Як витрачати менше коштів із сімейного бюджету. Практичні поради

Як витрачати менше коштів із сімейного бюджету. Практичні поради

В Ужгородському прес-клубі відбувся тренінг для журналістів на тему: «Зменшення (оптимізація) особистих (сімейних) витрат».

 

Тренер — к.е.н. Юрій Кушнір, автор посібника «Персональні фінанси», що отримав відзнаку на Львівському форумі видавців у галузі економічних наук і менеджменту — поділився практичними порадами щодо того, як оптимізувати видатки і, відповідно, заощаджувати більше.

Разом з учасниками тренінгу Ю. Кушнір проаналізував причини, які спонукають витрачати гроші та основні фінансові помилки, які допускають люди.

Кожному учаснику було запропоновано ряд практичних матеріалів, наприклад, таблицю, завдяки якій можна структуризувати та підрахувати власні втрати за певний період часу.

Слухачі тренінгу дізналися дієві способи зменшення витрат. А також — обговорили можливі способи донесення інформації такого змісту до аудиторії їхніх інформаційних ресурсів, адже, на жаль, фінансову грамотність практично не викладають у школах та університетах Закарпаття.

Нижче – матеріали тренінгу від Юрія Кушніра (причини, які спонукають витрачати гроші; способи скорочення витрат; фінансові помилки).

У приєднаному файлі ("Долучення") - таблиця для структуризації витрат за тиждень.

Причини, які спонукають витрачати гроші

 

Не купуй зайвого, бо продаси потрібне

Що стимулює Вас витрачати гроші? Більшість людей ніколи не витрачають часу на обговорення цього питання. Однак розуміння причин, по яким Ви витрачаєте гроші, які наводяться нижче, допоможе Вам взяти свої (сімейні) фінанси під контроль.

1. Ви думаете, це принесе Вам щастя.

Багато людей вірять у те, що придбання товарів і послуг зробить їх життя щасливіше. Реклама робить для цього все можливе. На жаль, витрачання грошей звичайно не приносить щастя, за виключенням, можливо, короткого періоду часу, по закінченню якого Ви знову повинні будете іти і витрачати навіть більше у спробі відчути те ж почуття знову.

2. Вам не вистачає терпіння (бажання отримати все і зразу).

Якщо у Вас не вистачає терпіння почекати, поки у Вас з'явиться достатньо грошей заплатити за що-небудь, тоді Ви виробите звичку розплачуватися кредиткою, в результаті чого в кінці кожного місяця на Вашій кредитній карточці буде від'ємний баланс. Це значно збільшує суму, сплачену за товар, який Ви придбали.

Багато консультантів з персональних фінансів найшкідливішою звичкою вважають постійне користування споживчими кредитами. Вони дійсно підкуповують своєю доступністю. Та й крупну суму простіше віддавати частинами, ніж усю одразу. При цьому і покупка у тебе зразу вдома, і не потрібно збирати на неї гроші.

Звичайно, бувають ситуації, коли чекати не можна. Але частіше кредити беруться лише для того, щоб не відмовляти собі у задоволенні і здаватися більш заможними і респектабельними, ніж ми є насправді. В кредит зараз пропонується буквально все. Хочете необгрунтовано дорогий автомобіль – будь-ласка. Хочете екзотичну подорож? Без проблем! Правда, найчастіше забувається, що споживчі кредити є найдорожчим фінансовим інструментом, причому чим меншою є сума позики, тим більшою є переплата, яка може доходити до 70 і більше відсотків ціни товару чи послуги.

Однак ''життя у борг'' настільки затягує, що, навіть знаючи про суму переплати, багато людей не можуть відмовитися від задоволення отримати бажане миттєво. Ця дитяча звичка хотіти ''тут і зараз'' грає з нами злий жарт. А тут ще безкінечна реклама, яка допомагає створювати ''суспільство споживачів''. Вивіски, рекламні ролики і плакати закликають нас купувати бездумно, нестримно, постійно. Нас вчать, на що і як витрачати гроші, але мало хто вчить заробляти і зберігати.

Якщо у Вас постійно виникає заборгованість по кредиту через те, що Вам не вистачає терпіння дочекатися чергової зарплати, знайте: поки Ви по вуха в боргах, інші багатіють за Ваш рахунок.

