Новини

Як закарпатські медіа висвітлювали військові теми

Закарпатська область, завдяки специфіці свого розташування та менталітету мешканців, відрізняється інформаційним простором від решти регіонів.

Віддаленість від регіонів проведення антитерористичної операції також зумовлює слабший інтерес до новин, які стосуються військової та навколовійськової тематики. Впливає на це і затягнутість бойових дій на Сході країни, через що повідомлення прес-центру АТО, які ретранслюються місцевими ЗМІ, вже не так часто потрапляють на очі читачів.

Загалом моніторинг новин було проведено протягом шести місяців – з липня по кінець грудня 2016 року. Для аналізу було сформовано базу із більше ніж 100 джерел. З них 4 – центральні телеканали, які мають власних кореспондентів у регіоні та їх сайти, де відносно регулярно з’являється інформація про Закарпаття. Вісім – регіональні телеканали обласного та районного значення, 32 друковані видання, 4 великі інтернет-видання, які мають власкорів на Закарпатті, 33 інтернет-видання, які позиціонують себе як ЗМІ обласного масштабу, 22 сайти районного значення (за виключенням сайтів державних установ, які теж публікують новини із життя району).

Тематику інформаційних повідомлень, які потрапили у моніторинг, було розбито на 22 категорії. Це інформація, яка стосується військової служби за контрактом (32,8% від загальної кількості повідомлень), безпосередньо антитерористичної операції та участі у ній закарпатських військових (12,4%), підготовки резервістів та їх польових зборів (10,0%), мобілізації/демобілізації, строкової військової служби, соціального захисту військовослужбовців, волонтерської діяльності тощо. Окремо було виділено інформацію про суспільно-політичну обстановку в області та події, які могли сприяти її погіршенню.

Більшість публікацій, які виходять у регіональній друкованій пресі, з’являються в стрічках інтернет-видань та сюжетах місцевого телебачення, присвячені діяльності 128-ї окремої гірсько-піхотної бригади, більшість бійців якої родом із Закарпаття. Значну частину також займає інформація про діяльність Закарпатського обласного військового комісаріату та підпорядкованих йому підрозділів – проведення агітації на контрактну службу, висвітлення призову строковиків та підготовки резервістів.

Щодо регіональної складової моніторингу, то найбільшу частку мали інформаційні повідомлення обласного масштабу (телесюжети, публікації у великих інтернет-ЗМІ та газетах обласного масштабу чи зі значним тиражем) - 51,2%. Друге місце за постачанням медіаприводів, звичайно ж, отримав Ужгород – більше 13% інформаційних повідомлень на військову чи навколовійськову тематику були прив’язані географічно саме до обласного центру. Це не дивно, адже тут найактивніші громадські організації учасників АТО, чимала кількість земельних суперечок із місцевою владою. Крім того тут дислокується один із підрозділів 128-ї бригади. Багато публікацій було з Тячева, Рахова та Хуста, – саме тут найактивніше працюють військові комісаріати та військові волонтери.

Найбільша кількість повідомлень на військову чи навколовійськову тематику з’явилась за досліджуваний період на сайтах інтернет-ЗМІ (80,5%). Так, наприклад, сплеск інформаційної активності спостерігався у серпні 2016 року, коли обласний військовий комісаріат на брифінгу для місцевих ЗМІ звітувався про пророблену роботу. Тоді ж було анонсовано призов на навчальні збори для військових-резервістів. Ця інформація мала широкий резонанс серед місцевого населення, адже не так давно Закарпаття зустріло чергову партію звільнених в запас мобілізованих військовослужбовців.
Цього ж місяця інформаційний сплеск спричинив конфлікт ужгородського військового комісара із Чопським прикордонним загоном. Військком вирішив використати інформацію про вирубку лісу у прикордонній зоні для підвищення власного іміджу.

Суттєво менше вийшло сюжетів на телебаченні – всього 8% від загальної кількості інформаційних повідомлень. Публікації в друкованих ЗМІ та соцмережах отримали майже однаковий відсоток. На це впливає обмеженість друкованих площ у районних газетах, а також те, що більшість із них досі залишаються комунальними і висвітлюють в основному заходи районних адміністрацій та рад. Крім того, можливості моніторити кожен випуск обмежені – більшість «районок» наразі розповсюджуються по підписці та відсутні у кіосках.

Окремо для узагальнення інформаційного поля було відібрано чотири інтернет-ЗМІ із найбільшою аудиторією: Mukachevo.net, Закарпаття онлайн, Голос Карпат та PMG.ua. Деякі інтернет-сайти, не зважаючи на високу відвідуваність, в розрахунок не увійшли через низьку якість публікацій.

Так серед публікацій на Mukachevo.net переважають матеріали нейтрального характеру, які інформують про поточні події: поїздки волонтерів у зону АТО, проведення буденних заходів військових структур тощо – 53,1%. Публікацій із позитивним контекстом – 28,1%. Писали найчастіше про нагородження військових, їх соціальний захист (підвищення грошового забезпечення, виділення земельних ділянок тощо) та інтерв’ю з військовослужбовцями. Приблизно такий же розподіл публікацій за інформаційним забарвленням у Закарпаття онлайн.

Найбільший відсоток публікацій, які підтримують позитивний імідж Збройних сил України, за вказаний період, вийшли на сайті Голос Карпат. Разом із PMG.ua вони мають і найменший відсоток публікацій, присвячених негативним явищам у армії: загибелі військовослужбовців, хабарництва, пияцтва тощо.

При аналізі окрему увагу було приділено сумлінності регіональних засобів масової інформації при підході до написання новин. Майже 53% публікацій на військову чи навколовійськову тематику були написані на основі прес-релізів, які розсилав обласний військовий комісаріат, районні військкомати області чи які публікувались на їх інтернет-ресурсах та сторінках 128-ї ОГПБ, Міністерства оборони України тощо. Майже 28% новин у ході моніторингу виявились репостами інформації з інших джерел, часто навіть без зазначення першоджерела.

Така риса притаманна інтернет-ЗМІ, адже через відсутність журналістів вони, здебільшого, вдаються до копіювання новин з інших ресурсів. Небагато зусиль приділяють і написанню новин на основі прес-релізів – інтернет-видання найчастіше публікують їх без змін, не уточнюючи та не доповнюючи наявну там інформацію.

І тільки 19,4% публікацій були написані власне редакціями інтернет-видань чи друкованих ЗМІ. Серед них також і відеосюжети регіональних телеканалів.

Що стосується чотирьох відібраних інтернет-ЗМІ із найбільшою аудиторією, то найбільшу частку публікацій (61,4%), першоджерелом яких є саме їх редакції, має Mukachevo.net. За ним у рейтингу розташувався сайт Закарпаття онлайн, журналісти якого 35,2% своїх публікацій написали власноруч.

Голос Карпат та PMG.ua і тут відзначились рівністю можливостей – тільки 15% публікацій на військову чи навколовійськову тематику були оригінальними.

Як і зазначалось, військова тематика для інформаційного простору Закарпаття є далеко не домінуючою. Місцеві ЗМІ перевагу надають подієвим публікаціям та репортажам із заходів, які проходять на території області. Крім того, військові структури ніколи не відрізнялись медійною активністю та нечасто з власної ініціативи ставали постачальниками інформаційних приводів. Тільки протягом останнього періоду значна увага почала приділятись підготовці прес-офіцерів, які, налагоджуючи ефективні зв’язки із засобами масової інформації, роблять власні структури відкритішими для суспільства.

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.