Новини

Далеко не всі закарпатські сувеніри виготовляються у Китаї

Всупереч поширеному стереотипу далеко не всі закарпатські презенти для туристів виготовляються у Китаї. Це на прикладі власної сувенірної крамнички доводить Яна Новак. Ужгородка розповідає про популярні лялечки-тільди, вишивки-рішельє, порцеляну та кераміку. А також…про живий «пухнастий символ» власної сувенірної справи.<--break->

Сувенірна крамничка «Гофер», що розташована у провулку «Гірчичне зерно» в Ужгороді відома вже багатьом ужгородцям як джерело справді цікавих подарунків для їхніх гостей з-поза меж нашого краю. Приваблює вона і туристів, які відвідують наше місто. Дарма що маленька – зате тут можна купити те, чого не знайдеш у інших сувенірних магазинах міста, яких, втім, діє немало. Ексклюзивність - саме таку «політику» для свого закладу обрала його господиня Яна Новак. Вона намагається наповнювати полички крамниці унікальними, авторськими, цікавими роботами, у які вкладено душу, любов, тепло рук майстра і закарпатский неповторний колорит. Ми давно шукали приводу поговорити про сувенірний бізнес на Закарпатті із людиною, яка займається цією справою недавно і тому має «незамилене» око і свіжий погляд на цю сферу. І ось днями такий привід випав. Яна Новак завела біля своєї крамнички... кролика. Справжнього живого декоративного білого кролика із чорними вушками та колами довкола очей. Такий собі «зайчик-панда». Кролик перебуває у клітці і, як повідомляє текст на табличці, розташованій поруч, кожен хто бажає, може купити за гривню пучечок травички чи шматок моркви і погодувати кролика. А для бажаючих сфотографуватися із ним на руках, звірятко дістануть із клітки і дадуть вам у руки. Ця атракція тут коштує символічні дві гривні.

Як розповідає сама господиня закладу, ідея завести кролика, який, до речі є тезкою крамнички – звати його теж Гофер, прийшла як згадка про різдвяну шопку із живими овечками, яка діяла у провулку у дні Різдва і запам’яталася ужгородцям як світлий символ свята. Тих зимових днів до шопки приходило чимало дітей та дорослих погодувати овечок, подивитися на живих баранців і сфотографувати різдвяну композицію у шопці. Біля кролика Гофера з першого ж дня також багато відвідувачів. Дітки приходять цілими групами. Годують звірятко, фотографуються із ним. Дорослі ж часто-густо просто милуються тваринкою і кидають у кошик гривню дві «на морковку» зі словами «Спасибі за гарний настрій. Потім погодуєте його за нас.»

Яна Новак твердить, що кролик Гофер не є окремим бізнесом – надто вже невеликий дохід приносить. Опікується тваринкою її 8-річний син Василько і зароблені гроші витрачає на корм для улюбленця і на морозиво собі. Одначе ж живий талісман підняв привабливість сувенірної крамниці, яка є головним заняттям пані Яни. І саме про сувеніри ми поговорили із власницею закладу.

-- Яна, у крамничці від кількості сувенірів ніде повернутися. Чи всі вони мають попит?

-- Так, я стараюся тримати тут тільки те, що справді цікавить гостей міста. Ужгородці також є частими нашими покупцями. Купують сувеніри у подарунок собі. У нас-бо є справді цікаві речі, які хочеться мати вдома. Збільшувати асортимент кількісно не дозволяє площа, тому дуже ретельно відбираю справді тільки найцікавіше.

-- Я бачу безліч дрібних сувенірів на кшталт магнітиків, дзвіночків, але є і дорогі вироби. Ось кований набір інструменту для камінів за майже 3 000 гривень? Невже його куплять?

-- Куплять. Це зовсім недорого за авторську роботу. Цей набір - виріб коваля Зонзова Валерія, у якому застосовано всі види ковки. З часом планую додати виробів кузні у асортимент і у продажу з’являться ще й підсвічники, вішаки, дзеркала, підрамники під дзеркала. Тобто речі, більше розраховані на нашого місцевого покупця. Навряд чи турист носитиме за собою містом ковану раму... А ужгородець купить собі додому. Буває, що люди приходять і шукають дорогий подарунок. А в нас можна замовити художні роботи у виконанні майстрів, із якими ми співпрацюємо.

-- Які речі найпопулярніші серед туристів і яку в середньому суму вони готові залишити у вашій сувенірній крамничці?

-- Найбільшим попитом користуються магніти, вони коштують від 5 до 25 гривень. В середньому гості залишають у нас 100 гривень. Деякі іноземці тільки магнітиків купували на 200-300 гривень. Адже приїхавши додому, треба роздати якісь подарунки друзям, родичам, сусідам, колегам. І добре якби ці подарунки були недорогими і промовляли про край, де ти побував. Якщо ж ужгородці їдуть за кордон, то купують у нас кераміку: посуд для спецій, для кави, їх виготовляють на наше замовлення у Святославську на Східній Україні. Але виготовляють із символікою Ужгорода, Закарпаття.

