Новини

Скільки витратили закарпатські кандидати на рекламу у Фейсбук. ІНФОГРАФІКА

Топ-10 найбільших виборчих фондів та витрат на рекламу у Facebook

Проаналізувавши фінансові звіти закарпатських кандидатів у депутати по мажоритарних округах, які оприлюднені на сайті ЦВК, ми склали рейтинги тих, хто витратив найбільше коштів на передвиборчу агітацію.

Зрозуміло, що виборчі фонди - це далеко не всі витрати мажоритарників. У багатьох випадках виборчий фонд – це тільки маленька частина реального бюджету. Однак, якщо зважити на те, що вибори були позачерговими, а період агітації зовсім короткий, то навіть ті суми, які кандидати внесли до виборчих фондів, є достатньо солідними.

У розрізі округів рейтинг виборчих фондів виглядає так:

№ 68

  1. Андрій Андріїв – 667 254 грн.
  2. Роберт Горват – 621 400 грн.
  3. Йосип Борто – 278 301 грн.
  4. Михайло Фединець – 150 600 грн.
  5. Мирослав Гісем – 139 000 грн.
  6. Олександр Пекар – 128 000 грн.
  7. Діана Кайнц – 106 900 грн.
  8. Юрій Чижмарь – 60 785 грн.
  9. Андрій Погорєлов – 56608 грн.
  10. Юрій Яцина – 36 800 грн.

№ 69

  1. Едгар Токар – 488 000 грн.
  2. Інгрід Туріс – 110 000 грн.
  3. Мікловш Товт – 106 650 грн.
  4. Віктор Балога – 99 340 грн.
  5. Артем Мітішинець – 50 000 грн.

№ 70 (Є тільки проміжні звіти)

  1. Василь Щур – 300 000 грн.
  2. Іван Дрогобецький – 50 000 грн.
  3. Михайло Лаба – 70 000 грн.
  4. Іван Балога – 65 260 грн.
  5. Володимир Чумак – 50 000 грн.

№ 71

  1. Валерій Лунченко – 771 065 грн.
  2. Олександр Пацкан – 82 300 грн. (проміжний звіт)
  3. Сергій Грабар – 80 700 грн.

 

№ 72

  1. Василь Петьовка – 578 200 грн.
  2. Олександр Данилюк – 209 370 грн.
  3. Василь Юращук – 165 000 грн.
  4. Віталій Кут – 117 200 грн.
  5. Носа Вадим – 115 850 грн.
  6. Василь Йовдій – 105 806 грн.
  7. Йосип Пономаренко – 100 000 грн.
  8. Ярослав Думин – 75 000 грн.
  9. Василь Федурцьо – 73 500 грн.
  10. Іван Палінкаш – 69 000 грн.

№ 73

  1. Василь Брензович – 537 104 грн.
  2. Поляк Владіслав – 450 698 грн.
  3. Іван Маргітич – 168 000 грн.
  4. Євген Ярина – 80 000 грн.
  5. Павло Балога – 70 720 грн.

Мажоритарники і Facebook

Ми також склали рейтинг закарпатських кандидатів у депутати Верховної Ради України за кількістю грошей, потрачених на політичну рекламу в соцмережі Facebook.

Отримати цю інформацію стало можливим завдяки тому, що на період позачергових виборів до Верховної Ради соцмережа Facebook внесла Україну до переліку країн, в яких застосовуються посилені перевірки публікацій, що містять політичну рекламу. Крім того, при публікуванні політичної реклами, слід було вказувати повне ім‘я особи або назву організації, яка її оплатила. Під час періоду агітації інформація про замовника з'являлася безпосередньо на самій рекламі. Більш детальна інформація про оголошення, наприклад, статистика переглядів, буде зберігатися протягом семи років в спеціальному архіві Ad Library. Facebook запевняє, що прагне до прозорості відомостей про рекламодавців, а також продовжує боротьбу з іноземним впливом в вибори в різних країнах світу.

1. Отже з великим відривом від усіх інших на першому місці опинився кандидат від партії «Патріот» в 72-му окрузі Василь Юращук, який потратив на політичну рекламу в соцмережі$4245. Першість по витратам не допомогла йому виграти вибори. Він посів тільки четверте місце, набравши 6,55% голосів. Цікаво, що переміг на цьому окрузі самовисуванець Василь Петьовка, в якого на Facebook є аж три профілі з прізвищем Питьовка, але жодної політичної реклами він в соцмережі не запускав. Більше того, він взагалі фактично не користується Facebook, адже на сторінках відсутні будь-які дописи, є тільки кілька фото, а друзів на сторінці у депутата всього 10.

