Новини

Закарпатські газети і сайти оприлюднили купу недостовірних соцопитувань

У Закарпатській області друковані та електронні видання не дотримуються вимог законодавства при оприлюдненні результатів опитування щодо потенційних переможців на виборах.

У муніципальній газеті «Ужгород» (№42 від 18 жовтня 2014 року) опубліковано рейтинг кандидатів у виборчому одномандатному окрузі №68, проведеного ГО «Молодіжний інформаційний центр», - пише ГМ ОПОРА.

При цьому в опублікованому матеріалі не вказано відомостей про замовників опитування; розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних; точного формулювання питань.

Матеріал із результатами опитування позначений на сторінці як «політична реклама».

Аналогічний матеріал із такими ж порушеннями норм Закону України «Про вибори народних депутатів України» вийшов у муніципальній газеті «Новини Закарпаття» (№115-116 від 18 жовтня 2014 року). У цій газеті позначка «політична реклама» на сторінці відсутня.

Такий же матеріал із результатами соцопитування в аналогічній формі надрукований на агітаційній листівці кандидата у народні депутати Віктора Щадея, яка безкоштовно розповсюджувалася серед виборців, тираж листівки – 30 000 примірників.

13 жовтня Інтернет-видання «Про Захід» розповсюдило інформацію про результати соціологічного опитування компанії «Агенція Політичних досліджень «Соціум Карпат». У цій інформації не вказано відомостей про замовників опитування; часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки.

При цьому сайт вказує джерело інформації – прес-службу кандидата в народні депутати від партії «Блок Петра Порошенка» Роберта Горвата.

7 жовтня на Інтернет-ресурсах Закарпаття з’явилася інформація про результати соцопитування, проведеного львівською маркетинговою компанією BBS. Електронні ЗМІ, котрі розповсюдили інформацію про соцопитування за результатами прес-конференції, також не вказали повних і вичерпних відомостей щодо розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань.

Результати усіх трьох згаданих опитувань кардинально різняться одне від одного і мають різних «лідерів виборчих симпатій».

ОПОРА нагадує, що поширення інформації про опитування громадської думки, пов'язаного з виборами, суворо регламентується Законом України «Про вибори народних депутатів України».

Згідно з частиною 1 статті 67 Закону, «Підприємства, заклади, установи та організації, що проводять опитування громадської думки, мають право оприлюднювати результати такого опитування, пов'язаного з виборами, з обов'язковим зазначенням часу його проведення, території, яку охоплювало опитування, розміру та способу формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статистичної похибки».

Згідно з частиною 2 статті 67 Закону, «Інформаційні агентства, засоби масової інформації у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов'язаного з виборами, зобов'язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, а також інші відомості, зазначені у частині першій цієї статті».

ОПОРА нагадує: забороняється оприлюднювати результати опитувань в останні 2 дні перед проведенням голосування. Тобто, остання дата, коли така інформація може оприлюднюватися у ЗМІ – четвер, 23 жовтня.

Далі результати громадської думки можуть оприлюднюватися 26 жовтня після 20.00 – моменту закриття виборчих дільниць.

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.