Яскравим прикладом поєднання цих двох пунктів  є слова телевізійної реклами однієї з мереж супермаркетів:

''Якщо грошей не маєте, а щастя бажаєте, завітайте до нас!''

3. Ваше відчуття вини.

Багато людей намагаються загладити своє почуття вини, купуючи щось, навіть якщо вони знають, що це не вирішить проблими повністю. Діти (а іноді люди старші) можуть легко маніпулювати відчуттям вини, щоб добитися того, чого вони бажають (усі мої однокласники уже їздять на мотоциклах, у одного мене ще немає!). Якщо Ви дозволите своєму почуттю вини диктувати Вам те, що Ви повинні купувати, то незабаром можете опинитися в незавидному фінансовому стані.

Експерти вважають, що деякі рекламні ролики намагаються індукувати почуття провини в людини, яка не здатна (але повинна!) купувати певні товари для «поліпшення здоров’я, ощасливлення себе і родини».[1]

4. Ви думаєте, що зможете купити цим любов.

Деякі люди вірять, що можуть купити любов разом з тими речами, які купують. Багато рекламних оголошень заставляють Вас вірити в це. Це часто призводить до того, що люди витрачають більше, ніж необхідно, у спробі показати свою любов.
До покупців любові відносяться і ті, хто напоказ займається благодійністю. Це і ті, хто, відчуваючи відсутність любові та поваги до себе, догоджають іншим своєю щедрістю, балують їх, наче зменшуючи тим самим відчуття власної знехтуваності та нікчемності.

5. Ви намагаєтеся жити не гірше інших людей.

Людина хоче бути як всі, бути не гірше за інших. Вона не хоче протирічити оточенню і, як правило, приймає суб’єктивну точку зору, яка залежить від оточення. Вона бере готові відображення і «закачує» у свою свідомість. Подивіться, за яким принципом люди вибирають напої, модний одяг чи музику.

Якщо Ви намагаєтеся жити не гірше інших, це значить, що Вам подобається витрачати купу грошей на речі, які насправді Вам не потрібні. Найгірше у всьому цьому те, що інші люди діють так само, намагаючись не відставати від Вас.

Якщо Ви вирішили доказати всім сусідам, що вже хто-хто, а Ви точно можете собі дозволити чергову дорогу іграшку – це вірна ознака того, що Ви впусту витрачаєте свої гроші на речі, єдине призначення яких – пустити пилюку в очі.

Шлях витрат, продиктованих заздрістю, бажанням ''бути не гірше інших'', ''відповідати своїй соціальній ніші'' і тому подібним, який веде до хвороб, збідніння, краху надій, настільки поширений, що західні медики для цього стану винайшли особливий термін – фрустрація.

6. Ви не можете сказати ''ні''.

Деякі люди просто не можуть сказати ''ні'', навіть якщо це єдино правильний вихід. Це можуть бути діти, які хочуть одягатися модно; чоловік/дружина, який(яка) хоче дорогу цяцьку; знайомі, які хочуть у Вас позичити гроші, а Ви просто не можете відповісти ''ні'' їх проханню.

Проблема в тому, що в більшості випадків ''ні'' – правильна відповідь.

7. Вам соромно.

Іноді люди витрачають гроші через почуття сорому. Якщо Ваш друг постійно запрошує Вас разом пообідати, Ви вимушені будете погодитися, навіть якщо у Вас немає на це грошей. Почуття сорому не дозволяє Вам сказати правду, що приводить що чергових витрат.

8. Ви лінуєтеся.

Іноді люди витрачають більше, ніж потрібно, просто тому, що ледачі. Замість того, щоб зайнятися ретельними пошуками і купити дійсно необхідну річ, вони просто купують те, що вважають необхідним на даний момент, всього лише тому, що лінуються добре пошукати необхідне.

9. Ви думаєте, що це питання часу.

Деякі люди переконують себе, що поточна фінансова  ситуація всього лише тимчасова. Вони вірять у те, що у найближчому майбутньому у них буде більше грошей, і що вони зможуть використовувати їх для покриття боргів, в які вони влізли. Однак справа в тому, що немає гарантії в тому, що їх плани на майбутнє збудуться, але навіть якщо і так, то вони можуть тільки збільшити свої витрати, притримуючись при цьому тієї ж позиції.

