Ужгородська журналістка Марія
Підгорна особисто пережила трагедію лемків, про яку Ви говорите у ці дні на своїх
концертах, ми писали про
це. Як операція «Вісла» позначилася на долі Вашої родини? На
скільки я знаю, з розповідей бабусі, моя бабця по маминій лінії вийшла заміж за чоловіка,
якого депортували. Він був тоді 4-річним хлопчиком і за іронією долі його родину виселили в
те місце, де потім народився мій тато. Хоча у моїй родині цю тему не дуже любили. Ми іноді
відвідували родичів у Самборі, але лемківська тема обмежувалася тим, що сварки в хаті
закінчувалася маминими словами: «Ти впертий лемко, більше з тобою нема про що говорити».
А та історія була реально жахливою. Прийшли люди і сказали родинам, що у них є
два дні на збори. Худоби мої родичі з собою не брали та й взагалі самі жили 4 місяці під
відкритим небом на возах. Це було взимку, їм допомагали люди з навколишніх сіл.
Кожного разу, коли думаю про це, то дуже болісно... Зокрема й те, що я не знала свого діда.
Живу постійно з таким відчуттям, ніби знаю, який він, він мені часто сниться, бачу у снах,
як сміється. Той голос лемків, який в мені обізвався, здається, що це зокрема його. Ще мама
розповідала про свою бабцю Марину, ще з цієї родини у нас є славний троюрідний дід Іван
Майчик, член Спілки композиторів України, він написав багато хорових обробок лемківських
пісень, їх виконував хор «Лемковина», в якому і я співала.
Я пам'ятаю його так:
сивий, у костюмі, щойно диригував хором, спускається зі сцени, піднімає мене на руки. І в
той момент я подумала: «Як класно мати діда, отакого!». Мені було 5 чи 6 років.
Був ще двоюрідний дід, стрийко, як казали лемки, рідний брат цього діда. І баба Ганка була у
Самборі, саме вона фігурує в сюжеті про «Голос країни». Це моя троюрідна прабабця.
На Вашому концерті в Ужгороді також були родичі. Це ви вперше
зустрілися? Так, виявляється, родина живе й в Ужгороді, мама
розповіла перед моїм концертним туром. І мені дуже щемко від того, що сталося, як мої лемки
почали єднатися після того, що я наробила з лемківськими піснями (
усміхається, -
авт.).
Майже після кожної сцени на сцену з квітами виходили зовсім
маленькі дівчатка. Чи сподівалися Ви і на таку аудиторію? Все одно,
вони колись підростуть, я дуже рада їм на концертах. Пам'ятаю себе в такому віці, у Дрогобич
приїжджала Руслана, мені теж хотілося взяти автограф. Батько працював у відділі культури,
вдалося пробратися за сцену і я стояла біля всіх дітей, а тато мене оберігав від натовпу.
Тоді я сказала, що буду така, як Руслана. Тато завжди підтримував всі мої музичні поривання,
а мама більше намагалася вберегти від цього. Вони - музиканти, познайомилися в
консерваторії, одружилися і, здається, не були задоволені своєю музичною реалізацією. Хоча
мама працює зараз з дітьми в мистецькій студії «Жайвір». А тато працював спочатку в капелі
«Трембіта», куди і я згодом потрапила.
Я дуже люблю хорову музику, це точно
передалося мені з молоком матері. Ми з Євгеном завжди ходили на концерти, їздили до
оперного, на «Лускунчика» я потрапила, коли мені було 3 роки, я це дуже добре пам'ятаю.