Організувати подорож до Європи, не покидаючи Одеської області,- таку мету поставили для журналістів регіональних видань організатори прес-туру «Європа в Одеській області: в бізнесі, інфраструктурі та медіаменеджменті».
Одними із ключових напрямків, які фінансуються Європейським Союзом в Одесі є громадський транспорт та безпека дорожнього руху. Європейський банк реконструкції та розвитку підтримав проект “Оновлення міського електротранспорту”. Його мета - покращення забезпечення населення Одеси громадським транспортом, зменшення негативного впливу на екологію міста за рахунок відсутності токсичних викидів від тролейбусного транспорту та покращення доступності транспорту для людей з обмеженими можливостями пересування.
Одеса- лідер по оновленню електротранспорту
З грудня 2018 року КП «Одеське тролейбусне управління» у своєму автопарку має вже 40 нових сучасних тролейбусів, придбаних за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку. У порівнянні зі старими тролейбусами нові машини є набагато енергоефективними, забезпечені сучасними засобами комунікацій, укомплектовані зручними відкидними сидіннями, розраховані для перевезення людей із обмеженими фізичними можливостями та з вадами зору, мають місця для перевезення колясок, тощо. Вони користуються значним попитом серед пасажирів.
Директор комунального підприємства "Одесміськелектротранс" Дмитро Жеман розповів, що набагато дешевше модернізувати старий вагон, аніж придбати новий.
« Для капітального ремонту одного вагону трамвая потрібно близько 6 млн.грн., а для того, щоб придбати новенький,-- мінімум 18 млн.грн. Але на основі старих вагонів все одно не виходить переобладнати вагон із стовідсотковою низькою підлогою та із наповненням 150 осіб. Тому потрібне комплексне рішення, а саме: як закупівля нових вагонів, так і модернізація існуючих» - каже директор підприємства.
На разі в Одесі вже модернізували 17 вагонів і ще 5 перебувають на капітальному ремонті. Загалом в минулому році Одеса стала лідером по оновленню електротранспорту в Україні.
Європейські вимоги -- на українські дороги!
Зважаючи на стрімкий розвиток інфраструктури, проблема безпеки доріг протягом останніх років є дуже актуальною. Кожне користування дорогою у будь-якій ролі - пішохода, водія, пасажира, велосипедиста - несе великий ризик шкоди здоров’ю або втрати життя. В Україні це особливо гостра проблема. Серед країн Європи Україна має один з найнижчих рівнів безпеки дорожнього руху. Тільки за минулий рік за даними патрульної служби Нацполіції України на території країни сталося понад 150 тисяч ДТП, з них 24294 ДПТ з постраждалими. Хоча показники у порівнянні з 2017 роком покращилися на 10%, ситуація на дорогах залишається напруженою. У розвинутих країнах Європи, смертність у результаті ДПТ щонайменше утричі нижча. Якщо в Україні на 1 млн. населення 93 смерті у результаті ДТП (дані за 2015 рік), то у Швейцарії цей показник складає 30 осіб, Іспанії – 36,4, у Великобританії -27,7.
Для покращення ситуації, пов’язаною з безпекою на дорогах, в Україні розпочали реалізацію проекту «Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі» , що фінансується Європейським інвестиційним банком.
Основна мета цього проекту технічної допомоги -- сприяти істотному скороченню смертності і травматизму на автомобільних дорогах України. Через оновлення стандартів і норм дорожнього проектування, аналізу дорожньо-транспортних пригод, управління безпекою дорожньої інфраструктури та управління безпекою руху. Не менш важливою складовою проекту технічної допомоги були інформаційні кампанії, орієнтовані на посилення безпеки для всіх учасників руху.
В Європі для виявлення прихованих проблем та ризиків на дорозі, та їх усунення застосовують аудит безпеки дорожнього руху. Цей метод активно використовується підчас будівництва та процесу експлуатації дороги. Детальніше про цей підхід розповів Іліє Брічікару, експерт з безпеки дорожнього руху Європейського інвестиційного банку (ЄІБ)., За фінансової підтримки ЄІБ реалізується проект «Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі в Україні». «Всі основні проекти доріг, розроблені на сьогоднішній день в Україні, є набагато безпечнішими порівняно з минулими роками. Попередні документи не відповідають стандартам безпеки дорожнього руху»,- каже Іліє Брічкару. Як приклад, експерт наводить автомобільну дорогу європейського значення М-06 «Київ-Чоп», яка вважається дорогою першого рівня, має безліч пішохідних зон. Тоді як на дорогах, де дозволяється велика швидкість, наявність пішохідних зон категорично заборонена. Ще одним прикладом «як не треба робити» є розвороти – елементи дорожньої інфраструктури, які не можна здійснювати на дорогах типу М-06 в Україні.
Нові дороги проектуються відповідно до стандартів безпеки, але навіть на них швидко виникають місця концентрації ДТП через різні причини, наприклад, перевищення швидкості водіями, або недотримання правил дорожнього руху. Для того аби запобігти цьому, за словами Іліє Брічкару, проводиться аудит безпеки дорожнього руху. Якраз роль аудитора полягає в тому, щоб усунути недоліки та запропонувати безпечні рішення та надати рекомендації відповідним органам, які зроблять автошляхи безпечнішими. Зокрема, у період експлуатації необхідно оцінити вплив експлуатаційних параметрів дороги на поведінку учасників дорожнього руху, з метою забезпечення необхідного рівня безпеки. Обов'язковою, згідно зі стратегією аудиту, є аналіз прилеглої території, який проводиться з метою оцінки місця розташування придорожніх об'єктів, і визначення ступеня їх впливу на дорожній рух. Аудит безпеки пішоходів в умовах дорожнього руху проводиться, щоб запобігти травмуванню і смертності пішоходів.
Для того щоб імплементувати норми європейського законодавства з Директиви ЄС 2008\96 Європейського Парламенту та Ради «Про управління безпекою дорожньої інфраструктури», у 2017 році був розроблений і поданий до Верховної Ради законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про автомобільні дороги» щодо аудиту безпеки автомобільних доріг».
Документ розглядає проблему смертності і травматизму на дорогах України через призму державної політики, оцінює масштаби проблеми та виявляє ключові системні вади державної політики в цій галузі. Проте законопроект поки що залишається законопроектом та доопрацьовується.
Серед іншого, здійснюється аналіз виконання державою зобов’язань перед суспільством у сфері безпеки руху за основними напрямами: безпечні дороги, безпечні користувачі доріг, безпечні транспортні засоби та надання екстреної допомоги. Аналізуються такі функції, як підготовка і ліцензування водіїв, робота поліції, сертифікація і ліцензування автомобілів та послуг, стандарти і практики будівництва та утримання доріг тощо.
Реалізація таких проектів - це саме той інструмент, що ефективно об’єднує зусилля всіх зацікавлених сторін у цьому вкрай важливому завданні - забезпеченні належного рівня безпеки, комфорту та культури всіх, без винятку, учасників дорожнього руху в України.
Яна Буковецька спеціально для Zaholovok.com.ua