Комунальним ЗМІ не варто відкладати процес роздержавлення -- експерт

Комунальним ЗМІ не варто відкладати процес роздержавлення -- експерт

 В Ужгородському прес-клубі відбувся тренінг «Юридична та правова допомога в процесі роздержавлення друкованих комунальних ЗМІ». Ігор Федоренко, юрист мережі медіа-юристів Інституту розвитку регіональної преси докладно розповів учасникам, як правильно пройти етапи реформування комунальних ЗМІ, яку нову організаційно-правову форму краще вибрати для редакції, як вирішити майнові питання, правильно оформити реєстраційні процедури  тощо. Ігор Федоренко, впродовж останніх 16 років здійснює супровід діяльності та захисту в судах ЗМІ, на практиці добре знає те, з чим «районки» тільки починають знайомитися.  Експерт прокоментував процес роздержавлення друкованих ЗМІ:

-         З чим у комунальних ЗМІ виникають найбільші проблеми у процесі роздержавлення?

 -         Найбільші труднощі виникають із застосуванням самого закону. Він дуже незрозуміло виписаний, деякі норми протирічать одна іншій.

А з проблем, які виникають, це саме із засновниками. Адже вони не завжди мають  бажання відпустити редакцію газети. Або намагаються звільнити редактора, щоб призначити нову людину, яка буде їм підконтрольна. Або намагаються за рахунок майна редакції погасити зобов’язання, що прямо заборонено законодавством.

 -         Відсоток тих комунальних ЗМІ, який вже зважився на реформування, зокрема на Закарпатті, дуже низький. Відкладають до останнього. Чи є граничні терміни роздержавлення?

 -          Процеси відтягувати не варто, бо Мінюст після 1 січня 2019 року буде складати перелік нереформованих друкованих ЗМІ і буде скасовувати свідоцтво. Якщо свідоцтво буде скасовано, то і випуск друкованого ЗМІ не може відбуватися. У  будь-якому випадку засновники, якщо це РДА чи райрада до1 січня 2019 року повинні припинити діяльність друкованого ЗМІ, де вони залишаться засновниками.

 -         Яку організаційно-правову форму краще обрати редакції?

 -          Ми рекомендуємо реформуватися в ТОВ. Товариства з обмеженою відповідальністю більш виписані законодавчо, регламентована їх робота , розписано, як приймаються рішення, як призначається керівник, як ліквідується ТОВ.У той час як про приватні підприємства є єдина стаття в господарському кодексі 113 і загальні вимоги до статутів юридичних осіб. Саме приватні підприємства створюються на підставі приватної власності і ніякої іншої. А реформовані редакції створюються і за рахунок майна комунального територіальної громади, що є комунальною власністю, а не приватною.

 Більшість комунальних ЗМІ забажали перереєструватися у приватні товариства. Мало хто у акціонерне товариство, бо це треба випуск цінних паперів, акцій, щорічний звіт аудит, дуже велике навантаження, десятки тисяч гривень витрат. Я дуже дивувався, що не захотів перетворитися у виробничий кооператив. Чому здивувався? Бо на всіх тренінгах, які ми проводили, ставили запитання, що буде із засновництвом, якщо людина звільняється з реформованого ЗМІ?  Якщо ТОВ законодавчо повністю врегульовано, то приватне підприємство крім двох загальних статей  56 і 48 і 62 Господарського кодексу України нічого не має взагалі.

Якщо йдеться про організаційно-правову форму виробничий кооператив, там пайове членство. І якщо людина вкладає не тільки майновий внесок, але й свій труд, у роботу кооперативу, то при виході цей пай або забирається або передається іншим. Не залишається. Але, можливо з 90-их років в Україні негативне відношення до кооперативного руху. Якщо засновник і працівник одна й таж особа, для юридичної особи це найбільш просте врегулювання. І господарським і цивільним кодексом.

 -         Чи зможуть нинішні засновники комунальних ЗМІ фігурувати у реформованих газетах? Оплачувати послуги редакцій?  

 -          Так, зможуть. Бо в законі прямо прописано пріоритетне право на висвітлення діяльності РДА, райради, колишніх засновників саме у реформованих ЗМІ. Але як буде реалізоване це переважне право? Бо є моменти, коли органи місцевого самоврядування після реформування друкованих ЗМІ починають друкувати свої рішення, оголошення та інші документи у своїх підконтрольних ЗМІ.

 -         Чи процес реформування обмежить вплив місцевої влади на комунальні ЗМІ?

 -          Ми подіваємося що такий вплив буде відсутній, але як це буде -- покаже час.

Публікацію підготовано у рамках проекту «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвит

Loading...

Додати новий коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде показаний.
CAPTCHA
Питання для відсіювання автоматичного коментування.
Введіть відповідь на питання
Loading...