10. Ви не вважаєте свою кредитну картку реальними грошима.

Деяким людям важко розглядати кредитку як справжні гроші, тому що вони не бачать реальних грошей на руках. Через це їх легше потратити.

11. Ви намагаєтеся притримуватися старого способу життя.

Іноді фінансова картина змінюється, і Ви вимушені жити на меншу кількість грошей, ніж звикли до цього. Прикладом може бути банкрутство. Якщо Ви будете притримуватися старого стилю життя, маючи при цьому менший дохід, то незабаром можете мати фінансові проблеми.

12. Вам не вистачає фінансової грамотності.

У багатьох випадках головною проблемою є те, що людям не вистачає знань по управлінню особистими фінансами, щоб зрозуміти, що те, як вони витрачають гроші на товари і послуги, може призвести до серйозних фінансових труднощів. Вони можуть не розуміти того, що, купуючи речі по кредитці і при цьому не погашаючи її повністю кожний
місяць, вони заплатять за той самий товар набагато більше, ніж якщо б вони розплатилися за нього готівкою.

13. Ви відчуваєте себе впливовою людиною.

Для деяких людей процес витрачання грошей дає їм відчуття влади. Це відчуття штовхає їх на придбання речей, навіть якщо у них немає на це грошей.

14. Ви відчуваєте себе більш гідно.

Відчуття власної гідності деяких людей напряму залежить від тих речей, які вони купують. Вони думають, що якщо їх оточують хороші речі, значить, і вони кращі. А коли вони починають співставляти себе з тим, що мають, то іноді витрачають і ті гроші, яких у них немає.

15. Якщо в глибині душі Ви сумніваєтесь, чи насправді заробили те, що отримали, - зхалтурили, зхитрували, випросили, урвали, тоді звичайно і починаються усілякі неприємності. Гроші втрачаються, ''ідуть по вітру'', неймовірним чином кудись розсіюються. Ваша підсвідомість ніби вимагає пошвидше позбутися «доказів».

16. Прагнення задовольнити потреби, штучно створені засобами масової комунікації.

Розуміючи причини, з яких Ви витрачаєте гроші, Ви можете починати робити кроки по їх усуненню.

                      Бідність – хвороба, яка не лікується грошима

У 2002 році Майкл Керрол (Великобританія) виграв у лотерею 9,7 млн. фунтів ст. За 8 років успішно промотав усі гроші на проституток, ювелірні вироби та наркотики. У підсумку «бидлокороль» був вимушений знову влаштуватися на роботу сміттярем. Майкл анітрохи не жалкує про втрачений статок: «Вечірка закінчилась, і я знову повертаюся в реальність. Мені простіше жити на зарплату сміттяра (42 ф.ст. в тиждень), ніж на мільйон».[2]

[1] Фйоріно Маріо ді. Тоталітарні інституції і «промивання мізків» / Пер. з італ. В. Семенів. – Львів: Свічадо, 2000. – с.26.

[2] http://smena-online.ru/news/durakam-vezet.

Зменшення витрат

Визнати, що Вам не вистачає мужності зменшити свої витрати

заради заощадження хоча б невеликих сум, - рівнозначно тому, що Ви сказали

«я абсолютно безхарактерний та не хочу досягти успіху в житті».

Н. Хілл

Згідно статистики, кожен четвертий мільйонер у США купує взуття дешевше 100 дол. Що стосується костюмів, кожен десятий власник крупного капіталу прагне вкластися у 200 дол. Половина з них принципово не носять годинники дорожче 250 дол., і лише кожен третій мільйонер їздить на автомобілі молодше 3 років.

Багато людей говорять, що не можуть собі дозволити заощаджувати 10%. В той же час, за оцінками експертів, складання бюджету сім'ї дозволяє заощаджувати до 20% коштів.

Способи скорочення витрат:

1. Використовуйте карточки на знижки при покупках.

2. Виберіть більш економний пакет послуг мобільного зв'язку.

3. Перед телефонним дзвінком, особливо міжміським, а тим більше за кордон, запишіть, по яким пунктам Ви збираєтеся спілкуватися.

4. Купуйте взуття і одяг в кінці сезону, коли скидки на них найбільші.

5. Купуйте оптом: не кілограм цукру, а мішок; пральний порошок упаковками по 3, 9 кг.

