- Чи не забагато Агенцій з регіонального розвитку для Закарпаття? Чим вони всі займаються?
- Агенцій, про які щось чути, десь 3-4. Якщо пройтися по реєстрах, то їх 50 в області, по районах, містах, у селах. Хоча назва «агенція» як то кажуть «заюзана», наша організація має шанс бути унікальною (передумови до цього закладені законодавством, а як ми цим скористаємося, залежить від нас). По-перше, ми створені у формі установи, інші ж – або як комунальні підприємства, або як громадські спілки, благодійні фонди, трапляються такі, де чоловік і дружина, чи інші родичі є засновникам. У нас 8 засновників, це влада, і бізнес, і наука, що дозволяє нам в принципі бути непідконтрольними якійсь особі чи установі. Маємо 8 членів Наглядової ради і кожна організація-засновник (це і ОДА, Асоціація міст України, УжНУ, Об'єднання роботодавців Закарпаття, Спілка промисловців та підприємців, ГО Форза, РМЕО «Екосфера»). Є окрема постанова Кабміну, яка регулює діяльність Агенції. Як правило такі інституції існують за рахунок бюджетних коштів. Ми навіть їх не просили. Інший спосіб фінансування - традиційне "полювання" за грантами. Ми плануємо працювати з грантовими коштами, але за пріоритетами, які виберемо для себе. До речі, стосовно теми грантів, в область на рік "заходить" від 10 до 15 млн. євро грантових коштів (загальна сума отриманої регіоном міжнародної технічної допомоги складає понад 500 млн. дол. США). Результативності мало, потрачені суми, як правило, закриваються виключно звітами фото з конференцій та семінарів.
- Ви справді не дуже традиційна Агенція регіонального розвитку. Запросили Києво-Могилянську бізнес-школу (kmbs), проводите модернові навчальні програми. Реальний рух.
- На етапі створення агенції, а цей процес тривав близько року, я ще сам був учасником MBA програми Києво-Могилянської бізнес-школи. Я знав, що школа активно розгортає свою діяльність в регіонах, тому запропонував один із центрів створити у Ужгороді. Нам як Агенції така співпраця надцікава в тому плані, що місією KMBS є підготовка нової управлінської еліти України. Тобто, як на мене, якщо говорити про якісні зміни в регіоні, то потрібно почати із створення спільноти людей, які матимуть відповідні лідерські якості та спроможності ініціювати зміни. Одним із інструментів ініціювання позитивних змін є стратегічні сесії. Під час першого управлінського тижня, що відбувся у вересні ми за участю команди школи провели закриту стратегічну сесію, на яку запросили в першу чергу бізнесменів, а також представників Закарпатської ОДА та облради, митниці, депутатів міських, районних та селищних рад, митців та науковців. Ми самі вчимося, школа запропонувала один з варіантів організації таких стратегічних сесій і ми як агенція здійснили першу спробу. Взагалі наша мета створити постійно діючу групу із спроможних та "думаючих" людей на Закарпатті. У нас в області розроблена стратегія, але її ніхто не читає. Я сам ледве знайшов цей документ, й то на сайті Мінрегіонбуду. А це має бути документ для виконання і бути доступним на багатьох джерелах. І ще один мінус у таких розробках—до них не долучають бізнесменів. Це люди прагматичні, з їхньою ментальністю легше впроваджувати новації. Вважаю, домінуючу роль у стратегічному розвитку територій повинен мати бізнес. Влада має підтримувати рішення бізнесу та адаптувати під діючі норми, або змінювати норми, якщо вони заважають, мистецтво долучатися своєю креативністю, іншим поглядом на речі. До речі, у науковців нашого УжНУ є гарні ідеї, розробки, але бізнес чомусь не в курсі. Хоча з іншого боку є такі випадки, коли науковці є розробниками успішних продуктів, і не завжди усвідомлюють що вони створили комусь прибутковий бізнес масштабу держави чи навіть експортно орієнтованого. Хочемо, щоб всі ці групи стали відкритішими, для цього просто потрібно, щоб люди почали збиратися під одним дахом за кавою чи чаєм.