Новини

Бюджет Закарпаття 2015: освіта, медицина і соціальні виплати

Депутати Закарпатської облради прийняли бюджет області ще напередодні Нового Року, 30 грудня.

Зокрема, доходи обласного бюджету передбачені у сумі 3,16 (3 158 905,7 тис. грн) мільярда гривень, у тому числі більшу частину складають доходи загального фонду обласного бюджету — 3,11 мільярда, а доходи спеціального фонду - 47 мільйонів гривень .

Між тим видатки обласний бюджет заклав дещо менші - у сумі 3 157 706,6 тис. грн, у тому числі видатки загального фонду бюджету складають 3,1 мільярда гривень, а видатки спеціального фонду бюджету — 90,8 мільйона.

Вільні кошти відповідно до статті 16 Бюджетного кодексу України, директору департаменту фінансів облдержадміністрації в межах поточного бюджетного періоду дозволили на конкурсних засадах розміщувати тимчасово на депозитах, з подальшим поверненням таких коштів до кінця поточного бюджетного періоду.

 92% доходів бюджету перераховує держава 

Левову частку доходів бюджету традиційно складатимуть офіційні трансферти. Йдеться про 2,9 мільярда гривень або майже 92% всіх доходів. Річ у тім, що значна частина цих коштів банально перераховується облрадою населенню у вигляді різноманітних пільг, субсидій, допомог. Великими є і освітня та медична субвенції. Це все свідчить про те, що наша область залишається сильно залюжною від центру, котрий спершу забирає гроші а потім перераховує їх назад.  

Податкові надходження та власні доходи при цьому складають лише 260 356 600 гривень або ж 8%. Серед останніх традиційно найбільші кошти надходять за рахунок ПДФО. Це майже 60% цих доходів. Чисельними є також рентна плата за використання природних ресурсів та податок на прибуток підприємств. Чисельним є і неподаткові надходження, як от доходи комунальних підприємств, плата за оренду, ліцензії тощо. Вони складають 26% платежів, відмінних від трансфертів.

Окремо варто розглянути структуру видатків області на 2015 рік.

Більше половини їх, а саме 64,11% піде на міжбюджетні трансферти. Це субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату різноманітних допомог багатодітним сім'ям, інвалідам, сиротам, малозабезпеченим тощо, надання пільг на комунальні послуги,

Трохи більше 17% або майже 538 мільйонів віддасть Закарпаття на утримання системи охорони здоров'я. Переважна кількість цих грошей очікувано піде на утримання самих закладів, а саме виплату заробітної плати, надбавок, забезпечення медикаментами. Що ж до медичної освіти, то на ній традиційно економлять. Всього 565 тисяч отримають всі закарпатські Центри здоров'я і заходи у сфері санітарної освіти. На медикаменти для швидких держава віддасть майже 3 мільйони гривень, а от реформи обійдуться в 1,6 мільйона. Програми і централізовані заходи боротьби з туберкульозом обійдуться Закарпаттю в 4,5 мільйона гривень, але куди серйознішою стане боротьба з цукровим і нецукровим діабетом на неї виділять аж 22 мільйони гривень.

Освіта краян у 2015 році коштуватиме 338 мільйонів, що складає 10,71%. Значна частина коштів буде виділена на школи-інтернати та дитбудинки сімейного типу. До прикладу, спеціалізовані інтернати для діток з вадами розвитку коштуватимуть області майже 65 мільйонів. ПТУ отримають більше 137 мільйонів, а вищі заклади освіти I та II рівнів акредитації значно менше — 46 мільйонів. Тут свою роль, швидше за все, зіграла кількість таких закладів. Однак важливим є і те, що держава виділила області 110 мільйонів на підготовку робітничих кадрів. Адже експерти вже давно підмічають нестачу кваліфікованих робітників та надлишок людей з вищою освітою по всій Україні.

Решту напрямків витрат можна побачити у таблиці. Доля їх є приблизно однаково малою. Так, наприклад, напрямок “будівництво” ) вкрай малим. Тут кошти підуть на капітальні вкладення і проведення невідкладних відновлювальних робіт, будівництво та реконструкцію загальноосвітніх навчальних закладів.   