2.На другому місці за кількість потрачених в мережі доларів кандидат-самовисуванець з 70-го округу Василь Щур, якому політреклама обійшлася в$1774.

Переглядаючи звіти про рекламу кандидата, можна знайти підтвердження того, що якась частина з вказаної суми була витрачена не ефективно. До прикладу, звіт про те, в яких регіонах показували  ролик В. Щура. Рекламу Міжгірського голови чогось дивилися користувачі фактично на всій території України, зокрема майже 30 % переглядів припадає на виборців Рівненської, Волинської та Івано-Франківської областей, а показів у Закарпатті тільки 46 %.

3.Третє місце за обсягом бюджету на Facebook-рекламу посідає кандидат від партії ВО «Батьківщина» в 70-му окрузі Олександр Кеменяш. Очільник партії Ю. Тимошенко на Закарпатті використав$979. Попри те, що у підсумку він посів тільки п‘яте місце, «Батьківщина» в 70 окрузі отримала найкращий результат з усіх округів – 14,41%.

4.Четвертий у нашому рейтингу - брат мера Ужгорода, самовисуванець з 68-го округу Андрій Андріїв, з рекламним бюджетом на Facebook$760. Андріїву для перемоги на виборах не вистачило близько півтори тисячі голосів, у підсумку він опинився на третій позиції.

5.Замикає першу п‘ятірку кандидат від «Єдиного Центру» в 69-му окрузі Віктор Балога, якому реклама на Facebook обійшлася в$665. Як відомо, В. Балога знов переміг на виборах, але цього разу з перевагою у близько 800 голосів.

Слід зауважити, що усі кандидати від «ЄЦ», в тому числі й В. Балога, рекламувалися через сторінку партії. Оскільки цієї партії в бюлетенях для голосування не було, то весь бюджет, витрачений «Єдиним Центром» можна розділити на 5-х їхніх мажоритарників. Загалом «ЄЦ» заплатив$902.

6.Самовисуванець з 71-го округу Петро Добромільський пропіарився в соцмережі на $633. За результатами виборів він четвертий. Добромільського підтримали 3,32% виборців.

7.Переможець виборів у 68-му окрузі самовисуванець Роберт Горват витратив на Facebook$627. Цікаво, що крім Facebook Горват активно використовував і більш модний серед молоді Instagram.

8.Ярослав Думин – самовисуванець з 72-го округу прорекламувався на$569. За підсумками виборів він опинився аж на сьомому місці, отримавши 4,07% голосів.

9.Висуванець партії «Голос» в 72-му окрузі Олександр Данилюк за політрекламу у Facebook заплатив$408. За нього проголосували 9,19 % виборців, як наслідок – третій результат на виборах.

10.Самовисуванець Валерій Лунченко, який впевнено виграв вибори на 71-му окрузі витратив на політичну рекламу в соцмережі$382.

Також зазначимо, що у Едгара Токара з 69-го округу були дві сторінки, з яких він рекламувався. Загальний бюджет реклами двох сторінок склав приблизно$300.

Тарас Керичан – кандидат від «Голосу» в 73-му окрузі витратив$296.

$157заплатив за рекламу Олександр Пересоляк і$139– Мирослав Гісем. Обидва з 68-го оругу.

Іван Маргітич з 73-го округу витратив$120,таку ж суму заплатив Михайло Лаба з 70-го округу, а його конкурент Іван Дрогобецький -$112.

Насамкінець згадаємо тих, чия реклама на Facebook коштувала не більше$100(менші суми у звітах не відображаються). До цього списку увійшли: з 68-го округу - Андрій Погорєлов, Юрій Чижмарь, Олександр Пекарь, Йосип Борто, Михайло Ващинець; з 71-го округу - Олександр Пацкан.

Іван Колодій для Zaholovok.com.ua

Інфографіка - Ярина Денисюк

Матеріал підготовано у рамках проекту Ужгородського прес-клубу «Створення виборчої медіа-майстерні на Закарпатті -2019» за підтримки Української медійної програми (Інтерньюз). 

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.