В Ужгороді знову порушили питання підняття ціни на проїзд у маршрутках. Цього разу тарифи на перевезення обговорювалися на розрекламованих громадських слуханнях: до участі у них закликала і влада, і «різношерсті» громадські активісти, і політичні партії. Правда, останні – дещо пізніше. Стартувало «демократичне зібрання» на підвищених тонах, закінчилося через чотири години. Результат – багатосторінкова резолюція у якій, крім неприйняття пропозицій підвищити вартість проїзду до 4 гривень, ужгородці прописали звернення до прокуратури, звільнення секретаря ради Богдана Андріїва, відсторонення «некомпетентних людей» та всеможливі слушні та не дуже «маршруткові» покращення.
Якби не щирі прагнення ужгородської громади до практичних проявів демократії, захід можна було би назвати чи то балаганом, чи то дешевим цирком: за винятком кількох дійсно конструктивних виступів, слухання були більше схожі на перші невпевнені передвиборчі кроки деяких політичних партій та персон.
Тільки початок
Розпочав слухання заступник мера Ужгорода Ярослав Шафарь. Як «профільний» чиновник (Шафарь відповідає і за транспорт у місті), він запропонував себе у якості головуючого на зібранні. Коротко сказав, що спочатку треба обрати керівний склад громадських слухань, розповів, що виступатиме представник житомирської фірми, яка пропонує ужгородським маршруткам деякі новинки та надав слово секретарю ради Богдану Андріїву. Він, у свою чергу, розповів, як проїхався у міському транспорті, після чого «одне з інтернет-видань написало, що Андріїв побачив усі жахи маршруток». Посадовець попросив уточнити враження у активіста, який його супроводжував. Потім Андріїв різко відхрестився від бізнесової причетності до ужгородських маршруток: запевнив, що «не має жодного відношення до маршрутних перевезень». Про родичів – не уточняв, але сказав, що власники АТП мають намір його продати. Причина – «складна економічна ситуація». «Купити може будь-хто», – зазначив Богдан Андріїв.
Дві голови краще?
Учасники громадських слухань з першого разу не змогли розібратися із головуючим та підрахунками голосів. Заступник мера Ярослав Шафарь запропонував створити лічильну комісію та проголосувати за головуючого. На це почув крики із залу, не зовсім зрозумілі закиди і дві кандидатури на звання головного на зібранні. Пропонували громадського активіста Сергія Мацка та екс-депутата від «Свободи» Едуарда Леонова. Із присутніх 104 ужгородців 42 проголосували за першого, 42 – за другого. Шафарь «умив руки» і, аби нікого не ображати, сказав, що якщо громада хоче двох головуючих на засіданні – хай так і буде. Головуючий тандем вийшов не надто гармонійним: гучніший був колишній нардеп, активісту довелося помовчувати.
Смерть здоровому глузду
Зібрання за присутності «Свободи» не могло обійтись без стандартного політнабору штучних для Ужгорода гасел. Спочатку партійцям не сподобався виступ представника житомирської фірми Андрія Уманського, який розповідав про пропозиції щодо різних «маршруткових» новинок: встановлення в автобусах GPS-навігаторів, облаштування на зупинках безктоштовного Wi-Fi, можливість заряджати мобільні телефони та інше. «Свобода» не зрозуміла російську: попросили перекладача, мовляв, не розуміють, про що йдеться. Із залу лунали заклики говорити і на угорській. Під час свого виступу представник житомирської фірми кілька разів просив уваги. Потім Андрію Уманському закидали те, що він говорить «не по темі». У результаті заступник мера Ярослав Шафарь перервав презентацію і сказав, що кому буде цікаво, залишиться її послухати окремо. Але після чотирьохгодинних словесних баталій нікому цікаво вже не було.