6. Замість походу в кінотеатр візьміть касету/диск напрокат.

7. Завжди платіть за себе, і ніколи за всю компанію.

8. Платіть за товар, а не за бренд.

9. Завжди просіть знижку при придбанні товару, використовуйте зв'язки.

В основі нелюбові торгуватися лежать необгрунтовані страхи (відмови, критики з боку оточуючих і т.п.), низька самооцінка і невміння. Все це прикрито маскою гордості і позиції ''Я можу собі це дозволити''. Однак часто торг протягом хвилини заощаджує Вам суму, яку Ви заробляєте за годину чи навіть більше.

10. Забудьте про споживчі кредити.

Купуйте в кредит тільки нерухомість (при придбанні житла замість сплати оренди ''в нікуди'' через певний час житло буде Вашим).

Ні в якому разі не давайте себе втягнути в авантюру типу весілля/відпустка/святкування дня народження в кредит.

11. По можливості частіше їжте вдома.

12. Ведіть облік затрат, щоб знати їх структуру і виявляти найбільш вагомі статті. Думайте, що можна зробити для їх скорочення.

13. Користуйтеся податковим кредитом (детально у додатку 1).

14. Забудьте про азартні ігри, лотереї, ігрові автомати і т.п.

15. Перераховуйте вартість продуктів харчування в переводі на кілограм.

Це відіб'є у Вас бажання купувати надмірно дорогі товари типу чіпсів (до 100 грн. за кг), сухариків і т.п.

16. Приймаючи рішення сходити на концерт чи у нічний клуб, порахуйте, чи заробляєте Ви за 2-3 години роботи стільки грошей, скільки потратите за той же час?

17. Святкування дня народження, ювілею, весілля не обов'язково означає наявність величезної кількості гостей.

18. Оформляючи кредит на придбання нерухомості чи розвиток бізнесу, прорахуйте вплив на вартість кредиту комісійних виплат і прихованих платежів.

Не завжди кредит з нижчою задекларованою відсотковою ставкою буде дешевше.[1]

19. Позбувайтеся шкідливих звичок.

На рік на сигарети 1 людина витрачає як мінімум 3500 грн.

10% витрат сім”ї, у якій 1 людина курить, приходиться на сигарети та лікування захворювань, викликаних курінням.

Вартість Вашої звички курити за 30 років – більше 20 млн. гривень.

20. Поступово відходьте від спілкування з людьми, які є Вашими друзями тільки по затратам часу і грошей.

21. Забудьте про кредитні карточки. Якнайшвидше виплатіть борги по ним і анулюйте.

Хоча принаймні одна кредитна картка може Вас суттєво виручити і зекономити гроші у випадку форс-мажорних обставин. Само собою, ця порада неприйнятна для фінансово недисциплінованих. 

22.  В міру можливості розплачуйтесь готівкою.

23. Завжди перевіряйте чеки і рахунки на предмет наявності можливих помилок. Збирайте чеки для відслідковування розмірів і статей затрат.

24. Встановіть собі ліміт затрат на день і притримуйтесь його.

25. Приходячи додому, Ви повинні знати, на що пішла кожна копійка Ваших грошей за день.

26. В супермаркеті здійснюйте покупки по складеному списку.

Адже проти Вас продавці використовують цілу науку – мерчендайзинг. Повне трактування поняття мерчендайзинга з урахуванням усіх нюансів охоплює фізичне розташування і оформлення товару в точці продажу, всестороннє стимулююче споживача до

його імпульсивного придбання, а також правильне представлення і детальне знання товару продавцями.[2]

Психологи давно встановили, що найчастіше покупки здійснюються імпульсивно – прийшов, побачив, купив. Дослідження показали, що твердо запланованих покупок всього 30%, а 70% - спонтанні, імпульсивні. Причому саме на них в результаті приходяться найбільші фінансові втрати із розряду ''гроші на вітер''.

27. Утепліть квартиру. Це зменшить витрати на обігрів оселі.

Шведи підрахували, що на обігрів оселі взимку від 17 до 22 С необхідно стільки ж енергії, як від 0 до 17 оС.

28. Ходіть у магазин ситим. В такому разі ви купите менше.

29. В день отримання зарплати краще зразу іти додому, не заходячи навіть у продуктовий магазин. Справа в тому, що в цей день людина відчуває себе багатою і грошей не рахує, що ні до чого хорошого не призводить.

