В Ужгороді з новою силою розгорілася проблема міських перевезень. Цього разу – аж надто серйозно.
У середу, 9 березня, на засіданні міськвиконкому, без усяких обговорень чи оприлюднень, мер Андріїв з голосу вніс проект рішення про підвищення вартості проїзду до 4 гривень. Виконком чемно проголосував «за». Основний аргумент – «інакше перевізники просто не вийдуть на роботу». У четвер, 10 березня, на засіданні сесії Ужгородської міської ради депутати так же слухняно одним махом віддали перевізникам 13,5 мільйонів гривень – на компенсацію проїзду пільговиків. У минулому році ця сума не перевищувала 2,8 млн грн. Але тоді Богдан Андріїв мером ще не був.
13,5 мільйонів – у кишені перевізників
Обговорення проекту рішення про виділення ужгородським перевізникам серйозної суми у сесійній залі було досить емоційним. Громадські активісти, які вже були добряче розігріті покірним голосуванням депутатів за скандальний Генеральний план міста, звинувачували мера у безпосередній зацікавленості у виділенні більше 13 мільйонів гривень для перевізників, нагадували йому про передвиборчі обіцянки, озвучені ним же вимоги до міського транспорту і наглий обман ужгороців.
Богдан Євстафійович нервував, але з усіх сил старався знаходити «вагомі» аргументи. На репліку про 2,8 млн грн, виділених на компенсацію перевезень пільговиків відповів, що «це було лише 20% від потреби, яка підтвреджена моніторингом». І додав: «Зараз мусимо виділити кошти, інакше завтра маршрутки зупиняться».
Андріїв інспектує ужгородські маршрутки
Розказати про всеможливі «покращення» у роботі міського транспорту мер запросив представника транспортного відділу: «Із 184 автобусів залишилося 152, 32 – зняли з маршрутів за резалуьтатами перевірки. Із тих 152, які працюють на маршрутах, пасажиромісткість збільшено на 1000 місць. Розроблені розклади руху і робота на багатьох маршрутах до 22-23.00». Згадали і про GPS у маршрутках, і про електронні білети, і про комунальний транспорт. На те все міський голова відповів: «Знайдіть, хто захоче так працювати», натякаючи на витрати перевізників на придбання відповідного обладання.
4 гривні для дорослих, безкоштовно – для дітей
На прохання активістів мер прокоментував рішення виконкому про підвищення вартості проїзду у міських маршрутках до 4 гривень.
Андріїв сказав, що проект рішення внесли з голосу, бо до мерії «звернулася Асоціація перевізників з проханням покласти додатково перегляд питання на засідання виконкому стосовно вартості проїзду у маршуртках».
«Жодної копійки на компенсацію за пільгові перевезення підприємствам-перевізникам цього рокуне надійшло», – додав мер і «посилив» своє висловлювання «аргументом» про те, що «у Мукачеві уже давно 4 гривні».
Великим плюсом у цій ситуації міська влада вважає пункт у рішенні про безкоштовне перевезення школярів. Однак, як саме це буде відбуватися у мерії ще самі не знають.
Кому гроші?
Як відомо, родині мера Андріїва належить підприємство-перевізник, який обслуговує значну частину маршрутів в Ужгороді.
Маршрути №1, №2, №10, №11, №14, №15, №21, №22, №156 обслуговує ПАТ «Ужгородське АТП-12107». Як зазначає Ярослав Гулан (Бюро журналістських розслідувань «Варто знати!») у публікації для «Наших грошей», у період 2010-2015 років у «АТП-12107» було лише 4 маршрути (№1, №10, №14 та №21).
Богдан Андріїв разом з активістом Миколою Пастуховим перевіряє ужгородські маршрутки
Власником цього колись державного ПАТ, що займається автобусами ще з радянських часів, є родина мера Андріїва. За даними Єдиного держреєстру фізичних та юридичних осіб-підприємців, засновниками «АТП-12107» є Влада Андріїв (дружина мера); Андрій Андріїв (брат мера, депутат Закарпатської облради); Наталія Андріїв.
Маршрути №3, №4, №5, №6, №12, №12-а, №20, №58 обслуговує ТОВ «Транс-Уж». За даними «Наших грошей», у період 2010-2015 років ця фірма обслуговувала лише 2 маршрути (№5 та №58).
Засновники підприємства – Ярослав Дубанич та Олексій Куля. Останній очолює громадську організацію «Асоціація пасажирських перевізників міста Ужгорода», яка зареєстрована там же, де й сам «Транс-Уж». Цікаво, що ім’я Олексія Кулі можна знайти у Реєстрі осіб, що вчинили корупційне правопорушення: пан Куля давав хабарі і отримав за це умовний термін ув’язнення.
Маршрути №7, №7-Д, №8, №9, №17 обслуговує ТОВ «Паннонія Авто-Центр». У 2010-2015 рр. ця фірма обслуговувала лише три маршрути (№7, №7-Д, №8).
Як йдеться у дослідженні Ярослава Гулана для «Наших грошей», це автотранспортне підприємство зареєстроване у Берегові і там сплачує податок на прибуток. Водночас ТОВ «Паннонія Авто-Центр» має відокремлений підрозділ в Ужгороді. Тож казна обласного центру отримає податок із зарплат, які фірма нараховуватиме своїм водіям на міських маршрутах.
Фірма має трьох засновників – це В’ячеслав Сабовчик, Віктор Сабовчик та громадянин Угорщини, мешканець міста Ньїредьгаза Олександр Фюрейс. Так звуть і колишнього співзасновником ТОВ «Енерго-Інвестгруп» зі Львова. Це підприємство у листопаді 2015 року за 365 тис грн. придбало спецдозвіл на розробку нафтогазового родовища
Четвертим переможцем конкурсу на міські перевезення в Ужгороді став фізична особа-підприємець Михайло Симкович, якому дістався один маршрут – №158. Протягом 2010-2015 років він обслуговував також лише один рейс – №6. На маршрутах №20 та №156 переможці – «Транс-Уж» та «АТП-12107».
Зараз одним із найбільш скандальних рішень Ужгородської міської ради стало виділення 13,5 мільйонів гривень на компенсацію перевезень пільговиків. Цікаво, що у минулому році ця сума склала 2,8 мільйонів гривень. Як пишуть «Наші гроші», у минулому році розподіл державних грошей в Ужгороді відбувався не серед усіх 18 перевізників: пощастило лише вісьмом. Найбільше – 819 тис грн. дісталося «АТП-12107» родини ужгородського мера. Інші два переможці нового конкурсу – «Паннонія Авто-Центр» і «Транс-Уж» – також отримали по 647 та 348 тис грн. Можна тільки здогадуватися, яким чином ці мільйони будуть розподіляти зараз...
Підготувала Аня Семенюк
13500000/12 місяців/30 днів у
13500000/12 місяців/30 днів у місяці (максимально)/ 3 грн. за проїзд на 1 людину = 12500 чоловік в день пільговіків. Ми в це віримо? А те, що пенсіонери ки дають поь 1-2 грн. водієві, бо інакше не повезе, де обліковується? У жебі водія?