Новини

Бюджет Ужгорода 2015: оновлення центру, залежність від Казначейства та старі зарплати

Завтра, 14 січня під Щедрий Вечір виконком Ужгородської міськради планує прийняти бюджет міста на 2015 рік. Zaholovok.com.ua вирішив розібратися з тим, що нам готує місцева влада.

Зокрема, у проекті бюджету заплановано отримати доходи у сумі трохи більше 534 мільйонів. При цьому доходи загального фонду бюджету міста очікувано складуть майже 519 мільйонів гривень, а доходи спеціального фонду бюджету міста 15,3 мільйона. По факту це означає, що Ужгород житиме переважно за рахунок податків і подачок держави, а від бюджетних установ та навіть продажу землі великих результатів не отримає.

Що більш цікаво — джерело походження доходів Ужгорода. Так, за рахунок податків містян, операцій з нерухомістю, доходів бюджетних установ Ужгород “заробить” лише 195,7 мільйона гривень, тобто майже 37%. При чому 150 мільйонів з цієї суми отримають виключно за рахунок оподаткування громадян через ПДФО.

Решту грошей Ужгород отримає з бюджету через офіційні трансферти - 323,3 мільйона гривень. А це більше 60% всіх доходів міста.

Таким чином з банальної мови чисел бачимо, що наразі про жодну децентралізацію не йдеться. Держава і надалі залишається головним перерозподільником коштів. Тож у 2015 році місту, очевидно, варто знову чекати на відмовки Казначейства і вічну затримку виплат. Нагадаємо, на кінець 2014 року Держказначейство за різними програмами заборгувало Ужгороду більше 60 мільйонів гривень. Все це вилилося у неможливість нормального впровадження нових програм, адже приватні фірми банально відмовлялися брати участь у оголошених міськрадою тендерах, до прикладу, на те ж саме будівництво доріг. Приватний бізнес не хоче і не буде працювати у борг, тобто собі в збиток. Врешті гроші розділили між комунальним КШЕПом та підприємством «Агрошляхбуд». Аванси були виплачені, але багато робіт все одно робилося у борг.

Капітальний ремонт вул. Університетської в Ужгороді. 

Що ж до результатів виконання бюджету, то за минулий, 2014 рік фактичні надходження загального фонду бюджету міста (без трансфертів) склали 217,6 мільйона при плановому розрахунковому обсязі 231, 5 мільйона або 94,0 відсотка. Таким чином бюджет-2014 місцева влада недовиконала. У міськраді це пояснюють значним зменшенням надходжень від плати за землю, збереженням податкових боргів, неприбутковістю комунальних підприємств, недостатнім надходженням туристичного збору. Окрім того кульгало і головне джерело бюджетних коштів — податок на доходи фізичних осіб. Незважаючи на значний його приріст, все ж не було забезпечено виконання розрахункового показника ПДФО. Основною причиною цього стало зменшення відрахувань податку юрособами, тобто роботодавцями:

- скорочення робочого часу у зв'язку зі зменшенням обсягів виробництва, робіт (надання послуг);
- ліквідація, реорганізація, банкрутство, зміна податкової адреси суб'єктів господарювання;
- скорочення чисельності штатних працівників, фонду оплати праці в частині стимулюючих виплат;
- заборгованість по виплаті заробітної плати.

За прогнозними розрахунками, обсяг загального і спеціального фондів в 2015 році зменшиться на 12,7%

Це ще раз доводить, наскільки складним видався 2014 рік у економічному плані. Цілком реально, що значна частина працівників перейшла “у тінь”.

Адже окрім ПДФО люди сплачують і великі соцвнески. Останні реформи уряду з їх зменшенням з 41% до 16,4% могли б дещо виправити цю ситуацію, але умови, яких вони вимагають від юросіб є досить складними для виконання. Зокрема йдеться про те, що оклади співробітників хоч в три рази повинні перевищувати мінімум, тобто це 1218x3=3654 гривні. При цьому середньомісячна заробітна плата за січень-листопад сягнула на Закарпатті аж 2691 гривню. Та й наша область і в попередні роки не була лідером у цьому питанні. Тож чи допоможе таке зниження соцвнеску Ужгороду говорити складно.

Видатки бюджету Ужгорода (534 273 800 гривень) розподіляться наступним чином. Сама міськрада отримає з цієї суми 19,2 мільйона на своє функціювання. 179 мільйонів піде на освіту, 84,2 на охорону здоров'я, 140,9 на соцзахист, всього 1,9 мільйона на розвиток фізичної культури, 3,3 на будівництво, 17, 2 на транспортну інфраструктуру і всього 257 900 на сільське господарство. 

