Новини

Ужгородський науковець переклав на українську думки Сартра і Камю

Вчора, 14 листопада, в Ужгороді, в Закарпатській обласній бібліотеці презентували книжку в про творчість Сартра і Камю в ракурсі їхнього ставлення до проблеми насильства і ненасильства в суспільстві. На переклад українською мовою двох філософських трактатів сучасних відомих французьких інтелектуалів Жана-П’єра Бару і Лу Марена на тему трактування Сартром і Камю проблем насильства і ненасильства  ексклюзивне право в Україні мав доцент кафедри прикладної лінгвістики Ужгородського національного університету Віктор  Мотрук.

Як розповів Zaholovok.com.ua перекладач Віктор Мотрук, передмову до книги  написав Жан-П’єр Бару. А ось довідка про авторів і післямова – авторства ужгородця.

«У середині ХХст. видатні французькі митці  Ж.-П.Сартр і А.Камю  стали духовними лідерами західної інтелігенції, яка у післявоєнні роки переживала тяжкі потрясіння, викликані цією трагічною подією в історії людства.  Їх духовні шукання в галузі екзистенціальної  філософії втілилася у твори, що здобули світову популярність, причому навіть серед читачів молодого покоління. Наприклад, французькі студенти-бунтівники так званого «Червоного Травня» 1968 року вважали їх своїми улюбленими письменниками, напевно, тому, що обидва славетні митці і громадські діячі, як і  радикально налаштована французька молодь, сповідували  «ліві» політичні погляди, і, не вагаючись,  підтримали  студентську революцію, яка збурила всю Францію», – розповідає перекладач.  

«В Україні твори Сартра і Камю українською мовою перекладалися доволі активно, зокрема в останні  роки. У Франції і в інших країнах їх філософська  і літературна спадщина не менш  активно досліджувалася літературознавцями.  Попри  досягнуті  здобутки слід все ж визнати, що  життєвий шлях і художній доробок геніальних митців вивчені не до кінця, і залишилося ще чимало  білих плям, які чекають  ґрунтовного розкриття», – додає  Віктор Мотрук.

Видання   «Ж.-П.Сартр, А.Камю: погляд із ХХІ ст. на трактування проблеми насильства/ненасильства. Філософські есе», яке на початку листопада  побачило світ  в Ужгороді у видавництві «Ліра», є спільним французько-українським культурним проектом, здійснюваним з французької сторони відомими  інтелектуалами  Жаном-П’єром Бару і ЛуМареном, а з українського – автором цих рядків , котрий подбав про переклад текстів есе і передмови, написав післямову і довідку про авторів, упорядкував книжку. А видало її видавництво «Ліра , причому  гарний  дизайн книги приємно вразив моїх французьких друзів.

Книга є, отже, спробою заповнення сучасними французькими  авторами хоча б однієї  білої плями на широкому полі творчого доробку їх знаменитих співвітчизників.  Як свідчить  її назва, вона присвячена конкретній проблемі:  аналізу трактування геніальними мислителями питання духовності загалом і суспільного насильства/ненасильства зокрема.

Перший з них у 60-70-і рр.. минулого століття був товаришем Ж.-П.Сартра по суспільно-політичній  боротьбі, брав участь в ініційованих Сартром  громадських акціях за права французьких трудящих, тому, як ніхто інший, знає  з  Сартра і його погляди.  Про той буремний період їхньої спільної політичної боротьби  Бару спочатку  розповів  у грубій монографії  «Сартр, час повстань», що вийшла в Парижі у 2006 році,  а через 4 роки –вже для ширшого  загалу його шанувальників – випустив коротший  філософський трактат  «Сартр і насильство пригноблених», який доповнив торік ще одним на ту ж  тему –  «Мужність ненасильства».

