Новини

Чіткого рейтингу зараз не має жоден з кандидатів у Президенти, – експерти

В Ужгороді обговорили входження президентської виборчої кампанії в Україні в активну фазу. Зареєстровано 23 кандидати. Хто є хто у цій виборчій палітрі прокоментували експерти під час засідання в Ужгородському прес-клубі.

Сергій Федака, д.і.н. професор УжНУ вважає, що наразі вибори розгортаються «більш-менш по-європейськи», без істерик, ажіотажу і апокаліптичних заяв, на кшталт «якщо не проголосуєте, то на цьому все закінчиться». «Наразі принципової ролі не відіграє, хто переможе, - каже С. Федака. - Важливо, щоб вибори взагалі відбулися і з’явився новий легітимний президент. Саме в цьому найважливіше значення виборів 25 травня. Хтось з громадян може і не помітити, що в Україні тривають вибори».  

Список кандидатів, зареєстрованих у ЦВК, на думку експерта – досить різноманітний. Тож кожен може знайти «щось цікаве». За перші місця - золото, срібло, бронзу – боротимуться 4 найсильніші кандидати. Інші або підігруватимуть, або протистоятимуть, чи виконуватимуть певні інші функції.  

За словами Сергія Федаки, наявні у переліку кандидати на посаду Президента України беруть участь у виборах не тільки заради перемоги. Для когось завданням є тільки перейти у вищу політичну лігу. Загалом кандидують досить з різних міркувань.

«Частина кандидатів виконуватимуть технічні функції – як на мене, близько шести, - каже Сергій Федака. - Особливість цих виборів – те, що вони відбуваються після революційних подій. П’ятеро осіб просто використовують ситуацію, щоб уникнути переслідувань чи занадто прискіпливого ставлення з боку правоохоронних органів.

Ще одна значна група – майже 7 кандидатів – йдуть на вибори, щоб привернути увагу до своєї партії напередодні парламентських виборів, засвідчити, що партія – не «дивана», а реально діюча. Це нормально і нічого у цьому дивного чи екстраординарного немає.

Ще 4 учасники перегонів це ті, хто «засвітився» під час Революції гідності, проявилися саме на Майдані і хочуть конвертувати цю популярність у певний політичний багаж, закріпити популярність і, можливо, перейти у публічну політику із суто громадського сектору».

Щодо особистостей, то, наприклад, про Петра Порошенка Сергій Федака зауважив: «Порошенко взяв хороший старт, підвищило рейтинг і рішення Кличка про його підтримку. Але Порошенко матиме ту ж проблему, з якою зіткнулася на минулих виборах партія Наталії Королевської. Тобто основним завданням є зберегти стартовий рейтинг. А це залежатиме від того, як проводитимуть агітаційну кампанію, тож слід думати, на скільки варто виходити на телеекрани, засвічувати себе в «польових» діях.  Це залежить і від команди, і від керівника виборчої кампанії тощо. Стартовий рейтинг ще не гарантує перемогу.

На запитання про те, як відобразиться на рейтингу Порошенка публічна підтримка його кандидатури одіозними олігархами Дмитром Фірташем та Сергієм Льовочкіним, Сергій Федака відповів, що підтримка кандидатів олігархами - одне із вічних українських питань. «Кампанія показує, що великий бізнес і політика в Україні й надалі тісно пов’язані. Хоча в суспільстві побутує думка про те, що заможна людина при владі це позитив, мовляв, багатий не буде красти. Разом з тим, ми бачимо, що Янукович та його команда повністю перекреслили принцип «Хто набрався, вже не братиме», тому сподіватися на це не варто.

Щодо Юлії Тимошенко, то її політична сила стала базовою для формування перехідної влади. Уряд наразі змушений вживати непопулярні дії, щоб втримати країну від економічного краху, а це, відповідно, буде відображатися й на іміджі Тимошенко.

Що стосується Сергія Тігіпка – він має унікальне завдання – чітко сформулювати «індустріальні цінності», щоб стати кандидатом для східняків. Він наразі бореться за вихід у другий тур і це достойна мета, яка теоретично досяжна.

Більш проблемна ситуація у Михайла Добкіна – кандидата від Партії регіонів, яка переживає складні часи, процеси розвалу, має особисті іміджеві проблеми.

Таким чином, решта кандидатів так чи інакше підлаштовуватимуть власну кампанію під цих 4 фаворитів».

Експерт Маріанна Колодій, викладач кафедри політології та державного управління УжНУ, соціолог, директор Закарпатського обласного центру ґендерної освіти прокоментувала: «З точки зору соціальної психології вибори будуть унікальними. Наразі не сформований архетип чи портрет очікуваного президента. Він тільки формується. Це, за образом очікування, повинен бути син. У Віктора Януковича формувався імідж батька. Він, можливо, навіть сам у цей образ повірив до певної міри, вірив у непорушність батьківського авторитету. Для Тимошенко формували образ матері нації. Зараз українці очікують образу сина. Це повинна бути вольова людина, яка шанує коріння, сім’ю, а водночас готова показати, що тато вже втомився і вже не здатен до таких рішень, як син. Ризикована людина, але не в сенсі екстриму, а в сенсі здатності до відповідальності. Таким чином, жінки мають менше шансів на виборах.

У ході дискусії журналісти зауважили на твердження про те, що єдиним справжнім чоловіком в українській політиці є жінка - Юлія Тимошенко. Тому, можливо, не варто загострювати увагу на слові «син», а, можливо, більш коректним формулюванням буде слово «потомок» чи «нащадок». Зрештою, всі погодилися з тим, що у другому турі найімовірніше матимемо прізвища, що закінчуються на «-ко».

Соціологам, за словами М. Колодій, досить важко працювати, оскільки у респондентів, яких вони опитують, немає чітко сформованого громадського інтересу щодо того, хто ж повинен бути президентом. Є багато потреб, вимог до потенційного переможця виборів, але хто це повинен бути – бачення ще немає. Тому уподобання різко змінюватимуться. Чіткого рейтингу наразі ні в кого з кандидатів немає, вони його як здобуватимуть, так і втрачатимуть у ході виборчої кампанії. 

На думку С. Федаки, найімовірніше, у другий тур виходять Порошенко і Тимошенко, на другому місці варіант Порошенко-Тігіпко.

Матеріал підготовано у рамках виборчого проекту ЗОО "Ужгородський прес-клуб" за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.