30. Крупні покупки плануйте завчасно.

31. Придбавайте енергозберігаючу побутову техніку.

32. Купуйте тільки те, що Вам дійсно необхідно.

Засновник Американського інституту по вивченню мотивації поведінки стверджував, що головна цінність  товару для покупця полягає не в його функціональному призначенні, а у задоволенні глибоко схованих у підсвідомості бажань, про які сам покупець може навіть і не підозрювати. У більшості випадків ці темні інстинкти і таємні бажання витіснені у підсвідомість саме тому, що вони неприємлимі для свідомості.

Технології управління нашими потребами досягли такої досконалості, що ми практично не здатні відрізнити наші істинні потреби від нав'язаних нам продавцями товарів, послуг та ідей мотивів поведінки і пріоритетів.

33. По мірі можливості встановіть лічильники на воду, газ і навіть тепло (автономне опалення).

Норми споживання води, газу, тепла встановлюються так, щоб покрити всі витрати постачальника. На споживачів перекладають витрати на те, що вони фактично не використовували. Практика показує, що дуже часто споживання води на одну людину значно менше нормативу, а значить нема сенсу платит из зайві кубометри гарячої і холодної води та їх відведення.

Особливо актуальна рекомендація стосовно лічильників тепла, що рахують кількість калорій тепла, доставленого до Вашого будинку. Якщо опалення не включили, то і платити за нього не потрібно. Не потрібно складати акти і псувати нерви з ЖЕКами

Чим швидше Ви почнете скорочувати витрати, тим більше додаткових грошей зможете заощадити, і тим швидше досягнете фінансової незалежності.

Фінансові помилки

«…в коханні, фінансах та всьому іншому

люди знову і знову повторюють старі помилки.»[3]

Один лише 2008 рік в Україні виявився «врожайним» на фінансові афери («King's Capital», “Леоне банк Україна”, курси Р.Флетчера «Як стати мільйонером»), які «полегшили» гаманці українців на мільярди гривень, тому доцільно розгляд фінансових помилок почати саме з участі в «інвестиціях».

1. Схильність довіряти аферистам.

Шахраї – хороші психологи, вони вміло використовують людську необізнаність та здатні будь-який поворот Вашого життя тут же використати у своїх цілях. Засноване на достатньо тонкому знанні людської психології шахрайство є однією із найдревніших злочинних професій.

Як тільки інформація про наявність у Вас грошей стає відома хоча б кому-небудь, шахраї невідомо звідки виникають поруч із Вами. Їх улюбленим і не завжди единим заняттям є присвоєння чужих грошей.

Розпізнати їх не дуже просто, але можливо. Їх загальна ознака – просять грошей. Дуже часто просять у борг, причому такими людьми можуть виявитися – і найчастіше виявляються – близькі родичі і друзі. Вони будуть «давити» на добре їм знайомі Ваші слабі місця. Якщо Ви співчутливі, до Вас прийдуть з історією про хвору дитину, якій потрібна операція, і тільки Ви можете врятувати її від смерті. Якщо Ви совісливі, Вам нагадають, як давали списувати контрольні у школі і як взагалі завжди Вас любили. Якщо Ви честолюбиві, попросять надати спонсорську допомогу молодому художнику (музиканту тощо) і пообіцяють оголосити про Ваше меценатство всьому світу. Якщо Ви азартні і хочете заробити, запропонують бездоганний план швидкого збагачення. При цьому на Вас будуть дивитися захопленими очима, розхвалювати як видатного бізнесмена, топ-менеджера екстра-класу. Якщо Ви стурбовані здоров'ям, з'являються любителі медицини і лікарі, порадять Вам підлікуватися, використовуючи фразу ''Інвестуйте гроші в себе!''.
Куди б Ви не направилися (зрозуміло, з грошима), Вас чекають дуже привітливі і симпатичні люди, які бажають заволодіти Вашими грошима під приводом різноманітних заманливих пропозицій.