На книговидання цьогоріч передбачено лише 100 тисяч гривень . Зі спортом ситуація дещо краща, але у загальній структурі видатків частка їх все одно не надто велика. До прикладу, на забезпечення підготовки спортсменів вищих категорій школами вищої спортивної майстерності  витратять 3,6 мільйона гривень. Більше 10 мільйонів піде на розвиток дитячого та юнацького спорту. Втім, у масштабах всієї області це не надто великі суми. Дуже мало грошей, всього півтора мільйона, передбачено на підтримку сільського, лісового господарства, рибальства та мисливства. Зате ветлікарні та ветлабораторії будуть у дещо кращому становищі — вони отримають 14,4 мільйона гривень.

Чимала сума коштів, а саме 40.5 мільйонів витратять на фінансування енергозберігаючих заходів, а от розвиток малого і середнього підприємництва по-старому є непріоритетним - всього 350 тисяч.


Бюджетом також передбачено повернення кредитів до спеціального фонду обласного бюджету у сумі 1 600,0 тис. гривень. Це гроші на повернення коштів, наданих для кредитування громадян на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, а також для кредитування індивідуальних сільських забудовників

Передбачено у 2015 році і надання кредитів з обласного бюджету у сумі 2, 8 мільйона гривень. Ці гроші поділять на обласну програму забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки та надання державного пільгового кредиту індивідуальним сільським забудовникам.

Якщо говорити про міжбюджетні трансферти, то найбільшими їх споживачами є міста Ужгород та Мукачево. Що ж до районів, то тут, безумовно, лідирує Тячівський район, котрий, до слова, є найбільшим районом на всій Україні. Слідом йдуть Виноградівщина та Мукачівщина.

Що стосується капітальних видатків, то у 2015 році облрада добудовуватиме дитячий садок на 75 місць у селі Фанчиково Виноградівського району. Він уже готовий на 42%. Трохи більше мільйона перепаде і на загальноосвітню школу І-ІІ ступенів у селі Вишка Великоберезнянського району. Тут наразі готово лише 28% робіт.

Окремо депутати затвердили перелік захищених статей видатків загального фонду обласного бюджету на 2015 рік за їх економічною структурою:

  • оплата праці працівників бюджетних установ;
  • нарахування на заробітну плату;
  • придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів;
  • забезпечення продуктами харчування;
  • оплата комунальних послуг та енергоносіїв;
  • поточні трансферти населенню;
  • поточні трансферти місцевим бюджетам;
  • підготовка кадрів вищими навчальними закладами;
  • забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення для індивідуального користування;
  • фундаментальні дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки.
Тут варто нагадати, що Верховна Рада України у Законі про Держбюджет-2015, що набув чинності з 1 січня, залишила без змін основні соціальні гарантії громадян. Лише у грудні заплановане збільшення прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати до 1330 і 1378 гривень відповідно. А інфляція між тим не стоїть на місці і постійне зростання цін добре видно при кожному наступному поході до магазину. Тож навіть гарантована зарплата держслужбовця не обов'язково означатиме наявність достатку. 

Майже 158 мільйонів усіх видатків буде витрачено через різноманітні програми, затверджені облрадою. Суттєвою є "Програма підтримки комунально-експлуатаційного, автотранспортного господарства облдержадміністрації та збереження будинку обласної ради і облдержадміністрації як пам'ятки архітектури на 2015 рік". На це передбачено майже 2,5 мільйона гривень. "Програма розвитку регіональної вищої освіти на 2013-2017 роки" обійдеться області у 1,17 мільйона гривень, а “Програма розвитку фізичної культури і спорту в області на 2012-2016 роки” - у 1,8 мільйона. Більше 35 мільйонів гривень депутати передбачили на “Програму розвитку та вдосконалення нефрологічної служби в області на 2011-2015 р.”. Окрім того багатомільйонні суми передбачені і за іншими медичними програмами. Але, наприклад, “Програма реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на 2012-2017 роки” передбачає лише 50 тисяч гривень.

***

Таким чином, бюджет Закарпаття у 2015 році, в основному, буде орієнтований на задоволення медичних, освітніх та соціальних потреб населення і, на жаль, на банальне "проїдання" коштів. Звісно, малозабезпечені верстви потребують допомоги, але з іншого боку, серйозних інвестицій бюджет також не передбачає.  

Коментувати
Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.