Новини

Енергозбереження як правило хорошого виховання

У березні та квітні цього року в школах Ужгородського району пройшли уроки з енергозбереження. Заходи відбувалися у рамках проекту «Школи крокують до енергозбереження» для учнів Есенської, Коритнянської та Середнянської шкіл. Близько 850 учнів різних вікових груп, починаючи з першокласників і аж до випускників дізнавалися, як заощаджувати енергію, зменшити кількість сміття та бережно ставитися до довкілля.

Загальна тема уроку, навколо якої будувалося обговорення з школярами, охоплювала питання: що таке енергія, які її види, відновні та невідновні джерела енергії, чи потрібно заощаджувати енергоресурси і для чого це робити, які прості дії може зробити кожна людина для того, щоб заощадити енергію та ресурси і зменшити кількість сміття. Уроки складалися з переглядів мультфільмів, вирішення арифметичних задач з енергозбереження, виконання індивідуальних завдань та роботи в групах, а найголовніше – з спілкуванням з дітьми і обговоренням питань енергозбереження, бережливого поводження з ресурсами і навколишнім природним середовищем, яке виявилося досить жвавим і пізнавальним як для школярів, так і для представників ГО «ФОРЗА», які проводили уроки.

Під час занять були використані відеоматеріали Зеленого Пакету – збірки навчально-методичних матеріалів, розроблених з метою підвищення екологічної грамотності школярів України і сприяння реалізації концепції сталого розвитку за ініціативи ОБСЄ (http://www.greenpack.in.ua/about/).

На запитання «Чи потрібно ощадливо використовувати енергоресурси?», звичайно ж, усі діти відповіли «так», а основним аргументом на користь ощадливого або «розумного» використання енергії приблизно половина визначила економію грошей, а інша половина – збереження самого ресурсу для того, щоб мати його і завтра.

Попри те, що діти досить чутливі до проблем екології і збереження навколишнього середовища, більшість з них не усвідомлює масштабів проблеми, тому цікавими були прості арифметичні задачки про економію води, якщо закривати кран під час чищення зубів або економію електроенергії, якщо замінити звичайні лампочки на енергоефективні. До слова, у багатьох дітей вдома є енергоефективні лампочки, але дуже небагато дітей знають, чому їх батьки вирішили придбати саме такі лампочки. Дуже мало діти знайомі з проблемою засміченості довкілля і можливостями вирішення такої ситуації, зокрема, через запровадження системи роздільного збору відходів та мінімізацію побутових відходів, наприклад, шляхом зменшення використання пластикової тари та використання полотняних сумок замість пластикових пакетів.

Цікаво, що багато дітей в згаданих школах знають про такі альтернативні джерела енергії, як сонце вітер і вода, дещо менше усвідомлюють відновлювальний характер біомаси, як джерела енергії, і майже ніхто не чув про можливості використання теплової енергії землі – геотермальної енергії. Цікаво, що у с. Коритняни в одного з учнів вдома є вітряк, зібраний з різних металовідходів і запчастин його батьком.

Серед основних ідей збереження енергоресурсів, які зазначали діти, були «набирати воду в кружку, коли чистиш зуби, мити посуд у тазику або закривати раковину, відремонтувати крани або підкласти тазик, якщо кран тече, були і такі «креативні» пропозиції, як не митися і не чистити зуби». Щодо зберігання електроенергії всі говорили про те, що треба виключати світло і прилади, якщо їх не використовуєш, використовувати освітлювальні прилади локально, менше дивитися телевізор і не сидіти дуже довго «в контакте», вимикати різні пристрої з розеток, коли ним не користуються тощо. Тепло можна зберігати з допомогою теплоізоляції стін, підлоги і даху, тепліше одягатися, а економити газ шляхом комбінування  опалення дровами та газом.

Андрій, 10 років: «...А ще можна економити воду, збираючи дощову воду у бочку і потім використовувати її для поливу рослин на городі».

Діана, 17 років: «Для економії газу потрібно розігрівати лише ту кількість їжі, яку з’їш, а для економії води посуд мити не під проточної водою».

Юрій, 15 років: «...Ми не хочемо визнати, що шкодимо нашій землі, ми хочемо, щоб хтось за нас все зробив – перестав кидати сміття на вулиці і почав закривати кран, коли чистимо зуби. А насправді ми маємо зрозуміти, що все залежить від нас і почати краще ставитися до природи».

Беата, 16 років: «Можна дати друге життя пластиковій пляшці, використавши нижню її частину для вирощування розсади, а на сучасних принтерах можна друкувати на папері з 2-х сторін, що дає змогу зекономити папір, а відтак і зберегти частину дерев від вирубування». 

Основний висновок, який зробили організатори уроків, з яким погодились і вчителі, і керівництво шкіл, – питання енергозбереження потрібно обговорювати з дітьми більше, як у школі, так і вдома – це майбутнє екологічної безпеки в масштабі всього світу. Важливо, щоб вчителі продовжували цю тему під час уроків, зокрема використовуючи матеріали Зеленого пакету. В ході виконання проекту «Школи крокують до енергозбереження» найближчим часом будуть надруковані яскраві плакати, наліпки та закладки для книжок, які мають на меті інформувати, мотивувати і нагадувати про необхідність енергозбереження в школі та вдома. Також, у другій половині квітня-травні цього року в кожній з пілотних шкіл буде організовано відкритий перегляд відеофільму «ДІМ. Зустріч з землею», присвячений глобальним екологічним проблемам та шляхам їх усунення.

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.