Ось перелік найчастіших тверджень та особливостей поведінки шахраїв для переконання жертви:

- надзвичайна прибутковість угоди (інвестицій);

- необхідність термінового вирішення питання;

- прямі заяви або туманні натяки на хороші стосунки з конкретними високопосадовцями, політичними та економічними діячами, на можливість доступу до інформації та особливо вигідних проектів;

- доступ до важливої конфіценційної фінансово-економічної інформації: імовірний стрибок валютного курсу, зміни законодавчої бази, попиту і пропозиції, цінових котировок;

- незвичність запропонованого методу роботи (унікальна авторська розробка, новий, нікому досі не відомий, метод збагачення);

- заяви про залучення у проект впливових ділових партнерів. Вам можуть навіть показати листи, протоколи про наміри від, скажімо, Моргана чи Гейтса;

- посилання на видатну особистість шахрая або його персоналу (геніальний юрист, фантастичний економіст);

- згадування про недобросовісність та попередніх партнерів, нарікання на загальну нерозвиненість та відсталість вітчизняних бізнесменів, їх неготовність сприйняти геніальність та перспективність запропонованого проекту;

- посилання на тимчасові фінансові труднощі, для подолання яких Ви і знадобились. При цьому стверджується, що в принципі грошей і своїх достатньо, але просто вони зараз «в обороті».

Якщо хоча б одна згадана ознака проявилася в процесі переговорів, попробуйте відповісти, що пропозиція звучить заманливо, необхідно подумати, порадитися з партнерами, перевірити отриману інформацію, передати отримані документи своїм спеціалістам. Якщо Вам співбесідник образиться – це не ознака, а прямий доказ (неблаговидності) його намірів.

Не забувайте, що поруч із Вами багато талановитих професіоналів по виманюванню Ваших грошей.

Всередині нас живуть прагнення до багатства, більша або менша віра і готовність до швидкого збагачення якимось чудесним способом. Ці нахили необхідно контролювати.
2. Відсутність фінансової цілі.

Важко досягти фінансового процвітання, якщо Ви не змогли знайти трохи часу і вирішити, чого ж Ви хочете від цього життя. Якщо Ви не поставили перед собою ціль, Вам буде нічого досягати. Просто сказати: ''Я хочу стати мільйонером'' буде явно недостатньо. Вам слід потратити час на визначення цілей, які Ви хочете досягнути за допомогою нагромаджень і здійснення інвестицій. Чим швидше Ви визначитеся із задачами, тим раніше у Вас з'явиться чіткий план, як їх виконати.

3. Незнання розмірів власного капіталу, його структури і доходності/збитковості.

4. Небажання покидати ''зону комфорту''.

5. Відсутність фінансового добробуту серед основних пріоритетів.

6. Небажання вибратися з болота фінансової неграмотності.

Людина багато працює, щоб заощадити 50 тис. доларів, а потім несе їх «на депозит» під нереальні відсотки у структуру, яка взагалі не має права працювати з валютою чи взагалі працює без ліцензії. Така ситуація можлива тільки тому, що «немає часу» на підвищення рівня фінансової грамотності.

7. Бажання відгородитися від фінансових справ.

8. Спільне проживання без обговорення фінансових питань.

9. Неуважність по відношенню до свого майна

10. Недбале ставлення до свого здоров'я.

Вчасно проведений профілактичний огляд автомобіля (зубів) запобігатиме затратам на ремонт (лікування) у майбутньому).

11. Влізання в борги.

12. Здійснення покупок для підняття настрою.
13. Витрачання грошей під впливом емоцій.

14. Невміння розрізняти бажання і потреби.

15. Нездатність встояти перед суспільним тиском (наприклад, бажання виглядати ''не гірше за інших'').

16. Витрачання грошей з метою їх ''економії'' під впливом акцій, скидок.

17. Небажання складати бюджет.

Можливо, це не найцікавіша і не найвеселіша річ у світі. Однак ще ніхто не став багатим без фінансового контролю.

Плануйте свої видатки таким чином, щоб Ви могли мати гроші на оплату товарів першої необхідності. на оплату Ваших задоволень та на задоволення Ваших достойних бажань. І щоб затрати при цьому складали не більше 90% Вашого доходу.

18. Незнання балансу на своїх рахунках.

19. Вкладання грошей під чужим іменем.

20. Неефективне управління набутим багатством.

21. Сумніви у володіння достатньою для інвестицій сумою грошей.

22. Емоційна окраска інвестицій, схильність до певних об'єктів інвестування.