Динаміка затверджених показників загального фонду міського бюджету за 2013-2014 роки 
та проект на 2015 рік у розрізі галузей бюджетної сфери

При цьому на загальний фонд бюджету міста буде направлено 473 мільйони гривень, і більшу їх частину складуть державні субвенції. Таким чином від коректних та вчасних дій бюджету залежатимуть освіта, медицина, культура, спорт, соцзахист тощо.

Спецфонд, який у більшій мірі опікується інфраструктурою, капітальним будівництвом, власне, розвитком міста отримає на свої витрати майже 61 мільйон гривень.

Щодо капітальних видатків, які у 2015 році будуть проводитися за рахунок коштів бюджету розвитку, їх сума складе 48,5 мільйона гривень. З них 11,5 мільйонів планують віддати на відновлення історичного центру міста. Ще 12,1 мільйона підуть по статті “Капітальні видатки” Майже 14 мільйонів гривень міська рада хоче виділити на ремонт та утримання доріг. Кругленька сума розміром 1,25 мільйона піде міськвиконкому на реставрацію пам'ятки архітектури - будівлі амбару та винного льоху по вул. Ракоці,2 та розроблення містобудівної документації для неї. Це цікавий пункт витрат, адже навколо нього наприкінці грудня точилися серйозні дискусії. Зокрема, йшлося про те, що приватна фірма відсудила від міста 180 тисяч євро за банальне написання проекту реставрації льоху.


У проекті бюджету традиційно пропонують затвердити перелік захищених статей видатків загального фонду бюджету міста на 2015 рік за їх економічною структурою:

  • оплата праці працівників бюджетних установ; нарахування на заробітну плату;
  • придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів; забезпечення продуктами харчування;
  • оплата комунальних послуг та енергоносіїв; поточні трансферти населенню;
  • поточні трансферти місцевим бюджетам;
  • підготовку кадрів вищими навчальними закладами І-ІУ рівнів акредитації;
  • забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення для індивідуального користування;
  • фундаментальні дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки.

Тож держслужбовці можуть за цвою долю не переживати.

Чиновники оновлять історичний центр за 23 мільйони

Окрім того проектом мають затвердити в складі видатків бюджету міста кошти на реалізацію місцевих (регіональних) програм у сумі більше 69 мільйонів гривень. Це, зокрема, Програма участі м.Ужгорода у реалізації грантового проекту "Ярослав-Ужгород: спільна ініціатива для покращення туристичної привабливості історичних міст-побратимів" на 2013 - 2015 роки, Програма створення та впровадження містобудівного кадастру м Ужгорода на 2014- 2018 роки, Програма навчання плаванню дітей і розвитку водних видів спорту на 2011-2015 роки, Програма організації підготовки до продажу земельних ділянок на 2015-2017 роки, Програма будівництва та реконструкції автономних котелень закладів освіти та охорони здоров'я на 2011 - 2015 роки для реалізації "Енерго-та екологоефективної схеми теплопостачання м.Ужгород тощо.

При цьому найбільше коштів піде на вже згадану вище Комплексну програму відновлення історичного центру м.Ужгорода на 2015-2016 роки. Разом за всіма пунктами це більше 23 мільйонів гривень. Чимало мільйонів піде і на інші програми благоустрою Ужгорода. 7 мільйонів міська рада віддасть за Програму організації та обслуговування міського кладовища на 2013-2016 роки. Декілька мільйонів перепаде і автономним котельням ужгородських шкіл та дитсадків. Зате Програма розвитку футболу, волейболу, баскетболу, боротьби дзюдо, боксу, шахів, тенісу, фехтування, кікбоксінгу та хокею в м. Ужгороді на 2012-2015 роки отримає прямо таки сміхтворну суму розміром 25 тисяч гривень. 

***

Таким чином бюджет на 2015 рік не стане якимось проривом у сфері місцевого самоврядування. Обіцяного збільшення автономності на щастя чи на жаль поки не спостерігається. Жити буде складно, адже при розрахунку цього бюджету та і багатьох інших речей, враховано минулорічні стандарти. Річ у тім, що Верховна Рада України у Законі про Держбюджет-2015, що набув чинності з 1 січня, залишила без змін основні соціальні гарантії громадян. Лише у грудні заплановане збільшення прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати до 1330 і 1378 гривень відповідно. А інфляція між тим не стоїть на місці і постійне зростання цін добре видно при кожному наступному поході до магазину. Тож навіть гарантована зарплата держслужбовця не обов'язково означатиме наявність достатку.

Ярина Денисюк для Zaholovok.com.ua

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.