Реальні історії "з історії"

які вчать стійкості дітей

Вивчати локальну історію, а саме "проживати" її на прикладі реальних історій з життя закарпатців, які потрапили у складну ситуацію вистояли і вижили. Таку ідею запропонувала для ужгородських підлітків громадська Сublo Art Center і організувала серію інтерактивних уроків для того, щоб події минулого не через підручники стали чимось ближчим і зрозумілішим.

«Ми насправді продовжуємо роботу з дітьми, якою ми займалися і до війни. Але, зрозуміло, що зараз трохи змістилися акценти і ми говоримо дуже багато про те, як діти себе почувають у війні. Намагаємося дати їм можливість висловитися, дати їм право голосу, бо їхні переживання важливі, - пояснює Тетяна Смріга, керівниця Сublo Art Center. - Ми намагаємося дати їм простір, в якому вони зможуть прожити цей досвід, ставати сильнішими. І можують всі разом вчитися через живий досвід, гру, спілкування.  Тоді ця інформація набагато краще сприймається, є відчуття часу. Ти можеш зрозуміти, який вибір і чому робили люди. Це важливий момент особливо під час війни, бо дітям багато що не зрозуміло: кого любити, кого ненавидіти, де боятися».  

Діти на занятті з історії Закарпаття

Проводити «живі» уроки історії запросили Павла Худіша, кандидата історичних наук, доцента УжНУ, гіда та психологиню Людмилу Балецьку, кандидатку психологічних наук, доцентку УжНУ, оскільки йшлося про травматичні досвіди і деякі ситуації необхідно було відрефлексувати та пропрацювати.

Для того, щоб дізнатися про першу історію, група пішла в ліс і спробувала побути на місці 6-річного єврейського хлопчика із Порошкова, який під час Другої світової мусив з батьком втікати й 6 місяців ховатися в лісі. «Вони врятувалися! Це була неймовірна історія, абсолютно вражаюча. Ми її знаємо із щоденника батька, - розповідає Тетяна Смріга. – Крім того історик Павло Худіш досліджує історію євреїв, цо його спеціалізація. Друга наша «подорож» стосувалася, до речі, прадіда Павла, який жив у Перечині та під час Другої світової був пекарем і відносив його чехословацьким партизанам.  Третя історія була про те, як одна ромська жінка врятувала єврейку із гетто. А для четвертої історії  ми вирішили відійти від 20 століття і спробувати середньовіччя- епоху Ілони Зріні, як вона була мужньою і витримала облогу замку.  

Діти слухають Павла Худіша
Хованка у лісі
Діти слухають історію
Друга подорож у часі у перканю
Діти печуть хліб

І навіть «незрозуміле» для дітей середньовіччя організатори зробили цікавим та інтерактивним. Історик Павло худіш підготував візуалізацію інформації про те, скільки всього з’їли на весіллі Ілони Зріні.  «Саме весілля тривало 8 днів, за чей час гості спожили 250 перепелів, 800 кг риби,  50 фазанів, 36 телят, 10 косуль, 4 оленя, 6 диких кабанів, 10 вгодованих биків, 20 свиней. Уявляєте!,- Тетяна Смріга демонструє «навчальні матеріали». - А ще були 25 бочок горілки, 130 бочок червоного вина, 150 бочок білого і 40 бочок пива».

Павло Худіш розповідає, що адаптувати історію для дітей було не складно. Адже поряд із роботою в університеті проводить екскурсії, і мав можливість працювати з дитячими групами.  «Орієнтуюся на групу дітей,  намагаюся задавати більше питань, більше інтерактивності,- каже історик. - Інша справа -- це адаптувати історії, які мають в собі трагізм і боротьбу, і багато таких речей, є до яких ми дорослі ставимося простіше. Їх треба представити для дітей в якомусь такому акцентованому світлі,  пояснити кожен крок, поведінку героївце було цікаво насправді, коли я бачив реакції наших учасників.  Одна із задач проектів – пояснити дітям що можна бути можна бути стійким і потрібно бути стільки навіть в цей час, коли Україна зазнає агресії від Росії.  Потрібно бачити приклад боротьби в минулому».

Павло Худіш

Поруч з істориком адаптувати розповіді, але більше у психологічному сприйнятті, допомагала Людмила Балецька.  «Зараз таки відповідальний момент, бо ми у війні, як діти розуміють, що відбувається, як вони це сприймають.  Від цього буде залежати, якою  буде наша країна через пару років, - пояснює психологиня і додає про труднощі. - Найскладніше було не піти в історію в сторону героїзації якихось історій. З героями і антигероями.  Це дуже небезпечна штука для всіх країн, які мають історію війни і мені здається що це найбільш негативна річ героїзація -- це гірше, ніж поразка. Набагато складніше, щоб люди і діти, і всі покоління розуміли, що війна це погано, що не потрібно повторювати ні реваншів, ні помсти. Бо війна приносить горе в кожну сім'ю і це найскладніше».  

Людмила Балецька

Діти, а ще більше їхні батьки від проєкту у захваті. Своїми враженнями, а також своїми родинними історіями стійкості всі разом ділилися на завершальній зустрічі. Надалі Сublo Art Center планує інший проект -- із сторітелінгу.  «Діти будуть вчитися тому, як розповідати свою історію з допомогою різних засобів: одні будуть писати, інші- малювати, ще одна група розповідатиме засобами театрального мистецтва, а також за допомогою аудіо,- ділиться планами Тетяна Смріга. За її словами,  діти будуть вчитися висловлюватися, розвивати своє критичне мислення, здатність до співпраці і багато-багато інших важливих речей, які під час війни стають ще більш необхідними для майбутнього. Проєкт відбувався за підтримки "Карпатського фонду" та фінансової підтримки COFRA у рамках проекту "Підтримка сталих соціальних послуг для вразливих груп населення в Західній Україні".

Ірина Бреза для Zaholovok.com.ua

Фото авторки та учасників проєкту

Людмила Балецька розповідає
Scroll To Top