Так, більше 5 млн. американців зберігають щонайменше 60% своїх пенсійних нагромаджень у цінних паперах компанії, в якій вони працюють.[4] В той же час фінансові радники рекомендують не інвестувати більше 5% нагромаджень в акції однієї компанії.

23. Покладання на систему пенсійного забезпечення.

24. Недостатнє використання складного відсотка з метою нагромадження заощаджень (див. Ціна відстрочки).

25. Небажання звертатися за професійною фінансовою допомогою.

26. Чіпляння за роботу у низькодоходних галузях.

27. Нецільове витрачання часу.

28. Зниження розміру гонорару або ціни.

29. Надання безкоштовних послуг.

30. Відмова від відпустки.

31. Ігнорування можливостей отримати нові знання.

32. Невміння вести переговори.

33. Позичання грошей родичам, друзям, знайомим.

34. Надмірна матеріальна допомога дорослим дітям.

35. Нездатність встояти під натиском продавця.

36. Бездумна благодійність.

37. Схильність до групового мислення.

Коли на ринку панує жадібність або страх, люди починають мислити однаково. Тому дуже часто більшість купує на вершині ринку, а продає на дні.

38. Управління сімейними грошима одним членом сім'ї.
39. Ви вкладаєте гроші в інструменти, не розуміючи, як вони працюють.

Хтось Вам розказав, що дядя Вася заробив купу грошей на цьому. Тому Ви теж вирішили приєднатися до цієї годівниці.

Якщо вже дядя Вася дійсно зміг на цьому заробити, то лише тому, що він розумів, як будуть працювати його інвестиції. Вкладаючи гроші у що-небудь, не маючи при цьому жодної уяви про те, як Ваші гроші будуть працювати, і заспокоювати себе думкою, що Ваші знайомі так уже робили, не станеш багатим.

40. Ви дозволяєте собі купувати речі, які говорять про Ваш статус.

Якою би бідною не була людина, вона завжди прагне придбати товар, який підвищує її соціальний статус.

Не важливо, що це: величезна колекція книг, щоб показати, наскільки Ви розумні, або витвори мистецтва зі всього світу, щоб розказувати про Ваші подорожі – Ви переконуєте самі себе, що ці речі набагато важливіше, ніж сам факт Ваших видатних розумових здібностей або Ваших багаточисельних подорожей. Може, Ваші пріоритети дещо здвинулись в сторону пріоритету мати у власності всі ці речі?

41. Схильність до ''халяви''.

Обіцянка дати щось ''безплатно'' володіє більш сильною дією, ніж обіцянка скидки.

Кожен раз, коли Ви бачите слово ''безплатно'', розглядайте це як попереджувальний знак, сигналізуючий про те, що варто пригальмувати і обдумати свій вибір більш ретельно.

42. Ловля «на якір».

Агенти по продажу нерухомості часто використовують такий прийом: потенційному покупцю спочатку показують дуже дорогі будинки, а потім пропонують інший – дешевше. Для недосвідченого покупця будинок з нижчою ціною здається порівняно вигіднішою угодою, навіть якщо ця ціна виходить далеко за його фінансові можливості.

Це відбувається завдяки тому, що у нас в головах проходить ''заякорювання'': наш мозок фіксує першу ціну, побачену в новій для нас категорії товару, формуючи таким чином своєрідний ''якір''. Саме з цією ціною згодом порівнюються всі інші ціни.
Намагайтеся не купувати нові для Вас речі поспіхом лише через те, що покупка Вам здається вигідною. Варто почекати і обдумати Вашу покупку. Дайте Вашому мозку час на те, щоб прийняти рішення, чи є ''менш дорога'' річ саме тим, що Ви можете собі дозволити.

43. Гроші ''дорогі як пам'ять''.

Припустимо, що Вам від улюбленої бабусі дісталися у спадщину 100.000 грн. Тепер це Ваші гроші і Ви бажаєте, щоб вони приносили доход, а не лежали під матрасом, але при цьому матрас Вам здається більш надійним місцем для зберігання бабусиних заощаджень. ніж банк чи тим більше акції.

Покладіть ці гроші на банківський рахунок, разом з іншими Вашими заощадженнями і почекайте, поки Ваша свідомість не буде їх сприймати як ''просто гроші'', невідділимі від інших Ваших коштів.

44. Даремно потрачені гроші.

