Новини

«Маршруткова» проблема: в Ужгороді ціни на проїзд хочуть підвищити до 5 гривень

В Ужгороді знову назріло питання підняття вартості проїзду у громадському транспорті. За «катання по місту» (чи то від площі Корятовича до проспекту Свободи, чи з Нового району – на БАМ) перевізники хочуть брати по 5 гривень з пасажира. Кажуть, ціна проїзду у 4,50 грн – «це тільки забезпечення того, аби автобус взагалі їздив».  Щоб «маршрутковий» бізнес в Ужгороді в нинішніх умовах був мінімально прибутковий – за проїзд треба брати 5,50 грн.

Про це йшлося сьогодні, 5 березня, під час першого засідання робочої групи щодо тарифів на проїзд у міському громадському транспорті.

З чого все почалося?

Як пояснює заступник мера Ужгорода Ярослав Шафарь, представники перевізників звернулися до мера Ужгорода з пропозицією переглянути тариф.  Причина – зростання цін на пальне і на запчастини. Перевізники кажуть, що не можуть працювати у таких умовах: деякі підприємства зняли з маршрутів до половини усіх наявних автобусів, аби не працювати собі у збиток і аби мати можливість виплачувати водіям зарплату. «Перевізники подали на розгляд влади кілька пропозицій.  У відділі тарифів по формулах перевіряються ці дані. Турбує мене те, що кожного разу – різний підхід до нарахування, тобто немає однієї системи, за якими перевізники вираховують ціну», – каже Ярослав Шафарь.

Кілька днів поспіль в Ужгороді стали помітними транспортні проблеми: люди скаржаться, що не можуть нормально виїхати зранку на роботу. У мерії пояснюють: справа у тому, що певну кількість автобусів перевізники зняли з маршрутів. Причина – збитки.   «Мені не зовсім подобається, як робиться підрахунок пасажиропотоку. Ми зараз проводимо перевірку. Цифри дивні. Є моменти, коли дуже багато людей в автобусі, є коли маршрутки напівпорожні. У зв’язку з курсом валют і ростом цін на паливно-мастильні матеріали, виникла паніка. Зменшилася кількість маршруток, через те, що перевізники зняли дизельні автобуси з маршрутів. Кількість пасажирів, відповідно, збільшилася, оскільки люди через ціни на бензин не часто їздять на своїх автомобілях по місту. Уже не перший день люди скаржаться на проблеми на деяких  маршрутах: автобусів не вистачає»,  – пояснює заступник мера.

Що далі?

Наразі мерія перевіряє пакети документів, надані перевізниками. Перше засідання комісії щодо тарифів на проїзд у громадському транспорті відбудеться у вівторок, 10 березня. «Під час засідання будуть озвучені цифри, запропоновані перевізниками. Також свою пропозицію озвучить і виконком. Після комісії цифри будуть оприлюднені на сайті Ужгородської міської ради. Потім можна буде провести громадські слухання. Ми визначимося з датою і часом», – каже Ярослав Шафарь.  

За словами заступника мера, громадські слухання будуть присвячені тільки ціновій темі, проблему щодо зміни маршрутів поки порушувати не будуть. Очікується, що обговоренні відбудеться не раніше, ніж через 7 днів після оприлюднення пропозицій перевізників на сайті Ужгородської міської ради.

Громадська рада пропонує шукати інших перевізників

Під час наради представники ГР захищали інтереси громади, як могли: пропонували поступовий перехід на транспорт, який не залежить від палива (звучала пропозиція вибрати – автобуси на сонячних батареях  :)), або зміну перевізників на тих, які захочуть возити ужгородців за 3 гривні. Пропозицію про «сонячні автобуси» Ярослав Шафарь прокоментував коректно і коротко: «Це утопія». Що ж до зміни перевізників «старих на нових» зазначив: «Зрозумійте, був проведений конкурс, є певні договори. Ми не можемо приймати рішення, знаючи, що завтра на сторона подасть у суд і однозначно виграє його».

«У нас тільки піднімаються тарифи. Якість перевезення в Ужгороді можна не розглядати», – казали представники Громадської ради.

Пропозиція запровадження «муніципального перевезення» теж не знайшла розуміння «Це може бути тільки комунальне підприємство. Однак, як показувала практика – такі підприємства збиткові», – каже Я. Шафарь.  

Щодо проблеми «безквитковості» ужгородських маршруток, то тут теж не все так просто. Пасажир, у разі отримання якоїсь травми чи просто незадоволення рівнем якості перевезення, просто не зможе довести свою присутність і маршрутці: квитків в Ужгороді за проїзд не видають. Як йшлося під час наради, термінал, який міг би бути і своєрідним «касовим апаратом», і «контролюючим» пристроєм, коштує близько 40 тисяч гривень. Один. А маршруток в Ужгороді – більше 150.