Для себе ж, додому, ужгородці залюбки беруть домоткані салфетки, домоткані доріжки з так званих цубаток (5-метрова доріжка шириною в 70 см., приміром, коштує 155 гривень). І чим довший метраж такої доріжки, тим вона дешевша. Її тчуть на Закарпатті, в Ракошині. Охоче їх купують і туристи, тому що багато хто хоче ще й користуватися у побуті тими подарунками, які привезли з Ужгорода. Ці речі є цілком практичними і при цьому красивими. З подихом історії, теплом рук майстра.

Загалом у нас можна придбати магнітики, кераміку, прикраси з кераміки, з рішельє та зі скла, подушечки, доріжки, серветки, прикраси, плетені з кукурудзи. Цікавими є ще й ляльки ручної роботи, вдягнені у справжні вишиванки. Їх робить жіночка з Будапешту, уродженка Ужгорода. Одного такого козачка повіз турист в Італію. Купуючи його, так впевнено казав: „КозАкі” (сміється). Є гарні вишиті рушники від Тетяни Татомир.

-- Як гадаєте, що може примусити туриста купити не закарпатський сувенір? Так званий «ширпотрєб», виготовлений явно у Китаї. У вас їх хоч і небагато, але явно трохи є на полицях.

-- Їм може просто сподобатися той чи інший сувенір, виготовлений у Китаї. Тобто, туристи абсолютно непередбачувані. Буває, зайде людина, я починаю розповідати про вироби ручної роботи, а покупець не відводить очей від „штамповки” – йому сподобалися копилки. Їх виготовляють не в Китаї, а також у Святославську. У всіх людей різний смак.

-- А як думаєте, наскільки гості готові купувати сувеніри з символікою, наприклад, закарпатських фестивалів? Чи з корпоративною символікою, наприколад, того ж «Гірчичного зерна», у якому ви розташовані.

-- Думаю, купували б залюбки, тим більше, якщо б вони той фестиваль відвідали, знали історію його походження. Загалом брендовану продукцію туристи купують більше. Тут співвідношення десь 60% брендованих сувенірів до 40% подарунків, не прив’язаних до Закарпаття. І з закарпатськими майстрами ми намагаємось встановити особливі відносини, аби їхня продукція була ексклюзивною в нашій крамниці. Такими виробами є вишивки-рішельє Тетяни Долгош, такими є ароматизовані лялечки-тільди від Оксани Лукач, які також можна знайти тільки в нас. Пошиті вони виключно з натуральних тканин і купують їх дорослі люди, чи для себе, чи в подарунок. Більше того, до нас можна підійти і замовити таку лялечку в певному стилі чи колірній гамі. Наприклад я сама замовила ляльку із символікою провулку. Зробила це із тієї причини, що багато туристів не вірили, що ці ляльки авторської роботи. Їхня краса і майстерність із якою вони зроблені не поєднувалася із низькою ціною на їхній погляд. На Заході авторська лялька може коштувати і 100 і 200 доларів і набагато більше. Ляльки ж Оксани Лукач коштують у нас 180 гривень. На думку іноземних туристів стільки може коштувати тільки «китай». Доводжу їм що це авторська лялька і вони кажуть: ваші майстри зовсім не цінують свою творчість. До речі за ляльку із написом «Гірчичне зерно» вже лишили завдаток і зараз її викуплять. Не побула у нас і двох днів. Ось і відповідь на питання про брендовані сувеніри.

Окрім всього цього у нас діє дисконтна картка: якщо ви придбали товару на 100 грн, то на кожну наступну покупку отримаєте 5%-ву знижку. Загалом ми намагаємося встановити такий рівень співраці з майстрами, аби вони виявляли бажання надавати свої вироби ексклюзивно нам. Тому що майстра важко втримати, аби він не пішов ще кудись прилаштовувати свої роботи. Окрім того, на майстрів працює місце розташування нашої крамнички – провулок «Гірчичне зерно». Це пасаж сімейного відпочинку і у нас постійно повно відвідувачів. Майстри задоволені нами, а ми – ними.

-- Чи відчуваєте брак якогось виду сувенірної продукції?

-- Дуже мало в нас робіт із сакурами, туристи шукають магнітики та інші сувеніри, на яких було б зображено це дерево. Я вже просила нашу майстриню, яка виготовляє керамічні тарілочки – Ірен Єндрек – щоб вона вмальовувала в пейзажі, якими розписує керамічний посуд, сакуру.

-- Що з нового у вас? Ну найостаніше із унікального?

-- Ось порцеляновий посуд із авторським розписом. Малюнок Ужгородського замку, каліграфічний напис довкола, небо – все намальовано вручну. При цьому тарілка із порцеляни із малюнком майже ювелірної роботи коштує всього 175 гривень. Знову доводитиму туристам, що це не «китай» (сміється).

 

Розмовляв Олександр Попович

Спеціально для Zaholovok.com.ua

Фото автора

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.