В Ужгородському прес-клубі відбулося засідання, головною темою якого стало представлення Інтегрованої системи велосипедних туристичних шляхів на Закарпатті, який проходитиме вздовж українсько-угорського кордону.
Детальніше про систему велосипедних туристичних шляхів розповівЙосип Торпоі, директор Центру українсько-угорського регіонального розвитку. «Проект розпочався у червні (розрахований на рік) і здійснюється в рамках Програми прикордонного співробітництва ЄІСП Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна 2007-2013. Партнери- Закарпатська ОДА, Дирекція музеїв області Саболч-Сатмар-Берег (Угорщина), с.Бурегшурань (Угорщина) та Служба автомобільних доріг у Закарпатській області, - розповів Йосип Торпоі. – Передбачається будівництво транскордонних велосипедних доріжок, створення станції паркування велосипедів у Берегшурані, підготовка бази даних про цікаві для туристів місця вздовж велосипедних доріжок, а також навчання для гідів велосипедного туризму, яке розпочнеться у жовні».
За словами Йосипа Торпоі, велосипедні доріжки прокладатимуться у Берегівському та Виноградівському районах: від кордону до Берегова та від Вилока до Петрова.
Крім того видається туристична карта для велосипедистів. Вже закуплено 10 велосипедів, які туристи можуть взяти напрокат в Ужгородському та Берегівському турінфоцентрах.
30 вересня відбудеться акція «Вогонь на колесах» у рамках «BEREG FEST 2012», де велосипедисти подолають 40 км по Берегівському району. Ще один цікавий велотур планується 6-7 жовтня - паломництво на велосипедах до Маріяповч (відоме місце паломництва, Угорщина). Близько 20-25 священиків різних конфесій їхатимуть на велосипедах 65 км . Подорож розрахована на кілька днів.
Василь Маркович, директор Служби автомобільних доріг у Закарпатській області зауважив, що вело туризм – це новий напрямок діяльності органів державної влади. «Ми тільки розпочинаємо працювати у цьому напрямку. Для дорожників основне - це людське здоров’я і організація дорожного руху на дорогах. Сьогодні у нас чимало ДТП пов’язаних з велосипедистами. У комплексі велосистему не розглядали, а будували там, де було передбачено проектом. Є володоріжки від Кінчеша до Лаз , від Ракошина до Мукачева і у Виноградівському районі. Тепер будемо створювати мережу. У рамках проекту заплановано побудувати 7 км велодоріжок, зокрема у міжнародних пунктах пропуску «Лужанка» і «Вилок», де є піші переходи. Заплановано будівництво об’їзду Берегова і у бік Міжгір’я. Потім побудуємо велодоріжки у бік Дяково. У стадії проектування дорога: Мукачево –Ужгород, Лази-Середнє, Середнє-Мукачево. У планах – об’єднати Ужгород, Мукачево, Берегова та Вилок вздовж українсько-угорського кордону. Поступово ми повинні влитися не тільки дорогами загального користування у таку ж мережу велодоріжок Угорщини, але й інших країн».
Світлана Купцова, адміністратор проекту ЄТМ в Карпатах, ГО ФОРЗА розповіла про досвід Європейського тижня мобільності в Карпатах (ЄТМ) - як зробити міста та містечка більш дружніми до людей. «ЄТМ- це загальноєвропейська відома ініціатива, яка розпочалась у 2000 році Днем без автомобіля - каже Світлана Купцова, - На один день люди відмовлялися від авто і пересувалися або пішки, або вело чи громадським транспортом. Ініціатива ЄТМ розпочалась за участі 400 громад Європи , зараз рух налічує більше 3000 громад з 40 країн світу. В Угорщині таких громад, де запровадили Європейський тиждень мобільності 103 громади, у Польщі- 85, у Словаччині та Україні по 8».
Володимир Феськов, співкоординатор Закарпатського громадського центру зауважив, що ідея створення велоруху та веломережі в Ужгороді виникла за підсумками обговорення громадськості. «Ужгород об’єктивно потребує створення умов для пересування на велосипедах у межах міста. За останні кілька років у місті з’явилося багато заходів, об’єдналося близько 200 велосипедистів, проводяться конкурси, поїздки тощо. Велорух корисний ще й з екологічної точки зору. Адже минулого року Ужгород зайняв 2- місце по Україні за загазованістю повітря, - зауважив Володимир Феськов. – тому громадські активісти звернулися до ужгородської міської ради, щоб спільно створити робочу групу, яка займеться напрацюваннями вело структурою міста. Вже проводилися засідання, опрацьовано більш, ніж 330 анкет, які заповнювали різні спеціалісти, вписували маршрути якими користуються щодня тощо».
Віта Мунчак, автор проектів" та "Ретробайк" розповіла детальніше про ідею нічних катань. «Найт райд» виник у 2003 році за ініціативи пересуватися вночі, оскільки вдень не було можливості через великих рух та відсутність облаштованих шляхів. Спочатку це було 20 велосипедистів, зараз - 200, які їздять з патрульними, безпекою, ліхтариками та дзвіночками. "Ретробайк" запустили через те, що у місті взагалі не було велосипедів, які здавали напрокат. Тепер не тільки туристи, але й жителі міста можуть взяти їх в оренду».
Ще один великий проект, який стосується розвитку вело інфраструктури реалізує село Баранинці спільно з Ужгородською міськрадою та партнерами з Польщі (м.Кросно). Про це розповілаНеля Корник, головний спеціаліст відділу Ужгородської міської ради. Загальний бюджет становить 575 тис.євро і передбачає створення велосипедного туристичного центру , який буде базуватися в Боздоському парку, придбання сучасних велосипедів, туристичних наметів потрібні для велоруху, розробка вело маршрутів по місту і району тощо. Готується багатомовний інформаційний путівник з картою велодоріжок. У Баранинцях у рамках велопроекту заплановано створити спортивний Центр відпочинку з відкритим футбольним полем, критою стоянкою та сценою для розважальних масових заходів.
Наприкінці засідання презентували цікавий путівник по Карпатах. Його підготував і зібрав усю інформацію з фото англієцьАлександр Стемп, який нині живе у Будапешті. На велосипеді чоловік об’їздив майже всі сусідні з Україною країни. На Закарпаття потрапив вперше у 2006 році після того, як Україна відмінила візи. «Приїхав з цікавості і не знав нічого, - ділиться враженнями Александр. - 3 роки поспіль перетинав кордон на велосипеді. Як правило їздив у Мукачево, у Воловець, дорогою на Стрий та Львів. Побував на Синевирі, у Хусті. Перетинав кордони з Румунією та Словаччиною». За враженнями з поїздки написав цілу книгу (понад 70 стор.) зібрав близько 100 фото.
Книга розійшлася по Європі та Америці. Видання презентували у Кембріджі. Книжку можна замовити через Інтернет, її вже придбали читачі з Америки, Австралії, навіть Гонконгу. В Ужгороді видання продається в Турінфоцентрі.