Новини

На Берегівщині пресу вже розподілили між кандидатами

Одна з найбільших інтриг на парламентських виборах-2012 на Закарпатті - так званий "угорський округ", до кого увійшов Виноградівський та значна частина Берегівського району. Виборчій округ нарізали трохи незвично, з центром у Виноградові (на попередніх виборах центр завжди був розташований у Берегові). Головна специфіка - переважна більшість угорськомовного населення, що мешкає у населених пунктах цих обох районів. А відповідно, і з року в рік підтримка кандидатів переважно з угорських партій KMKSZ та UMDSZ. Звичайно, всі інші кандидати, аби заручитися прихильністю виборців, мали у першу чергу заручитися підтримкою угорських організацій та їх лідерів.

Тим паче, дивним у цій виборчій кампанії, яка ось-ось розпочнеться, є те, що основними кандидатами у мажоритарному окрузі є зовсім не представники угорської спільноти. Зокрема мова йде про таких політичних гравців як перший заступник губернатора Іван Бушко та голова обласної ради Іван Балога. Обидва з початку року неодноразово відвідували Берегівщину, в першу чергу перебуваючи в якості почесних гостей на різного роду святкових подіях або фестивалях. Досить часто такі зустрічі з населенням (майбутніми виборцями) обидва ймовірних кандидата проводили спільно, практично «душа в душу».

Іншими, цілком ймовірними учасниками перегонів у боротьбі за крісло у Верховній Раді України залишаються власне представники угорських партій - колишні парламентарі Міклош Ковач та Іштван Гайдош. Саме з ними, вочевидь, і проводилися консультації представників більш потужних українських партій - Єдиного центру та Партії регіонів.

Якщо на весні, у Берегові та Виноградові ще спостерігався певний рух, гіпотетичні кандидати періодично з’являлисяна людях і знову зникали, то влітку їхній запал раптово взагалі кудись зник. Або подалися на відпочинок або вирішили свої сили не витрачати даремно у "мертвий сезон".

Єдина можливість якось прослідкувати за політиками і їхніми намірами - це преса. Мова йде насамперед про регіональні (міські та районні) видання. Саме вони є найбільш наближеними до народних мас і тому більш ефективні у сенсі реклами на місцевому рівні, ніж обласні або навіть республіканські. Не склалося і з Інтернетом - бо основний процент виборців якщо і користується сучасними технологіями, але не є постійними читачем закарпатських електронних медіа.

Тому основна маса майбутньої політичної реклами вочевидь буде розміщена на біл-бордах, потрапить у поштові скриньки громадян та буде розміщена на сторінках преси, якій ще довіряють мешканці "угорського округу".

Отже, розпочнемо з міської газети"Берегово".Це двомовна газета (загальний наклад - близько 2.000 екз.) Засновник видання - Берегівська міська рада. Звісно, більшість матеріалів присвячено діяльності саме структурам міської адміністрації та діяльності депутатського корпуса. Цікавий факт: якщо раніше на сторінках газети частенько з’являвся мер міста Іштван Гайдош (одночасно очільник угорської партії UMDSZ), то нині більше місця приділяється ініціативам Віктора Януковича та діяльності "Партії регіонів". То й не дивно, адже редактор новинки - досвідчений журналіст Михайло Папіш також є членом цієї політичної структури. На правах реклами почали друкуватися матеріали, направлені на висвітлення позиції лідера "Фронту змін" ("Руїна не в економіці, а в головах урядовців"). Щоправда без позначки, що матеріали є платними. Очевидно, що жодний з кандидатів на парламентське крісло поки ще не викупив для себе газетну площу під рекламу власної персони.

Приблизно така сама ситуація панує і на сторінках щотижневої районної газети"Вісник Берегівщини"(в.о.редактора Володимир Маркітан). Хоча останнім часом персоні заступника голови ОДА Івана Бушка тут приділяється постійна увага. Однак явнаполітична реклама відсутня - в основному передруковуються матеріали, підготовлені прес-службою Закарпатської ОДА.Слід зауважити, що районка цього року не отримала достатнього фінансування з районного бюджету, відповідно заборгованість з виплати заробітної плати сягнули 3-місячної межі. Справа розглядається у прокуратурі Берегівського району. Багато хто пов’язує цей факт як тиск влади на колектив з метою зімни керівництва газети на більш зручне.  

Також нещодавно у Берегові з’явилося друге число призабутої читачами газети"Карпатська панорама"(ред. Валерій Разгулов). Ця новинка з’являється найчастіше перед виборами, а потім знову на довго щезає. Нинішній курс видання - нищівна критика як представників "Партії регіонів", так міської влади на чолі з Іштваном Гайдошем. Наразі стало відомо, що газета (накладом 500 екз.) має на меті підтримувати кандидата від Комуністичної партії України, який також має бажання висуватися по «мажоритарні».

Два інші видання, які мають вплив на читачів на Берегівщині виходять виключно на угорській мові. Одне з них –«KarpatInfo»(ред. Іштван Собослай). Ця газета завжди стояла осторонь політичних перипетій, і зосереджена більша на популяризації угорської культури, розповідей про щоденне життя простих мешканців міста та села. Однак саме завдяки цьому має досить солідний наклад для Закарпаття (10 000 екземплярів, раз на тиждень).

Інша –«Karpatalia»(тир. 16 000 екз.) є обласним виданням, але редакція її знаходиться у Берегові.  Редактор Юрій Рішко. Новинка є практично друкованим органом угорської партії KMKSZ. Саме тут завжди можна відшукати офіційні заяви з того чи іншого приводу очільника партії угорців Україні Міклоша Ковача. Останнім часом більшість їх стосується прийняття у парламенті так званого «мовного» закону, який має надати угорській мові статус регіональної.

Отже, слід зазначити, що саме провладна Партія регіонів та її кандидати мають на Берегівщині солідну підтримку з боку ЗМІ. Їм не потрібно особливо цим перейматися, адже можуть спокійно і без зайвих  зусиль використовувати газетну площу видань, які друкуються за рахунок бюджетних коштів. Це той адмінресурс, який вже давно використовується в нашій країні. Саме ця можливість практично безкоштовного піару стоїть на заваді роздержавлення державних та комунальних газет в Україні.           

Їх політичні опоненти (насамперед Єдиний центр) абсолютно не переймається з цього приводу. Таке враження, що проблеми як донести свою думку до виборця як такої для них взагалі не існує.

Однак на прикладі відродження з небуття таких газет як "Карпатська панорама" можна сміливо прогнозувати: чим ближче до виборів, тим більше стане подібної друкованої продукції. Але чи буде від цього якийсь сенс?

 Наразі на Берегівщині у політичному плані царює абсолютне затишшя. Жодних плакатів та закликів. Жодної реклами - "голосуй за". Єдиний подібний прояв - це музичний танцювальний фестиваль KKKTF, який проходить щорічно у селі Петерфолва Виноградівського району. Як свідчать великі транспаранти, він відбудеться цього року за підтримки Івана Бушка та Іштвана Гайдоша. Отже, з 26 по 29 липня є шанс відірватися під шалену музику ді-джеїв разом з відомими політиками на лоні природи.

 Це, до речі, буде перша спільна акція представника Партії регіонів та міського голови Берегова, голови UMDSZ.Останній отримав обіцянку опинитися у прохідному списку провладної партії до парламенту України. А перший – заручився підтримкою значної частини угорців Закарпаття на виборах. Практично на цій ідилії можна ставити крапку. Однак політика не завжди стовідсотково передбачувана. Тому ще почекаємо, що скажуть у відповідь їхні опоненти…

 Бюро «Аналітик-Контент»             

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.