Маючи щось у власності, чи то будинок, автомобіль чи акції, ми часто ірраціонально тримаємося за них і вкладаємо додаткові суми грошей, навіть якщо все говорить про те, що з ними пора розлучитися.

Наприклад, Ви продовжуєте витрачати гроші на ремонт своєї старої машини лише тому, що не хочете, щоб гроші, витрачені на її ремонт у минулому місяці, а також три місяці назад і півроку назад, виявилися витраченими впусту.

Скажіть собі, що трата грошей на цю рухлядь більше не входить у Ваші плани. Пора Вам з нею розстатися. Подумайте, чи Ви стали б витрачати 10 тис. грн. на ремонт розбитого автомобіля, який Вам від доброти душевної подарив Ваш родич? Якщо ні, то негайно покиньте магазин запчастин. Не намагайтесь спасати тонучий корабель, затикаючи пробоїни мішками з грошима.

45. Нерозуміння різниці між активами і пасивами.[5]

Активи ростуть в ціні і/або приносять доход, пасиви падають в ціні і вимагають затрат. Придбаючи нерухомість, з бухгалтерської точки зору Ви стаєте власником активу. Однак якщо вона не приносить Вам доходу, в той же час вимагаючи затрат на своє утримання, вона є для Вас пасивом.
У випадку придбання автомобіля, якщо Ви не використовуєте його в бізнесі, Ви також стаєте власником пасиву. З кожним роком вартість автомобіля зменшується в результаті фізичного і морального зносу, крім того, Ви витрачаєте гроші на пальне, масло, ремонт, паркування, страхування... У випадку ж придбання автомобіля в кредит до перерахованих затрат додаються і платежі по кредиту. Так, експлуатація автомобіля при кредиті у сумі 48.000 грн. при 13,5% річних обійдеться мінімум у 1.683 грн. в місяць в перший рік (без затрат на ремонт), тобто 20.196 грн. в рік, з урахуванням 10% зносу – 24.996 грн. Ви не пробували рахувати, може, дешевше їздити на таксі?

46. Неврахування прихованих витрат.

47. Неврахування інфляції при формуванні структури активів.

48. Ухвалення споживчого рішення без розподілу інформації на істотну та несуттєву.

49. Зайва концентрація на грошах у короткостроковому масштабі, що заважає постійному поступовому збільшенню активів у довгострокових періодах.

50. Неврахування сукупності витрат при придбанні взаємодоповнюючих товарів (фільтри і картриджи, принтери і картриджи+папір).

Підводячи риску, необхідно зазначити, що, звичайно, все корисне в міру. Так, психологічні дослідження показують, що люди довше зберігають своє здоров’я, залишаються психічно урівноваженими і фізично міцними, якщо не відмовляють собі у задоволенні витрачати гроші. У людей же, які відмовляють собі в усьому, більш низькі показники в особистих, фінансових досягненнях, песимістичність.

[1] Так, обрахунок вартості одного банківського споживчого кредиту показав, що замість задекларованого 1% на залишок боргу в місяць з урахуванням комісій реально Ви сплачуєте 4,79%.

[2] Иванченко Б.В. Мерчендайзинг: Искусство продавать: Практическое пособие. – Симферополь: ''Реноме'', 2003. – С. 9.

[3] Боннер У., Уиггин Э. Судный день американских финансов: мягкая депрессия ХХІ в. / Уильям Боннер; Эддисон Уиггин; пер. с англ. Б.С. Пинскера; под ред. Ю.В.Кузнецова. – Челябинск: Социум, 2008. – с.52.

[5] З точки зору Р.Кійосакі.

Loading...
Зображення користувача Анжелика.

Нужно больше зарабатывать а не меньше тратить.Я так поняла советы дает теоретик.А в это время практики занимаются зарабатыванием денег и эти все брошюры по оптимизации расходов тоже выманивание денег у людей-это мнение многих авторитетных людей

Зображення користувача Артем.

Анжеліко, нажаль, в вашому коментарі звучить типова помилка більшості - "треба просто заробляти більше, і все буде добре". Проте кінцевий результат - не те, скільки ви заробляєте, а скільки у вас залишається. А тут економія відіграє першочергову роль.

Додати новий коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде показаний.
CAPTCHA
Питання для відсіювання автоматичного коментування.
Введіть відповідь на питання
Loading...