«У своєму есе Бару аналізує еволюцію думок і вчинків свого духовного наставника з питання насильства, починаючи з 70-і рр.. минулого століття,  періоду  його найактивнішої політичної діяльності на терені  французької лівиці, і аж до останніх років його життя.  Сартру тоді  дотримувався думки, що за допомогою методів «справедливого насильства», застосовуваних  проти капіталістів-експлуататорів, вдасться добитися їхньої  більшої поваги до людей праці і їх прав.  У той час він також оправдовував тероризм палестинців, які виборювали  право на власну державу. Розмірковуючи вже на схилі життя  про мораль (його рукопис з цього питання вийшов книгою «Зошити з вивчення моралі» вже після його смерті), старий філософ  ратує за дійсну мораль, яку людству належить створити, щоб жити за її принципами, за «єдність свідомостей», що є його «історичною метою».

Прослідкуваши  розвиток Сартрової концепції насильства/ненасильства, Бару приходить до висновку, що у тезі, що історія людства досягне своєї мети , коли їй на зміну прийде ера моралі ( «початок життя людей одних для інших»!),  не лише не відводиться місця суспільному насильству, більше того, Сартр наголошує, що його слід засудити як найбільш злочинну дію людини», – пояснює науковець ставлення Сартра до проблеми.

«Інше філософське есе належить перу знавця творчості Камю з Марселя Лу Марена і має назву «Камю і його лібертаріянська критика насильства». Заслуга автора в тому, що він показує нам  дотепер невідомого Камю.Він зазначає, що окремі французькі дослідники творчості Камю (як правило, це «інтелектуали-прислужники влади»),  вбачають  у ньому або лише  «співця абсурду і бунту як його наслідку», або ж  одного із  західних інтелектуалів, який  в роки «холодної війни»  гостро критикував східноєвропейські комуністичні режими. У такий спосіб, пише Марен,  з Камю намагаються зробити  такого собі «кишенькового філософа» буржуазної влади.

 Насправді,  погляди Камю цілком протилежні поглядам «захисника» буржуазного суспільства і його демократії.  Камю був його відвертим противником, він був переконаний, що воно  ніколи не спиралося  на принципи свободи і демократії. «Камю був соціалістом-немарксистом, соціалістом - лібертаріянцем« - наголошує  Лу Марен. А на підтвердження своєї тезивисвітлює тісні зв’язки, які склалися між Камю та тогочасним анархо-синдикалістським рухом і відчутно  позначилися на його філософських та політичних поглядах. Опрацювавши документальні джерела, прийшов до висновку, що  Камю  намагався знайти альтернативу більшовизму, і  шукав  її  у традиції немарксистського соціалізму і анархо-синдикалізму.      Як анархіст, «серце якого б’ється в унісон із серцем Бакуніна», Камю відкидав  революційне насильство, бо вважав, що  жодна революція не здатна вирішити проблему, якою вона  викликана.  Він пропагував мирний спротив, такий, який застосовував у свій час Ганді, котрий  був для нього взірцем гуманіста, він називав його «найвидатнішою людиною сучасної епохи»,  - каже Віктор Мотрук про друге філософське есе.

«У сучасному світі  суспільне насильство проявляється  у війнах, тероризмі ( ця злочинна діяльність стала вже фактором цивілізаційної загрози), геноциді за політичними, національними, етнічними чи релігійними ознаками; піратському захопленні кораблів, взятті в полон заручників для одержання викупу тощо.  Домінування в якомусь регіоні світу чи навіть у всьому світі однієї могутньої держави  («наддержави»), як от, наприклад, США, можна вважати проявом  ґеополітичного  насильства.

Значне поширення  у світі мало і має й сьогодні  так зване «культурне насильство», коли  якась одна  нація всілякими засобами і способамивинищує культуру іншої  – її  індивідуальних форм і водночас суспільної, етнокультурної  ідентичності, яка згуртовує націю»,  – зазначає Віктор Мотрук.  

«Виникає питання: чи здатне  людствоХХІ ст. позбутися цього ганебного суспільного явища, яке набуло особливого поширення  в епоху техногенної цивілізації ?  Є усі підстави сподіватися, що так. Власне,  напружений пошук нових шляхів цивілізаційного розвитку світової спільноти, нових  життєвих орієнтирів вже почався, і цей новий спосіб життя, якщо його буде знайдено і взято людством за правило,  неодмінно  міститиме стратегію ненсильства»,  – вважає перекладач.

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.