5 гривень за маршрутку

Перевізники кажуть: «Наболіло». І їх, певно, теж треба розуміти. «Ви кажете, так всім вигідно, так всі гребуть лопатою гроші! А чому ніхто не вкладує? Навіть з іноземців? Це невигідно і люди це прекрасно знають. Ви думаєте, якщо у нас уже тепер мінус, а тарифи піднімуть через два місяці, то ми заробимо багато?», – не приховує емоцій один із підприємців.  

Маршрутчики зараз мають дві пропозиції. Одна з них озвучувалася минулого тижня: 4,50 – і вас везуть в будь-яку точку міста. Зараз, – кажуть  перевізники, ситуація вже не та: такого зростання ціни на газ (а 70% ужгородських маршруток їздять на газі) ніхто не чекав. Тому наразі пропозиція – 5 гривень за проїзд. Підприємці кажуть, ціна – відносно лояльна. Бо, за їх твердженнями, аби мінімально заробляти на перевезеннях, у місті ціна на транспорт у нинішніх умовах мала б бути 5,50 грн.

«Більше 30 людей відправили у відпустку. Навіть якщо водій пропрацює годину на маршруті, ми все одно платимо ЄСВ за нього, як за всю зарплату.    Нам так само наболіло, як і вам. І ми не хочемо, аби була якась така захмарна ціна. У нас автобуси стоять, і самі подумайте, якби було вигідно, вони би у нас стояли?», – каже один з підприємців.  

У той же час перевізники добре розуміють: кількість пасажирів зменшиться. Однак, оптимізму не втрачають: кажуть, через місяць-два ситуація виправиться: «Я їжджу на машині, бачу, яка ситуація. Ми зменшили на половину автобусів, бо просто не зможемо виплатити зарплату. Кількість пасажирів зменшиться. На перших порах, коли тарифи збільшуються, кількість пасажирів зменшується, але потім, через 2-3 місяці ситуація вирівнюється», – запевняють перевізники.  

Дуже дорогий GPS

Про ужгородську маршруткову GPS-епопею народ потрохи вже жарти складає. Про GPS у міському транспорті стільки говорилося, що зараз не сміятися – гріх. У мерії пояснюють: про встановлення  GPS-трекерів уже було домовлено, але поки «йшов процес»  – системи значно подорожчали.

«У січні було нове рішення виконкому, де ми прописали, що до 1 травня вони мають будуть встановлені. Однак, знов пішов цей скачок і тепер йдеться вже про те, що ціна не відповідає тій, про яку домовлялися», – каже заступник мера Ярослав Шафарь.   «Можливо, у зв’язку з тим, що В Україні вже має запрацювати інтернет 3G, більш вигідним буде не повертатися до GPS, а вибрати новий варіант: встановити відеокамери, які будуть і пасажиропотік контролювати, і за маршрутом слідкувати», – чи то жартома, чи то серйозно додає він.

«Тимчасові» 4 гривні: ні вашим, ні нашим

Громадська рада пропонує вихід: поки розглядатиметься остаточне рішення, встановити тимчасову вартість проїзду – 4 гривні. Кажуть, таким чином і перевізники не несли б збитків, і людям ціна була б прийнятною, бо 4 гривні – не 5,50. Підприємцям така ідея – не до душі: «Потім ще місць будуть розбиратися з остаточною ціною», – кажуть маршрутчики.  

Чого чекати ужгородцям? Те, що ціни на проїзд зростуть – очевидно. Питання – на скільки? Бо, погодьтеся, маршрутка за 4 гривні точно нікому не сподобається, але хто буде кататись Ужгородом за 5,50, або, не дай Боже, за 6 гривень?!

Влада обіцяє  «не приймати незаконних рішень»: «Такого, як зробили у Львові  (пенсіонери-пільговики мають право їздити безкоштовно тільки у визначений час – з 10.00 до 16.00. – Авт.), ми точно не будемо приймати. Це незаконні рішення», – каже заступник мера Шафарь.

У мерії кажуть, що без громадського обговорення ціну на проїзд не буде піднімати.  Перевізники, здається, навмисне завищують цифру, аби потім «піти на компроміс». А простим смертним ужгородцям поїздка на роботу і назад коштуватиме близько 10 гривень на день… Як там у Києві кажуть? «Треба затягати паски», так?

Аня Семенюк, спеціально для Zaholovok.com.ua

 

 

 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.