Новини

Виборча кампанія Президента-2019: несподіванки та виклики

В Ужгородському відбулося засідання, головною темою якого стала  «Президентська виборча кампанія -2019: несподіванки, загрози і виклики». У заході взяли участь експерти, які відслідковують виборчі процеси в Україні упродовж багатьох років.

 

  Святослав Бабіля, регіональний координатор Громадянської мережі ОПОРА в Закарпатській області зауважив, що цьогорічна виборча кампанія характеризується конкурентністю, несинхронною діяльністю правоохоронних органів, навіть протистояння між різними правоохоронними органами України, які виливаються у публічні конфлікти.  Один з викликів кампанії, за словами Святослава Бабілі, -- це відокремлення повноважень суб’єктів виборчої кампанії від виконання владних повноважень. Також існує проблема прозорості фінансування і забезпечення рівносте кандидатів під час агітаційної кампанії».  Особливості нинішньої президентської кампанії, зауважив Святослав Бабіля, це наближення після неї парламентської, відповідно вже здійснюється фактично агітаційна кампанія кандидатів-нардепів. 

 Ігор Тодоров, д.і.н, професор кафедри міжнародних студій та суспільних комунікацій УжНУ на попередніх президентських виборах голосував у Донецьку, нардепів обирав вже на Закарпатті. «Певною мірою ці вибори унікальні через кількість претендентів. Як на мене то занадто виникає питання щодо адекватності наших кандидатів і наявності у них зайвих грошей, - каже Ігор Тодоров. – Друга особливість – розгул популізму, і Україна в цьому сенсі перебуває у світовому тренді.  Виникає питання, чи сам кандидати не в курсі чи електорат тримають за лохів, обіцяючи зниження ціни за газ, підвищення пенсій, вирішення усіх питань боротьби з корупцією. Люди не орієнтуються стосовно компетенцій президента. А Конституція України  чітко визначає ці компетенції. Складається враження, що обирають монарха, месію. На жаль, наш електорат сприймає це. Президентська сфера- зовнішня політика, і абсолютна більшість кандидатів фактично проігнорували цей факт. Це сумно, бо політики збираються стати президентом, але не розбираються у простому». За словами Ігоря Тодорова, на відміну від попередніх виборів, під час цьогорічної кампанії відбувається шалений вплив цифрових медіа, соцмереж. Практично всі кандидати тією чи іншою мірою намагаються опанувати соціальні медіа. «Рахують лайки і створюється певна ілюзія, - каже науковець. - Це абсолютно світовий тренд, наприклад, Дональд Трапм щодня робить у Твіттері  10-12 постів і у читачів складається враження, що вони безпосередньо спілкуються з президентом».

 «Ці президентські вибори показали, наскільки слабкі місцеві команди у кандидатів, у парламентських фракцій, навіть великих парламентських партій. Комусь не вистачає членів комісій, ціла низка партій не проводить агітацій і роботи з людьми. Все звелося до телевізора,- кажеДмитро Тужанський, керівник Закарпатського обласного відділення ВГО КВУ. -- Є ціла низка кандидатів з топ 10-ки які проігнорували регіон. Багато говорять про Закарпаття, а чи чули ви якесь конкретне рішення, яке б зачіпало регіон?»  Ще одна особливість цих виборів на Закарпатті: попри те, що Закарпаття залишається на виборчому «узбіччі», регіон є мікропроекцією виборів в Україні. «Закарпаття не голосує так, як західна Україна. Так було і у 2010 році, і у 2014 р. на парламентських виборах. Крім того на Закарпатті є багато і самостійних гравців: мажоритарники, певні угрупування. Вони особливо не поспішають робити остаточну ставку на кандидатів. Залишають поле для маневру. Мажоритарники працюють із штабами багатьох кандидатів,- пояснює Дмитро Тужанський. -- Попри те, що згідно із соцопитуванням ми маємо одного чіткого лідера, остаточно сказати, хто вийде у 2 тур, не можна. Велике питання, чи прийде той протестний електорат, чи зможуть наростити додатково електорат і скільки наростити?. Одне й те саме по ТБ, багато чорного піару, компромату, відвертого зомбування. Ці дебати між журналістами, зараз це нікого не хвилює. ЗМІ чітко розсілися по квартирах і качають електорат, мене це трошки лякає. Давно такого не бачив».

 Віктор Пащенко, керівник Закарпатського Центру політичних досліджень вважає, що зараз ми спостерігаємо прихід у політику нетрадиційних політиків: «Це не суто український феномен, це відбулося і у США, і у Франції. Взагалі сприйняття влади міняється. Нетрадиційно проводиться кампанія: без роботи на місцях, як це розуміється. Маємо феномен на цій кампанії, коли політиком можна стати іншими методами і він перетворюється в лідера громадських думок.  Загальнополітична особливість, і це позитивно, що немає жорстокого протистояння сходу і заходу. Як це було раніше. Є кандидати, більш виражені від Сходу, але вони не претендують на ключові ролі». Віктор Пащенко вважає, що таке порушення як підкуп виборців не міняє хід виборів. «Якщо у нас є кількість виборців, які готові продаватися, то така якість країни.  Власне вибори при всіх оцих обставинах навіть не стільки формують владу, скільки висвічують стан суспільства. У сьогоднішній ситуації не важливе буде-яке прізвище президента, - каже експерт. – Порошенко, якщо не буде обраним президентом, то буде корисним опозиціонером. Трохи інші пропорції, інші можливості. За великим рахунком-- це рентген суспільства, який показує наявність сил, тенденцій, куди ми будемо рухатися. Можливо, цей рух буде з різною швидкістю. Суть кампанії: це антикорупційна кампанія. Сьогодні ключове питання: на який рівень спуститься корупція. Чи буде на рівні президента, чи спуститься нижче, чи залишиться на рівні областей? Це на інтуїтивному рівні виборець відчуває. Кандидатів шукають по інтуїтивному відчуттю справедливості. Якщо перевести на політичну мову – по заглибленості  у корупційні схеми».

Експерти одностайні у думці, що за будь-яких президентів, руху України у бік СНД чи подібних напрямках не буде. Але наступний президент також не приведе країну ні в ЄС, ні в НАТО, попри те, що зовнішня політика це дійсно пряма компетенція президента. Адже є ще парламент, який часто «провалює» євроінтеграційні закони. 

 

Засідання відбулося у рамках проекту «Інформаційний виборчий хаб  «Вибори-2019» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.

 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.