Екс-нардеп Леонов сказав, що зараз «вирішується доля ужгородців» і запропонував (вдруге?) розпочати засідання із виконання Гімну України. Відтак у залі хором прокричали націоналістичні гасла: «Слава Україні! Героям слава!» та «Слава нації! Смерть ворогам!». «Україна понад усе» лунало вже значно тихіше.
Держава VS перевізники
Кажуть, доля ужгородських перевізників теж доволі непроста: держава компенсує тільки 30% від витрат на поїзд пільговиків. За словами начальника Управління соцзахисту населення Ужгородської міської ради Андріани Сушко, у минулому році на відшкодування витрат перевізників на проїзд пільгових катергорій в Ужгороді було виділено 4 мільйони 875 тисяч гривень. У цьому році – значно менше – 2 мільйон 500 тисяч гривень. Причина – у змінах законодавства щодо перевезення певних категорій пільговиків (з 1 червня пенсіонери платитимуть за проїзд).
Директор ужгородського АТП Володимир Козун пізніше додав: «Щодо пільгового перевезення і 30-ти відсотків. За минулий рік приблизно 3 тисячі людей в день перевозилося без усяких компенсацій. АТП охоплює 25% перевезень. Тому не знаю, чого нас зараховують до монополістів. Ми купили 7 нових автобусів на початку року, не можемо їх виплатити».
«Наслухалися тут стільки негативної інформації. Хочу запевнити, що не зовсім є так, населення в Ужгороді перевозиться, не хочу казати, що якби такого не було, то люди би відчули, що таке житии без громадського транспорту», – не хотів сказати, але сказав Володимир Іванович.
АТП готове працювати за 4 гривні з пасажира: «За тарифом 4 гривні ми готові працювати, хоча це й буде мінімальна рентабельність», – додав він.
«Конфлікт інтересів»
Через деякий час, уже коли висловилося купа охочих, черга дійшла і до Громадського конвенту конвенту. Виступив Павло Гомонай. Активіст нагадав, що Андріїв таки має бізнесову прив’язаність до ужгородського АТП і запропонував затвердити проект рішення міськради про зняття з посади Богдана Андріїва через його «конфлікт інтересів».
«До тих пір, доки міська влада сама собі буде продавати маршрутки, ми будемо їздити в таких машрутках. Перше, що треба зробити – демонополізувати цю галузь. Не є нормальним ситуація, коли секретар міської ради є власником маршрутних перевезень і він стверджує, що він не є власником. Це є конфілікт інетерсів. Тому я пропоную вийти з цього, подати проект рішення міської ради, щоби припинити повноваження секретаря ради у зв'язку з конфліктом інтересів. Прошу проект винести окремим рішенням і проголосувати», – сказав Павло Гомонай.
«Имейте совесть!»
Керівник ужгородської орагнізації ветеранів Володимир Кулін, попросив перевізників людяно ставитися до сивочолих людей.
«Підвищення ціни і відміна пільг для ветеранів буде життєво важливим. Без перебільшення. Хліб – найдорожчий, вода – найдорожча, зробимо ще один подарунок для ветеранів Великої Вітчизняної війни до 70-річчя Перемоги», – сказав, іронізуючи, Володимир Миколайович.
«Имейте совесть!», – додав він.
Пізніше виступила пенсіонерка, яка, за її словами, пропрацювала 45 років, а тепер відчуває себе у маршрутках, як злодій: «Водії називають пенсіонерів «мусором», дверями він мене зажимає, або взагалі двері не відкриє!», – емоційно скаржилася жінка.
Пізніше людям нагадали, що доблесний Уряд на чолі з Яценюком з 1 червня відмінив безкоштовний проїзд для пенсіонерів.
