Новини

Бензин в Україні коштує вже майже 30 грн/л

25 лютого на українських АЗС знову подорожчало пальне – ще на 1,45 грн/л, повідомили  в консалтинговій групі «А-95». Середня ціна по країні виросла до 24,34 грн/л. Максимальна вартість бензину А-95 досягла 29,99 грн/$, А-92 – 29,19 грн/л, дизпалива – 29,59 грн/$. Це вже третє подорожчання за останні кілька днів – ціни на пальне в нашій країні злетіли на третину, – пишуть Вести.  

«Вартість бензинів і дизельного палива безпосередньо пов’язана з курсом долара і євро, оскільки нафтопродукти ми закуповуємо в доларах, а акцизні податки платимо в євро. Тому все залежить від поведінки національної валюти », – пояснив« Вістям »нове подорожчання пального директор департаменту роздрібних продажів нафтопродуктів мережі АЗК WOG Михайло Романів.

Друга проблема – оподаткування. За останній рік податки на бензин зросли втричі і на сьогодні в ціні 25 грн / літр за бензин А-95 займають майже половину – 11 грн / літр, практично зрівнявшись із закупівельної вартістю нафтопродуктів, основним чинником його подорожчання все ж залишається девальвація.

«Вартість бензинів і дизельного палива безпосередньо пов’язана з курсом долара і євро, оскільки нафтопродукти ми закуповуємо в доларах, а акцизні податки платимо в євро, – зазначив у розмові директор департаменту роздрібних продажів нафтопродуктів мережі АЗК WOG Михайло Романів. – Тому все залежить від поведінки національної валюти».

Запасів вистачить на тиждень без паніки

Раптову проблему трейдерам створили і введені Нацбанком з 24 лютого обмеження авансових платежів за імпортними контрактами на суму понад $50 тис. І необхідність акредитивної форми розрахунків при здійсненні платежів понад $500 тис.

«Якщо робота з таким курсом і відповідно з такими цінами здавалася можливою хоча б теоретично, то рішення НБУ щодо обмеження проплат за імпортними контрактами просто перекриває можливості фізичної поставки палива в країну», – сказав директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Нафтотрейдери стурбовані, що подібні дії регулятора можуть призвести до зриву чинних контрактів на поставку нафтопродуктів і, як наслідок, до виникнення дефіциту палива на ринку.

«Запасів бензину у заправників, при помірному споживанні, вистачить на 5-6 днів. Але якщо підніметься ажіотаж, то на пару днів », – зізнався Леонід Косянчук.

Тобто в спокійному режимі паливних запасів українських АЗС вистачить до кінця лютого. А вже в березні, тобто з понеділка, можливий дефіцит, в першу чергу – в регіонах.

Нафтотрейдери вважають вимоги НБУ нереальними ще й тому, що в Україні немає банків, акредитиви (гарантії) яких будуть визнані зарубіжними банками та постачальниками. Якщо ж мова йде про отримання акредитива в закордонному банку, то ця процедура може зайняти кілька місяців і, враховуючи переддефолтний рейтинг України, навряд чи увінчається успіхом.

Що пропонують

Заправники пропонують зафіксувати ставки акцизного збору на нафтопродукти в гривні, взявши для розрахунку курс долара 21,7 грн, який уряд використовував при підготовці змін до закону про держбюджет на 2015 рік, – заявив «Вістям» президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук. Це дозволить знизити вартість бензину приблизно на 2 грн/л.

«У структурі собівартості палива присутній акцизний збір, який зафіксований у євро. У 2015 році він зріс для бензину на 4 євро і становить 202 євро/тонна», – нагадала генеральний директор компанії Паралель» Олена Хілієнко.

Якщо розрахунок акцизу буде проводитися запропонованим чином, він складе близько 5 тис. грн / тонна. А по теперішній схемі при курсі 30 грн/$податок становить 7 тис. грн/тонна, що дає зайві 2 грн/л для кінцевого споживача у вартості пального.

Крім того, нафтотрейдери закликають уряд скасувати 5% -ний податок з роздрібного обороту підакцизних товарів, введений в січні цього року і який спонукав підвищити роздрібні ціни більше ніж на 1 грн/літр. «За перший місяць дії цієї норми вже помітна тенденція продажу нафтопродуктів на АЗС «поза касою» і можливості для корупції на місцевому рівні, так як ставки податку та його сплата передбачені в місцеві бюджети», – зауважив Леонід Косянчук.

На його думку, збереження паливних податків на поточному рівні на тлі повної відсутності контролю за їх сплатою з боку Фіскальної служби призводить до прискореного зростання тіньового ринку. За розрахунками Асоціації, мінімальний обсяг кустарного виробництва бензину в 2014 році склав близько 700 тис. тонн, або близько 25% споживання », – додав Косянчук. А з урахуванням падіння споживання і девальвації, цього року тіньовий ринок бензину може досягти 50% (1 млн тонн) з очікуваними втратами скарбниці в розмірі не менше 15 млрд грн.

На думку експертів, якщо уряд в терміновому порядку приступить до коректування системи оподаткування палива, це дозволить сповільнити зростання цін і зберегти бюджетні надходження від нафтопродуктів.

Учасники асоціації вирішили протягом тижня підготувати презентацію з пропозиціями щодо реформування системи адміністрування акцизного збору з нафтопродуктів, яка грунтуватиметься на європейському досвіді контролю цієї сфери. Основними пунктами цієї програми є створення податкових постів на НПЗ, обмеження вільного переміщення сировини і компонентів для виробництва палив, акцизне декларування та кримінальна відповідальність за незаконне виробництво і збут підакцизних товарів.

«Ми поділяємо прагнення уряду зібрати більше грошей на потреби країни, однак підвищення податків на паливо призводить до зростання цін і розквіту тіньового ринку, але ніяк не до зростання бюджетних надходжень. У нас є пропозиції, як знизити ціновий тиск на споживача і одночасно забезпечити очікувані надходження до бюджету країни », – зазначив «Вістям» Леонід Косянчук.

 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.