проекту з дітьми

 

«Проект включав не тільки заходи, які спрямовані на освітньо-інклюзивну освіту ромських дітей, у нас були і заходи з оздоровлення. Нам вдалося провести літні табори для понад 100 дітей, які проживають на території міста Ужгорода і у навколишніх громадах. Також в проекті ми організовували велике свято до Дня захисту дітей і розробили освітяни навчальний курс, програму для підготовки ромських дітей до школи. Тому, на цьому не закінчується реалізація цього проекту. Ми плануємо продовжувати заходи щодо освіти ромського населення. Думаю, що проект буде мати позитивну динаміку і в подальшому ми будемо розвивати цей освітній компонент», – додає Володимир Химинець.  

Автор: Анна Семенюк
Новини інших ЗМІ
Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсиланням спаму.