Новини

Куди подітися активній молоді?

В Україні сьогодні діє близько 3-4 тисяч різноманітних центрів для молоді (позашкільних, соціальних служб, центрів творчості тощо). При цьому, активні молодіжні громадські організації часто не мають, де розміститися. Чи можливо оптимізувати роботу перших і підвищити ефективну участь других?

Відповідь однозначна – можливо. У світі працює багатофункціональна система молодіжних центрів, де працюють громадські організації, розвивається неформальна освіта. Такі центри заощадливі по площах, оптимальні у енергозбереженні. І не лише Європа, а й країни пострадянського табору – Литва, Грузія та, навіть, Азербайджан – вже реформували або реформують відповідним чином свою молодіжну політику. Вони, як і Україна, отримали у спадок від «совєтів» мережу недієвих або малодієвих центрів для роботи з молоддю і трансформують їх до вимог часу.

У сучасних умовах активна та ініціативна молодь згуртовується у громадські об’єднання, які на волонтерських засадах втілюють корисні для України проекти. У результаті - молодь самотужки організовує свою роботу фактично всупереч державному механізму, бо успадковані «совєтські» центри та клуби для молоді переважно не співпрацюють з молодими активістами, а живуть самі по собі. Факт – жоден такий центр в Україні не має відповідного європейського сертифікату, тобто не відповідає всім 22 критеріям Знаку якості молодіжних центрів Ради Європи.

Координує роботу діючих у нас центрів аж 4 (!) міністерства – Мінсоцполітики, Міносвіти, Мінмолодьспорту та Мінкультури. Штат одного такого будинку інколи нараховує понад 400 осіб. Вони працюють до кінця робочого дня, а молодим активістам потрібен цей простір не лише впродовж дня, а особливо після 18.00. Також держава утримує приміщення існуючих центрів, які часто займають і по 5000 квадратних метрів. Це неефективно. Молодіжні лідери, які дійсно працюють продуктивно, але безкоштовно та без даху над головою, зможуть перетворити такі приміщення на своєрідних «хаб» - вільний, інтерактивний та живий простій для дієвих молодіжних громадських організацій.

Сьогодні ж це неможливо, бо реалізацією державної молодіжної політики мають опікуватися органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, а також громадські організації. У багатьох регіонах ця співпраця фактично відсутня, а процвітає корупція із «кишеньковими» організаціями чиновників.

Європейський знак якості

У проекті держбюджету на 2015 рік кошти на утримання позашкільних центрів, які знаходяться у підпорядкуванні Міносвіти, не передбачено. Планувалось «перекинути» ці видатки на місцеві бюджети. Однак переважила  загроза того, що місцева влада переважно би закрила ці центри та звільнить штат. Гроші врешті були виділені, але проблема низької ефективності залишилась.

Вихід з цієї ситуації є. Це – оптимізація існуючих центрів, які відповідають за роботу з молоддю, та створення мережі європейського типу. Трансформувати діючі центри дійсно мають органи місцевого самоврядування, але в тісній взаємодії із неурядовими громадськими організаціями. А відповідні міністерства, співпрацюючи між собою, можуть і мають максимально пом’якшити такий перехід та мати чітке спільне розуміння кінцевої мережі сервісу для молоді.

Як це забезпечити? На базі кількарічного дослідження та багатьох опитувань в регіонах громадськими експертами розроблено № 1248 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих положень молодіжної політики та утворення молодіжних центрів)».

Документ дозволить посилити взаємодію неприбуткових громадських організацій з органами влади для реалізації державної молодіжної політики. Окрім змін до закону про соціальне становлення молоді, вносяться також зміни до закону про місцеве самоврядування – тобто закон посилює участь молоді в реформі з децентралізації влади.

Також існуючі вже центри отримають мотивацію перекваліфіковуватися згідно із відповідним Знаком якості Ради Європи. Отримання такого знаку сприятиме інтеграції вітчизняного центру до європейської мережі. А це – міжнародні обміни, співпраця з реалізації проектів, можливість отримання коштів Європейської Комісії, посольств країн, донорських організацій. Відповідно до діючого закону у нас взагалі відсутнє міжнародне молодіжне співробітництво.

Новий закон дозволить сертифікованим центрам вести роботу з молоддю за європейськими стандартами, відповідно – більш ефективно та з посиленою інтеграцією молодіжного середовища. Також документ допоможе активізувати громадські молодіжні ініціативи та посилити захист молоді. При цьому, він не потребує додаткових витрат з держбюджету. Профільний комітет з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму рекомендував Верховній Раді прийняти законопроект за основу.

Тому у час активного становлення громадянського суспільства пора розпочати масштабну та скоординовану роботу з розбудови молодіжних центрів для активних молодіжних громадських організацій в Україні. 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.