Єврорішення
На напівреальні пропозиції організувати муніципальний транспорт, соціальні автобуси або ж перейти на електротранспрот відповів заступник мера Ужгорода Ярослав Шафарь. За його словами, у Львові, до прикладу, недавно придбали перший електробус. Він коштує 9 мільйонів гривень і в ужгоросдьких умовах не окупиться ніколи. «Я був у відрядженні у Польщі, у місті Гдиня. Мер пропонує, аби місто стало побратимом Ужгороду. Крім того, нам можуть допомогти з отримання грату з Європейської унії. У Гдині є єдина у Польщі система контролю транспорту, яка коштувала 17 мільйонів євро. 70% цієї суми профінасувала Європейська унія», – сказав Ярослав Шафарь, уточнивши, що обіцяє працювати у цьому напрямку.
«Україна – не самий гарний витвір Господа Бога, але вітер демократії таки віє в нашу сторону», – чомусь додав він.
Некомпетентні люди, дурні та вибори
Далі знов виступали представники Громадської ради. Критика була у сторону керівництва закарпатського відділення Укртрансінспекції. Представника відомства спочтаку, ніби слухали, а потім різко звинуватили у некомпетентності. Вікторія Слюсаренко запропонувала відсторонити голову управління Укртрансінспекції у Закарпатській області. «Скільки будемо терпіти оте «у мене нема повноважень»?», – намагалася пояснити пропозицію активістка.
Заступник начальника управління Укртрансінспекції Сергій Кейс зазначив, що відомство не може діяти поза своїми повноваженнями. Одна із жінок, присутніх в залі, перепитала, чому начальство при тому, що бачить певні тренспортні порушення, не подає скарги, заяви в прокуратуру. Посадовець або не зрозумів, або вдав, що не зрозумів приклад, який навела ужгородка. За це отримав «дурня» від Леонова.
Потім діло дійшло до виборів. «Ми мусимо набрати у міську раду компенетних людей…», – почала Вікторія Слюсаренко. Разом з тим активістка-юрист пропонувала «відсторонити некомпенетних людей». Такий собі бартер. «Нехай пан Шафарь про це подумає», – додала Слюсаренко.
Екс-нардеп Леонов пізніше підтримав думку: «Пропоную прийняти звернення до мера, міськвиконкому, Ужгородської міської ради з проханням накласти мораторій на будь-яку зміну тарифів до нових виборів», – сказав свободівець. «Хай буде нова влада, нові депутати, а не ті, яких Янукович розставляв під себе», – додав він.
Фініта ля комедія
Пілся чотирьохгодинного далеко не конструктивного обговорення, учасники громадських слухань взялися формувати текст резолюції. Прискорив цей процес той же Леонов, який пояснив, що саме треба прийняти у першу чергу, а що – додати до тексту. В результаті, першим пунктом визначили, що у ході громадських слухань ужгородці не підтримали проект рішення щодо підняття вартості проїзду у маршрутках до 4 гривень. Крім того, у резолюції прописали намір звернутися до мера Ужгорода Віктора Погорєлова і депутатів міськради винести на сесію проект рішення про звільнення з посади секретаря ради Богдана Андріїва через його «конфлікт інтересів»: бізнесову причетність до перевезень.
До тексту резолюції також включили пропозицію Леонова звернутися до прокуратури з проханням перевірити розподіл коштів, які виділялися з державного бюджету на компенсацію витрат на перевезення пасажирів пільгових категорій (на це у минулому році витратили близько 5 мільйонів гривень деражвних коштів). Пропозицію свободівця про зміну тарифів тільки після виборів теж прописали окремим пунктом. Не забули і про пенсіонерів: планується підготувати звернення до Уряду та до Президента з проханням скасувати рішення про відміну пільг на проїзд у громадському транспорті. Крім того, до тексту резолюції додали ще багацько пунктів, які стосуються покращення ситуації з маршрутками у місті: від коригування маршрутів і графіку руху до «квиткового» питання.
«Ми проконтролюємо фізично і виконком, і міську раду, і посадовців», – сказав на завершення свободівець Леонов.
Далі,очевидно, буде.
Аня Семенюк, спеціально для Zaholovok.com.ua