«Смартсіті» - не тільки технологічно розумне, а й транспортно грамотне місто
Наступна європейська тенденція до сучасної розбудови міст – концепція «смартсіті». У Кошіце її розглядають насамперед як ідею про те, щоб люди перебралися з персональних авто до міського транспорту, а також - на велосипеди.
«Уся Європа рухається у бік на полегшення міст від транспорту. Йдеться не тільки про вирішення проблеми паркомісць, а й насамперед про екологію, тоюто і про аше з вами здоров'я», - коментує П. Кірайова.
У цьому напрямку Україна також активна, в основному силами громадських організацій. Так, щороку вже традиційно проводиться акція на підтримку загальноєвропейської ініціативи – «Європейський тиждень мобільності». Наприклад, ужгородців, які їхали на роботу велосипедом, на набережній Незалежності пригощали кавою та печивом - таку акцію у рамках "Європейського тижня мобільності" провели представники ГО "ФОРЗА". Крім того, велосипедистам роздавали різноманітні значки, наліпки на велотематику, світловідбиваючі стрічки та просто бажали гарного настрою. Щороку з 16 по 22 вересня так святкують у кількох тисячах міст Європи, щоб показати, що використання приватних автомобілів потрібно зменшувати, а громадського транспорту і велосипедів – збільшувати.
В Ужгороді, упродовж тижня мобільності проходять різноманітні акції, конкурси, велозаїзди для дітей різного віку, у кількох школах проводять "велогодини", де учням ширше розповідають, що таке "Європейський тиждень мобільності", популяризують велорух, здоровий спосіб життя. Відбувся і «День без автомобіля» з різноманітними майстер-класами, виставками, порадами з ремонту велосипедів та як убезпечити велосипед від крадіжки, консультаціями медиків та іншим.
Інтелігентне місто
Петронела Кірайова, підсумовуючи «екскурсію» по європейських векторах розвитку Кошіце, каже, що усі згадані вище напрями повинні лягти в основу зручного і комфортного для своїх мешканців міста, з розумними, виправданими і інтелігентними підходами до його розвитку. «Кошіце розташоване не на рівнині, тож не кожен пересяде на велосипед. Але ми вирішуємо концепцію велосипедних шляхів, реконструюємо трамвайні колії, передбачаючи захист від зайвого шуму, щоб трамвай мінімально заважав мешканцям будинків обабіч траси. З цим нам дуже допомагає Євросоюз, виділяючи кошти на відповідні сучасні технології. Євросоюз постійно закликає нас дотримуватися норм допустимого шумового забруднення, адже це дуже важливо для здоров'я людей».
До речі, до всіх інвесторів-забудовників європейські міста доводять певні вимоги щодо будівництва із захистом від шуму, звукоізоляцією. Новий генплан взагалі не передбачає забудови у тих місцях, де вже і так наявний шум. Крім того, передбачено і максимально допустиму висоту будівель. Головна філософія при цьому - максимально зменшити негативні впливи на людей, забезпечити для них фізичний і естетичний комфорт. Місто повинно бути інтелігентним і чутливим до потреб своїх мешканців.
У цьому контексті архітектор зауважує і про агресію реклами, яка, за її словами, одразу впадає в очі в Україні. «Ви, ужгородці, маєте чудову архітектура, ще з часів, коли ми були однією країною. І у нас були занедбані свого часу історичні будівлі, а нові приватні власники починали масово і не завжди фахово перебудовувати їх, особливо коли банки почали видавати доступні кредити. Часто у нових власників просто не було культури мешкання у таких будівлях, розуміння їх цінності і ваги. Ми схвалюємо, коли на першому поверсі відкриваються комерційні об'єкти, а на горі – помешкання, але перед таким переплануванням містом має бути затверджена уся проектна документація. А те, що бачила у вас, дещо схоже було на хаос, усе обліплене рекламою або самовільними добудовами, бо власник хоче продавати мало не на дворі. Це не добре, коли реклама починає бути агресивною в міському просторі». У Кошіце натомість окрема стаття генплану стосується й реклами, прописані детальні регулятиви щодо її вигляду і розташування.
Ще стосовно Ужгорода, П. Кірайова додала: «Видно, що місто потрохи починає мінятися, але мені здається, що варто звернути увагу на Уж. Річка у вас відділена від міста, її, як феномен, практично не залучено до організму міста, до його життя». Над цим же питанням працює і Кошіце, плануючи майбутнє для своєї ріки. Для цього навіть провели форум молодих архітекторів, куди запросили креативних фахівців і 20 (!) країн світу. Очевидно, їх пропозиції ляжуть в основу міської політики щодо інтеграції річки у життя міста.